Skryba
Pisałem już o wielu dziedzinach życia niewidomych i  słabowidzących. W każdym przypadku cofałem się o tysiące, czasami setki, a  czasami tylko dziesiątki lat. Niewidomi bowiem istnieją od tysięcy lat, w ciągu  których zmieniała się wiedza na ich temat, stosunek do nich, ich sytuacja  życiowa i oni sami. Temat tego artykułu uniemożliwia sięganie w daleką  przeszłość. Wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych nie ma długiej historii.  Oczywiście wzięcie kija w rękę przez starożytnego niewidomego, wynalezienie  pisma przez Ludwika Braille'a, wytresowanie psa na przewodnika i wiele innych w  jakiś sposób wyrównywało szanse osób z uszkodzonym wzrokiem. Było to jednak  jakby spontaniczne działanie. Można je porównać do człowieka, który nigdy nie  uczył się fizyki, ani nawet nie słyszał, że istnieje taka nauka, ale dźwignią  dwuramienną posługuje się do podważania ciężarów. Stosuje więc prawa fizyki.  Ale co tu mówić o dźwigni... Spróbujmy wstać z krzesła bez pochylenia się do  przodu. Z pewnością to nam się nie uda, a pochylenie ciała do przodu jest  niczym innym, jak stosowaniem praw fizyki, przesuwaniem środka ciężkości tak,  żeby było możliwe przyjęcie pionowej postawy i utrzymywanie równowagi. 
 Tak samo czym innym  jest samodzielne użycie jakiegoś sprzętu, który można uznać za rehabilitacyjny,  zastosowanie jakiejś bezwzrokowej metody przy wykonywaniu konkretnych  czynności, a czym innym świadome poszukiwanie metod i sprzętu, kumulowanie  wiedzy na ten temat oraz jej przekazywanie w sposób ujednolicony i  zorganizowany. 
 
 
      Piszę o osobach niepełnosprawnych, gdyż niewidomi i  słabowidzący są osobami niepełnosprawnymi, a teoria i prawo dotyczące  wyrównywania szans odnoszą się do wszystkich kategorii osób niepełnosprawnych.  Zasady wyrównywania szans i prawne regulacje tego zagadnienia muszą być dostosowywane  do potrzeb osób z uszkodzonym wzrokiem, ale są i muszą być częścią większej  całości. 
      Zapoznajmy się z definicją wyrównywania szans osób  niepełnosprawnych według "Programu działania na rzecz osób  niepełnosprawnych ONZ" z 1993 r. 
   Wyrównywanie szans -  proces udostępniania osobom niepełnosprawnym wszystkich ogólnych systemów  występujących w społeczeństwie, takich jak: fizyczne i kulturalne środowisko,  mieszkania i środki transportu, świadczenia społeczne i lecznicze, placówki  oświatowe i zakłady pracy, życie kulturalne i społeczne włączając w to sport i  rekreację. 
      Tak wygląda ogólna definicja. Obejmuje ona wszystkie  dziedziny życia, ale w sposób bardzo skondensowany. 
      Organizacja Narodów Zjednoczonych przyjęła Rezolucję 48/96)  - STANDARDOWE ZASADY    WYRÓWNYWANIA SZANS  OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH. W zasadach już bardzo szczegółowo wypunktowano, na co  należy zwrócić uwagę, czym należy się zająć, co zmienić, co poprawić, co  wprowadzić. 
   
 
      W życiu osób niepełnosprawnych występują różne ograniczenia  i trudności, których nie mają inne osoby. Dlatego ich szanse życiowe są  mniejsze niż osób bez niepełnosprawności. Im niższy stopień niepełnosprawności,  tym większe możliwości, czyli większe życiowe szanse. 
      Im wyższy stopień niepełnosprawności, tym trudności i  ograniczenia są większe, tym szanse są mniejsze. Stąd konieczność wyrównywania  szans. Idealne byłoby przyjęcie zasady, w myśl której osoby niepełnosprawne nie  pokrywałyby kosztów powodowanych przez ich niepełnosprawność. Koszty te powinno  pokrywać społeczeństwo w ramach społecznego solidaryzmu. 
      Drugim kierunkiem powinno być szkolenie rehabilitacyjne,  kolejnym - wyposażenie w sprzęt rehabilitacyjny, likwidacja barier  informacyjnych, pomoc socjalna itp. Ważne jest wyrównywanie szans w zakresie  pozyskiwania środków utrzymania, przede wszystkim przez stwarzanie warunków  zatrudnienia. W przypadkach, gdy zatrudnienie z różnych względów nie jest  możliwe, konieczne są inne sposoby zapewnienia podstawowych warunków życia. 
      Cywilizowane społeczeństwa starają się wzmacniać szanse  życiowe swych niepełnosprawnych członków. Jest to jednak zależne od wielu  czynników, m.in. od poziomu świadomości społecznej, wysokości dochodu  narodowego i stopnia zorganizowania oraz siły reprezentacji środowisk osób  niepełnosprawnych. 
      Na ogół dochody osób z uszkodzonym wzrokiem są niższe od  przeciętnych, koszty utrzymania natomiast są wyższe. W tym miejscu należy  zaznaczyć, że zmniejszone dochody i zwiększone koszty utrzymania powodują  konieczność wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych i  słabowidzących, również przez pomoc materialną. Fakt ten uznają wszystkie  cywilizowane społeczeństwa. 
      W Polsce istnieje również system wyrównywania szans. Może  nie jest on spójny, ale działają jego ważne elementy. Wyrównywaniu szans służą,  m.in.: szkolnictwo specjalne, system pomocy niepełnosprawnym studentom i przede  wszystkim Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Niestety,  często znaczne środki finansowe przeznaczane na ten cel, wykorzystywane są  nieefektywnie i niezgodnie z potrzebami osób niepełnosprawnych. Warto  zaznaczyć, że uzależnianie pomocy, np. na zakup sprzętu rehabilitacyjnego, od  dochodów na członka w rodzinie osoby niepełnosprawnej jest sprzeczne z zasadami  wyrównywania szans. 
      Niewidomi i słabowidzący mają ograniczone możliwości  znalezienia pracy i utrzymania się w zatrudnieniu. Po 1989 r. liczba  zatrudnionych osób z uszkodzonym wzrokiem uległa radykalnemu zmniejszeniu. Poza  tym niewidomi i słabowidzący, którzy pracują zawodowo, osiągają zarobki na ogół  niższe od przeciętnych, a bardzo często minimalne. Głównym źródłem utrzymania  większości osób z uszkodzonym wzrokiem w naszym kraju są renty: socjalne,  rodzinne, inwalidzkie oraz emerytury. Świadczenia te nie należą do wysokich.  Dochody osób z uszkodzonym wzrokiem są więc niższe niż przeciętne w kraju, a  koszty utrzymania wyższe. 
      Warto poznać kilka przyczyn zwiększających koszty utrzymania  osób z uszkodzonym wzrokiem, żeby lepiej rozumieć powyższe stwierdzenia. Fakty  są tu niby oczywiste, lecz nie zawsze je sobie uświadamiamy i nie zawsze  wyciągamy z nich właściwe wnioski. Poczytajmy więc i pomyślmy. 
      Niewidomi w wielu przypadkach, z powodu niepełnosprawności,  nie są zdolni do załatwiania spraw życiowych bez pomocy innych osób. Mają  bowiem ograniczone możliwości samodzielnego poruszania się i nie mogą  posługiwać się zwykłym pismem. Oczywiście, są sposoby przezwyciężania tych  trudności, chociażby korzystanie z techniki komputerowej, która umożliwia  posługiwanie się zwykłym pismem, ale sprzęt ten jest kosztowny. Niewidomi  zmuszeni są płacić za pomoc niezbędną im w różnych sytuacjach życiowych. Nie  zawsze mają dostateczne dochody, żeby opłacać usługi przewodnika czy lektora.  Wyjście do urzędu, do lekarza, wyjazdy w celu załatwienia różnych życiowych  spraw, w wielu przypadkach wymaga korzystania z pomocy innych ludzi. Często  pomoc ta świadczona jest bezinteresownie, ale często też istnieje konieczność  jakiegoś zrewanżowania się, np. zaproszenia na lody, do teatru, wręczenia kwiatów,  w czasie podróży - na obiad itp. 
      Ważną przyczyną wzrostu kosztów utrzymania osób z  uszkodzonym wzrokiem są zwiększone wydatki związane z ograniczonymi  możliwościami samodzielnego prowadzenia gospodarstwa domowego i dokonywania  drobnych napraw używanego sprzętu. Są niewidomi, którzy dobrze radzą sobie z  prowadzeniem domu, ale są też tacy, którzy potrzebują przy tym pomocy. Nie  trzeba szeroko wyjaśniać, że często za pomoc taką trzeba płacić. 
      Niewidomi szybciej zużywają odzież i obuwie. Niewidomy  częściej niż inni ludzie uderzy noskiem buta w krawężnik czy kamień i but  natychmiast przestaje być elegancki. Tak samo częściej zabrudzi ubranie,  zabłoci buty, spowoduje rozdarcia i splamienia. Naprawy uszkodzeń wymagają  ponoszenia kosztów czyszczenia, cerowania i zakupu zniszczonych części  garderoby oraz obuwia. Podobnie w domu, częściej potrąci filiżankę, talerzyk  czy inny łatwo tłukący się przedmiot. Naprawa takiej szkody również wymaga  pieniędzy. 
      Niewidomym poważne trudności sprawia dokonywanie zakupów,  zwłaszcza w związku z szerokim stosowaniem samoobsługowego systemu sprzedaży.  Zmuszeni są korzystać przy tym z pomocy innych ludzi. W przypadkach, gdy  samodzielnie dokonują zakupów, mają ograniczone możliwości wyboru tańszych  sklepów i towarów. Brak możliwości korzystania z supermarketów i robienia  zakupów na bazarach, powoduje konieczność korzystania z małych sklepów, w  których ekspedient poda żądany towar i poinformuje, jakie asortymenty są  dostępne. Niestety, te małe sklepy są droższe. A więc kolejna przyczyna  zwiększonych kosztów utrzymania. 
      Ważnym składnikiem kosztów funkcjonowania osób z uszkodzonym  wzrokiem są wydatki na zakup i utrzymanie w sprawności sprzętu  rehabilitacyjnego. Sprzęt taki jest najczęściej drogi i nawet wówczas, gdy jest  częściowo refundowany, powoduje spore wydatki na jego zakup. Poza tym sprzęt  wymaga konserwacji, napraw i zużywa energię. Dodać należy, że znaczna część  osób z uszkodzonym wzrokiem to osoby w wieku podeszłym. Wiąże się z tym zły  stan zdrowia i wydatki na leczenie. 
      Jak widzimy, niewidomi mają poważnie zmniejszone możliwości  zarobkowania, czyli ich dochody są mniejsze niż przeciętne w kraju.  Jednocześnie zmuszeni są do ponoszenia wydatków, których nie muszą ponosić inni  ludzie. Przez to ich poziom życia jest niższy niż przeciętny. Nawet w przypadku  osiągania podobnych dochodów, jakie osiągają osoby bez niepełnosprawności, ze  względu na dodatkowe wydatki, żyją na niższym poziomie. Jeżeli jeszcze dochody  są niższe, poziom życia ulega radykalnemu obniżeniu. 
      Można przyjąć, że niewidomy, jeżeli nawet osiągnie wysoki  stopień samodzielności i znaczące wyniki w jakiejś dziedzinie życia, zawsze  poniesie wyższe koszty, większy wysiłek, zużyje więcej czasu niż osoba  pełnosprawna o podobnych predyspozycjach. Wszystko to powoduje konieczność  wyrównywania zwiększonych wydatków tak, aby materialne warunki życia osób  niepełnosprawnych stały się porównywalne z warunkami innych ludzi. 
      W różnych krajach, np. w Niemczech i krajach skandynawskich,  wypracowano systemy wyrównywania szans osób z uszkodzonym wzrokiem. U nas  natomiast, w ostatnich dziesiątkach lat, wycofano większość wcześniej  przyznanych uprawnień. Ich brak nie w pełni rekompensują wprowadzone nowe  rozwiązania, przede wszystkim powołanie Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób  Niepełnosprawnych. 
      Poza tym przyjęto założenie, że potrzeby osób  niepełnosprawnych są podobne. Zgodnie z tym założeniem, z niewystarczającymi  wyjątkami, pomoc udzielana tym osobom jest jednakowa. Jest to oczywiste  nieporozumienie. Bez wątpienia trudniej jest żyć osobie, której amputowano obie  ręce niż takiej, która ma amputowaną jedną rękę, łatwiej jest żyć niewidomemu  lub głuchoniememu niż głuchoniewidomemu. Nasze prawodawstwo podobne fakty  uwzględnia w niewystarczającym stopniu. 
      Wiemy już, że istnieje potrzeba wyrównywania szans osób  niewidomych i słabowidzących. Warto zastanowić się, czy istnieją możliwości  wyrównywania ich szans. Przytoczone argumenty dotyczyły przede wszystkim  materialnej strony zagadnienia. To jednak nie obejmuje wszystkich potrzeb i nie  wyczerpuje możliwości ich zaspokajania. 
      Utrata wzroku bądź jego znaczne uszkodzenie powoduje bardzo  poważne ograniczenia w życiu człowieka. Ograniczone zostają przede wszystkim  możliwości poznawcze. Wyeliminowanie wzroku lub jego poważne ograniczenie  prowadzi do wielkich utrudnień w korzystaniu z powszechnie dostępnych źródeł  informacji naturalnych, płynących z otoczenia oraz tych, które wytworzyła  ludzkość w procesie rozwoju. Wpływa to negatywnie na zdolności poznawcze  człowieka, a przez to również na możliwości wykonawcze. W ten sposób utrata lub  poważne uszkodzenie wzroku ograniczająco wpływa na wszystkie dziedziny życia. 
      Negatywne skutki utraty wzroku można częściowo przezwyciężyć  w długotrwałym procesie rehabilitacji. Proces ten obejmuje: rehabilitację  leczniczą, rehabilitację podstawową, rehabilitację zawodową, rehabilitację  psychiczną, rehabilitację społeczną, czyli rehabilitację kompleksową. 
      W innym ujęciu proces rehabilitacji osób z uszkodzonym  wzrokiem obejmuje zorganizowane oddziaływania rehabilitacyjne prowadzone przez  specjalistów rehabilitacji, oddziaływania działaczy i wolontariuszy i  samorehabilitację. W skład tego procesu wchodzi również oddziaływanie na  rodzinę osoby niewidomej czy słabowidzącej oraz na jej szersze środowisko społeczne. 
      Zagadnienia wyrównywania szans osób z uszkodzonym wzrokiem  omówię na podstawie zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych, zawartych w  Rezolucji "Standardowe wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych".  Ułatwi to porównanie naszej sytuacji z obowiązującymi zasadami w tej  dziedzinie. 
      Rezolucja jest obszernym dokumentem. Poza tym wiele zapisów  dotyczy: krajów trzeciego świata, międzynarodowej kontroli przestrzegania  standardowych zasad, międzynarodowej współpracy, innych rodzajów  niepełnosprawności itp. Nie zamieszczam jej więc w całości. Przy wyborze  zaleceń zawartych w rezolucji kierowałem się ich przydatnością dla niewidomych  i słabowidzących oraz organizacji pozarządowych działających na ich rzecz. Mam  nadzieję, że dostarczam w ten sposób argumentów w dyskusjach z  przedstawicielami władz, kandydatami do parlamentu i samorządu. 
      Pozostawiłem wszystkie 22. zasady i ich bliższe określenia.  Każda z nich zawiera kilka, a nawet kilkanaście zaleceń. W celu skrócenia  tekstu wykreśliłem niektóre zalecenia i dokonałem niewielkich skrótów innych  zaleceń. Pozostawiłem jednak oryginalną ich numerację. Stąd numeracja ta nie  jest kolejna np. 2, 4 i 7, ponieważ pozostałe pominąłem. Pełny tekst Rezolucji  można znaleźć w internecie, m.in. pod adresem: 
      http://www.mpips.gov.pl/default.asphttp://www.mpips.gov.pl/Polityka_spoleczna/Osoby_niepelnosprawne/ONZ/ONZ.doc 
      Pragnę jeszcze zwrócić uwagę na fakt, że to, co jest  obowiązkiem np. władz gminy, jest prawem jej mieszkańców. Jeżeli więc państwo  ma jakieś obowiązki w stosunku do osób niepełnosprawnych, to osoby te mają  prawo domagać się realizacji tego obowiązku. Dlatego, chociaż omawiana  Rezolucja nie ma charakteru bezwzględnie obowiązującego, ma duże znaczenie jako  wytyczna Organizacji Narodów Zjednoczonych. 
      Przystępuję do prezentowania "Standardowych  zasad..." oraz wielu szczegółowych zaleceń i ich komentowania. 
   
  "I. WSTĘPNE WARUNKI RÓWNOPRAWNEGO UCZESTNICTWA 
      Zasada 1. Budzenie świadomości 
      Państwa powinny podjąć działania w celu podniesienia poziomu  świadomości społeczeństwa na temat osób niepełnosprawnych, ich praw, potrzeb,  możliwości i wkładu w życie społeczne. 
      1. Państwa powinny zagwarantować, by odpowiednie władze  rozpowszechniały aktualne informacje na temat dostępnych programów i form  pomocy dla osób niepełnosprawnych, ich rodzin, profesjonalistów z tej dziedziny  oraz wszystkich innych obywateli. 
      2. Państwa powinny inicjować i wspomagać kampanie  informacyjne dotyczące osób niepełnosprawnych oraz polityki w zakresie  niepełnosprawności. Kampanie te powinny nieść przesłanie, że osoby  niepełnosprawne są obywatelami posiadającymi te same prawa i obowiązki, co  inni. 
      3. Państwa powinny zachęcać środki przekazu do  przedstawiania pozytywnego wizerunku osób niepełnosprawnych i konsultować się w  tej sprawie z ich organizacjami. 
      5.      Państwa powinny  zapraszać osoby niepełnosprawne i ich rodziny oraz organizacje do uczestnictwa  w programach edukacji publicznej, dotyczących niepełnosprawności. 
      7.      Państwa powinny  inicjować i promować programy, nastawione na podniesienie poziomu świadomości  osób niepełnosprawnych co do tkwiących w nich możliwości i przysługujących im  praw". 
      Bez wątpienia, są to ważne zalecenia i chyba w niewielkim  stopniu stosowane w naszym kraju. Informacja, która odgrywa bardzo pożyteczną  rolę w kształtowaniu poglądów na temat niepełnosprawności, oraz szerzenia  wiedzy na temat ograniczeń, jakie powoduje i możliwości, którymi dysponuje  osoba niewidoma czy słabowidząca, jakie posiada uprawnienia, kto może udzielić  niezbędnej pomocy, jest w naszym środowisku w bardzo szczątkowym wymiarze.  Osoby wyrobione, zaradne, zrehabilitowane potrafią doszukać się potrzebnych im  informacji. Natomiast nowo ociemniali i rodzice, którym rodzi się dziecko z  uszkodzonym wzrokiem są niemal całkowicie zdani na siebie i zagubieni. Działacze  i wolontariusze mogą pomóc, ale tylko tym, którzy się do nich zgłoszą, którzy  szukają pomocy i wiedzą, że można ją otrzymać. Większe możliwości mają środki  przekazu, ale ich wiedza na temat problematyki osób z uszkodzonym wzrokiem jest  znikoma. Z tych i podobnych powodów omawiane zalecenia są bardzo aktualne dla  władz rządowych, samorządowych i organizacji pozarządowych w naszym kraju. 
   
  "Zasada 2. Opieka medyczna 
      Państwa powinny zapewnić skuteczną pomoc medyczną osobom  niepełnosprawnym. 
      3. Państwa powinny zagwarantować, by osoby niepełnosprawne  otrzymywały opiekę medyczną na tym samym poziomie i w ramach tego samego  systemu, co pozostali członkowie społeczeństwa. 
      6. Państwa powinny zagwarantować osobom niepełnosprawnym,  które tego potrzebują, wszelkie regularne zabiegi lecznicze oraz leki  przyczyniające się do utrzymania lub poprawy poziomu ich funkcjonowania". 
           A w naszym  kraju są problemy związane z korzystaniem z niektórych form leczenia. Niewidomi  na przykład mają ograniczone możliwości korzystania z leczenia klimatycznego,  gdyż nie mogą wyjeżdżać do sanatoriów z przewodnikami. Samodzielny pobyt  niewidomego w miejscowości uzdrowiskowej, w nieznanym środowisku społecznym i  geograficznym jest tak stresujący, że może zniweczyć skutki zabiegów  terapeutycznych. 
      Są i specyficzne problemy związane z leczeniem schorzeń i  wad wzroku. Generalnie można powiedzieć, że leczenie to nie jest rehabilitacją  osób niewidomych. Oczywiście, są też oddziaływania o charakterze  rehabilitacyjnym, które nie mają charakteru ściśle leczniczego. Mam tu na myśli  usprawnienie widzenia. Zajmują się tym instruktorzy rehabilitacji wzroku,  którzy stosują trening widzenia. Trening taki nie poprawia ostrości widzenia  ani pola widzenia. Powoduje natomiast, że osoba słabowidząca potrafi lepiej  wykorzystywać możliwości widzenia, jakie jej pozostały. Niestety, ta forma  pomocy nie jest zbytnio rozpowszechniona w naszym kraju. 
      Ważną pomoc dla osób słabowidzących stanowią optyczne i  nieoptyczne pomoce. Postęp technologiczny w tej dziedzinie powoduje, że ich  zastosowanie jest coraz większe i wygodniejsze. Powstają coraz doskonalsze lupy  o dużych powiększeniach i dość dużych polach obserwacji, lunetki, liniały  optyczne, folie optyczne itp. 
   Produkowane są też  elektroniczne urządzenia powiększające obraz - powiększalniki i lupy  elektroniczne. Mają one zastosowanie w różnych warunkach i przy różnych  uszkodzeniach wzroku. Umożliwiają bowiem nie tylko powiększenia, ale również  zmiany kontrastów, wyodrębnianie fragmentów tekstu i ich wielokrotne  powiększanie, oglądanie obrazu w inwersji, czyli zmianę tła z jasnego na ciemne  i znaków z ciemnych na jasne. 
      Powiększalniki przydatne są do czytania tekstów, oglądania  szkiców, rysunków, zdjęć. Lunetki przydatne są przy poruszaniu się po drogach  publicznych, ulicach, korzystaniu ze środków lokomocji. Lupy łatwo przenosić i  używać do oglądania mniejszych przedmiotów w różnych warunkach. Inne pomoce  mają zastosowanie dla poszczególnych osób słabowidzących w zależności od  charakteru uszkodzenia ich wzroku lub od wykonywanych czynności. Przy czytaniu  tekstów przez osoby niewymagające zbyt dużych powiększeń - dobre są liniały i  folie optyczne. Dla innych lepsze są monookulary lub lunety z nakładką do  bliży. 
      Przy niektórych uszkodzeniach wzroku pomocne są barwne  folie, które nie powiększają oglądanych obiektów, np. znaków graficznych, lecz  powodują zmiany kontrastu. Można dobierać folie, które dają taki kontrast  kolorystyczny, jaki jest najlepiej odbierany przez uszkodzony wzrok konkretnej  osoby. 
      Zastosowanie pomocy optycznych i nieoptycznych wielu  słabowidzącym pomaga osiągnąć znaczny stopień samodzielności. Ich sprawność  wzrasta niepomiernie. Jest to efektywna forma wyrównywania ich szans życiowych. 
      Niewidomi i słabowidzący chorują podobnie jak inni ludzie.  Ich problemy są jednak inne niż problemy chorych osób widzących. Niezbędna jest  im też inna pomoc, przede wszystkim nauczenie radzenia sobie ze skutkami  choroby metodami bezwzrokowymi. W takim przypadku terapia wiąże się bardzo  ściśle z rehabilitacją. Dotyczy to takich form pomocy, którymi nie zajmują się  placówki służby zdrowia ani personel medyczny w powszechnym rozumieniu tych  określeń. 
      Poziomu przestrzegania zaleceń dotyczących ochrony zdrowia  niewidomych w naszym kraju nie możemy więc uznać za zadowalający. 
   
  "Zasada 3. Rehabilitacja 
      Państwa powinny zapewnić usługi rehabilitacyjne osobom  niepełnosprawnym po to, aby mogły one osiągać i utrzymywać optymalny poziom  niezależności i funkcjonowania. 
      1.      Państwa powinny  rozwijać krajowe programy rehabilitacji dla wszystkich grup osób  niepełnosprawnych. Programy takie powinny być oparte na aktualnych  indywidualnych potrzebach jednostek oraz na zasadach pełnego uczestnictwa i  równości. 
      2.      Programy te  powinny zawierać szeroki zakres działań np. szkolenie umiejętności w celu  poprawy lub wyrównania uszkodzonych funkcji, poradnictwo dla osób  niepełnosprawnych i ich rodzin, rozwijanie pewności siebie osób  niepełnosprawnych oraz usługi rutynowe, takie jak diagnostyka i porady. 
      3.      Osoby niepełnosprawne,  które wymagają rehabilitacji powinny mieć do niej dostęp. 
      4.      Osoby  niepełnosprawne i ich rodziny powinny mieć możliwość uczestniczenia w  planowaniu i organizowaniu usług rehabilitacyjnych, które bezpośrednio ich  dotyczą. 
      6. Powinno się zachęcać osoby niepełnosprawne i ich rodziny  do angażowania się w prowadzenie zajęć rehabilitacyjnych, np. w roli  szkoleniowców, instruktorów lub doradców. 
      7.      Państwa powinny  wykorzystywać ekspertyzy organizacji osób niepełnosprawnych przy opracowywaniu  lub ocenie programów rehabilitacyjnych". 
      Zalecenia z dziedziny rehabilitacji dotyczą licznych  niewidomych i słabowidzących. Można powoływać się na nie przy uzasadnianiu  wniosków np. o pomoc finansową na działalność rehabilitacyjną. 
      Niestety, w Polsce nie ma systemu finansowania rehabilitacji  niewidomych i słabowidzących, nawet osób nowo ociemniałych. 
      Szkolenie rehabilitacyjne ułatwia opanowanie umiejętności  wykonywania różnych czynności metodami bezwzrokowymi. Wypracowane zostały  metody pokonywania wielu trudności wynikających z całkowitej bądź częściowej  utraty możliwości widzenia. Proces rehabilitacji kompleksowej jest długotrwały  i uciążliwy. Wymaga zaangażowania osób niepełnosprawnych, przekonania ich o  korzyściach ze szkolenia rehabilitacyjnego, wyposażenia w sprzęt  rehabilitacyjny oraz spełnienia wielu innych warunków. Jednym z najważniejszych  czynników, ułatwiających proces rehabilitacji i osiągnięcie zadowalających  rezultatów, jest fachowa pomoc instruktorów rehabilitacji i praktyczne  wykazanie istniejących możliwości. Dobre rezultaty najłatwiej osiągnąć w wyniku  zorganizowanego szkolenia rehabilitacyjnego. Bez takiego szkolenia proces  rehabilitacji przebiega znacznie dłużej i w zdecydowanej większości przypadków,  nie da się osiągnąć zadowalających wyników. 
      Jak już wiemy, uszkodzenie wzroku powoduje wiele ograniczeń  i utrudnień. Celem szkoleń rehabilitacyjnych jest nauczenie przezwyciężania  trudności, wypracowania bezwzrokowych metod wykonywania różnych czynności.  Szkolenie rehabilitacyjne wymaga więc prowadzenia różnych zajęć, zastosowania  różnorodnego sprzętu rehabilitacyjnego, wielu prób, wysiłku i wytrwałości. 
      Osoby z uszkodzonym wzrokiem, a przede wszystkim nowo  ociemniałe, potrzebują szkolenia rehabilitacyjnego, m.in. z zakresu: 
      - wstępnego przygotowania do rehabilitacji i  samorehabilitacji, przede wszystkim przekonania o potrzebie i możliwościach  rehabilitacji, 
      - szkolenia z zakresu orientacji przestrzennej i  samodzielnego poruszania się poza własnym mieszkaniem, 
      - przywrócenia możliwości posługiwania się pismem, 
      - nauczenia wykonywania czynności samoobsługowych, 
      - opanowania umiejętności prowadzenia gospodarstwa domowego. 
      Są również szkolenia rehabilitacyjne, które są potrzebne  tylko niektórym osobom, na przykład przeszkolenie niewidomych rodziców  wykonywania czynności pielęgnacyjnych niemowląt metodami bezwzrokowymi czy  nauczenie osób starszych, zwłaszcza mieszkających samotnie, radzenia sobie z  problemami wynikającymi ze ślepoty i podeszłego wieku. 
      Niektórym osobom potrzebne są również inne szkolenia  rehabilitacyjne. Nie będę jednak zatrzymywać się nad tymi zagadnieniami, gdyż  chcę tylko zwrócić uwagę na różnorodne potrzeby bez ich szczegółowego  omawiania. Chcę też zaznaczyć, że nasze państwo w znikomym stopniu realizuje  zalecenia dotyczące pozamedycznej rehabilitacji dorosłych osób  niepełnosprawnych. Inaczej ma się sprawa z młodzieżą i dziećmi, które pobierają  naukę w ośrodkach szkolno-wychowawczych. Ośrodki te realizują, oprócz celów  dydaktycznych i wychowawczych, również cele rehabilitacyjne. Dla dorosłych  przewidziano tylko turnusy rehabilitacyjne, które często nie mają nic wspólnego  z rehabilitacją, oraz warsztaty terapii zajęciowej, które powinny być  przeznaczone dla osób o szczególnych potrzebach. Rehabilitacja niewidomych i  słabowidzących prowadzona jest niemal wyłącznie przez organizacje pozarządowe,  które muszą częściowo finansować ją z własnych środków. Mogą wprawdzie ubiegać  się o dofinansowanie tej działalności, ale nie mają pewności czy je otrzymają,  kiedy otrzymają i w jakiej wysokości. Nie można tego uznać za realizację  zaleceń Organizacji Narodów Zjednoczonych. 
   
  "Zasada 4. Służby wspierające 
      Państwa powinny zagwarantować osobom niepełnosprawnym pełen  zakres służb wspierających, włączając w to wszelkie urządzenia pomocnicze po  to, by pomóc im w podnoszeniu poziomu niezależności w życiu codziennym oraz w  egzekwowaniu przysługujących im praw. 
      1.      Państwa powinny  zagwarantować, w zależności od potrzeb osób niepełnosprawnych, zaopatrzenie w  urządzenia pomocnicze i sprzęt rehabilitacyjny oraz zapewnić indywidualną pomoc  w postaci osobistych asystentów i tłumaczy, co stanowić będzie ważny czynnik  wyrównywania ich szans. 
      2. Państwa powinny wspierać rozwój, produkcję, dystrybucję  oraz serwis urządzeń pomocniczych i sprzętu rehabilitacyjnego, a także  upowszechniać wiedzę o ich istnieniu. 
      4.      Państwa powinny  być świadome faktu, że wszystkie osoby niepełnosprawne, które potrzebują  urządzeń pomocniczych, powinny mieć do nich swobodny dostęp, niezależnie od swojej  sytuacji finansowej. Oznacza to, że urządzenia pomocnicze i sprzęt  rehabilitacyjny powinien być bezpłatny lub bardzo tani". 
      Zalecenia powyższe realizowane są przede wszystkim za  pośrednictwem PFRON-u. Nie jest to jednak systemowa, obowiązkowa pomoc, a tylko  uznaniowa, w znacznej mierze uzależniona od sytuacji materialnej osoby  niepełnosprawnej i jej rodziny. Nie stanowi więc wyrównywania szans w ścisłym  tego słowa znaczeniu. 
   
  "II. KLUCZOWE OBSZARY RÓWNOPRAWNEGO UCZESTNICTWA 
      Zasada 5. Dostępność 
      Państwa powinny zdawać sobie sprawę z ogromnego znaczenia  problemu dostępności w procesie wyrównywania szans we wszystkich sferach życia  społecznego. Wobec osób niepełnosprawnych Państwa powinny : 
      1. Inicjować programy działania zmierzające do usuwania przeszkód  utrudniających uczestnictwo i poruszanie się w środowisku fizycznym, we  własnych mieszkaniach, obiektach użyteczności publicznej, komunikacji miejskiej  i innych środkach transportu, na ulicach i innych miejscach środowiska  zewnętrznego. 
      4. Standardy i normy dostępności, już w momencie ich  tworzenia, powinny być konsultowane z organizacjami osób niepełnosprawnych.  Organizacje te powinny, również na własnym terenie, brać udział w początkowej  fazie planowania obiektów użyteczności publicznej celem zapewnienia maksymalnie  łatwego dostępu do nich. 
      5. Osoby niepełnosprawne oraz (tam, gdzie jest to  uzasadnione) ich rodziny, sprzymierzeńcy i obrońcy praw, powinni w każdym  momencie mieć dostęp do pełnej informacji na temat diagnozy, przysługujących im  praw oraz dostępnych służb, świadczeń i programów działania. 
      6. Państwa powinny rozwijać strategie zapewniające dostęp do  informacji i publikacji różnym grupom osób niepełnosprawnych. By ułatwić ten  dostęp osobom o słabym wzroku konieczne są wydawnictwa i publikacje drukowane  dużą czcionką lub w alfabecie Braille'a, taśmoteki i inne odpowiednie  urządzenia. 
      9. Państwa powinny zachęcać telewizję, radio i prasę, by  starały się bardziej udostępniać swoje programy osobom niepełnosprawnym. 
      10.    Państwa powinny  zagwarantować, aby informacja komputerowa i systemy usług oferowane  społeczeństwu były konstruowane z myślą o niepełnosprawnych użytkownikach bądź  adaptowane do ich potrzeb". 
      Bogactwo zaleceń, które można wykorzystywać w walce o wolne  chodniki, dostęp do informacji itp. Trzeba przyznać, że wiele z tych zaleceń  jest realizowanych, przede wszystkim w zakresie likwidacji barier  architektonicznych, głównie pod kątem osób niesprawnych ruchowo. Z  wydawnictwami dla niewidomych i słabowidzących na przykład jest już znacznie  gorzej. Bywa, że wydawcy prasy środowiskowej otrzymują dofinansowanie późno i w  znacznie mniejszym zakresie, niż jest to niezbędne. 
      Zalecenia jednak są ważne i należy starać się o ich jak  najpełniejszą realizację. 
   
  "Zasada 6. Edukacja 
      Państwa powinny brać pod uwagę zasadę równych szans w  zakresie edukacji podstawowej, średniej i wyższej, o charakterze integracyjnym,  dla niepełnosprawnych dzieci, młodzieży i dorosłych. Państwa powinny  zagwarantować, by kształcenie osób niepełnosprawnych stanowiło integralną część  systemu oświaty. 
      3.      Grupy  zrzeszające rodziców oraz organizacje osób niepełnosprawnych powinny być  zaangażowane w proces kształcenia na wszystkich poziomach". 
      Przytoczone zalecenie może przydać się rodzicom działającym  w klubach rodziców dzieci niewidomych oraz w stowarzyszeniach działających na  rzecz dzieci i młodzieży z uszkodzonym wzrokiem. Można jednak stwierdzić, że na  rzecz dzieci i młodzieży niepełnosprawnej, w tym z uszkodzonym wzrokiem, w  naszym kraju zrobiono i robi się bardzo dużo. W przypadku dzieci i młodzieży z  uszkodzonym wzrokiem rozwija się jednocześnie dwa systemy, tj. system nauczania  specjalnego (ośrodki szkolno-wychowawcze) i system nauczania zintegrowanego.  Prowadzi to czasami do nieprawidłowości, gdyż nie ma aż tyle dzieci i  młodzieży, wymagającej specjalistycznej pomocy edukacyjnej. 
   
  "Zasada 7. Zatrudnienie 
      Państwa powinny uznać zasadę, że należy wzmocnić pozycję  osób niepełnosprawnych tak, aby zaczęły one egzekwować swoje prawa, zwłaszcza w  dziedzinie zatrudnienia. Powinny one posiadać równe szanse wykonywania  pożytecznego i satysfakcjonującego finansowo zajęcia na otwartym rynku pracy. 
      2.      Państwa powinny  aktywnie wspierać integrację osób niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy.  Aktywne wsparcie powinno przejawiać się poprzez różnorodność podjętych działań,  takich jak szkolenia zawodowe, systemy motywacyjne, zatrudnienie zastrzeżone  lub przeznaczone dla określonych osób, pożyczki lub kredyty dla małego biznesu,  wyłączne kontrakty lub uprawnienia do produkcji uprzywilejowanej, ulgi  podatkowe, udogodnienia kontraktowe lub inna techniczna czy finansowa pomoc dla  zakładów zatrudniających osoby niepełnosprawne. 
      3. Państwowe programy działań powinny obejmować: 
      a) działania nastawione na projektowanie i przystosowywanie stanowisk  pracy oraz terenów wokół zakładów pracy tak, aby były dostępne dla osób o  różnych rodzajach niepełnosprawności; 
      b) popieranie wykorzystywania nowych technologii oraz  projektowania i produkcji urządzeń pomocniczych, narzędzi, wyposażenia oraz środków  ułatwiających dostęp do takiego wyposażenia. 
      4.      Państwa powinny  inicjować i wspierać kampanie nastawione na podnoszenie poziomu świadomości  społecznej, aby zmienić negatywne postawy i uprzedzenia wobec niepełnosprawnych  pracowników. 
      7. Nadrzędnym celem powinno być zatrudnianie osób  niepełnosprawnych na otwartym rynku pracy. Dla osób niepełnosprawnych, których  potrzeb nie da się w ten sposób zaspokoić, alternatywą powinny być małe zakłady  pracy chronionej lub zatrudnienie wspomagane. 
      9. Państwa, organizacje pracowników i pracodawcy powinni  współpracować z organizacjami osób niepełnosprawnych, aby wykorzystać wszystkie  możliwości szkolenia i zatrudnienia, z uwzględnieniem ruchomego czasu pracy,  pracy w niepełnym wymiarze, podziału obowiązków, pracy na własny rachunek,  opiekunów w pracy dla osób niepełnosprawnych". 
      Jest to bogaty program i w znacznej mierze realizowany w  naszym kraju. Na wspieranie zatrudnienia osób niepełnosprawnych przeznacza się  wielkie pieniądze. Niestety, system wspierania, mimo że kosztowny, jest  niedostatecznie efektywny, a nawet stwarza pole dla patologii. Pisałem o tym w  piętnastej części tego cyklu pt.: "Zatrudnienie osób z uszkodzonym  wzrokiem w Polsce po 1989 r." 
   
  "Zasada 8. Środki utrzymania i zabezpieczenie socjalne 
      Państwa są odpowiedzialne za bezpieczeństwo socjalne i  zapewnienie środków utrzymania osobom niepełnosprawnym. 
      1.      Państwa powinny  zagwarantować odpowiednie wsparcie finansowe w postaci dodatku do dochodu  osobom niepełnosprawnym, które z powodu niepełnosprawności lub czynników  związanych z niepełnosprawnością utraciły czasowo pracę, utraciły część swego  dochodu lub nie zaoferowano im zatrudnienia. Państwa powinny zagwarantować, by  wsparcie finansowe obejmowało koszty wynikające z niepełnosprawności, ponoszone  przez osoby niepełnosprawne i ich rodziny. 
      3.      Państwa powinny  także zagwarantować dodatek do dochodu i zabezpieczenie socjalne opiekunom osób  niepełnosprawnych. 
      4.      Systemy  zabezpieczenia socjalnego powinny stwarzać bodźce stymulujące osoby  niepełnosprawne w kierunku samodzielnego wypracowania przez nich dochodu.  Systemy te powinny same organizować lub wnosić wkład w organizowanie, rozwój i  finansowanie szkolenia zawodowego oraz pomagać przy wyszukiwaniu miejsc pracy  dla osób niepełnosprawnych. 
      6. Dodatek do dochodu powinien być wypłacany tak długo i w  takiej formie, by nie zniechęcać osoby niepełnosprawnej do poszukiwania  pracy". 
      Powyższe zasady, może z wyjątkiem dodatków, które mają na  celu pokrywanie kosztów wynikających z niepełnosprawności, są w naszym kraju  realizowane w znacznej mierze. Są dziedziny pomocy, które wymagają  doskonalenia, zwiększenia świadczeń, wprowadzenia nowych rozwiązań, ale musimy  przyznać, że postęp w omawianej dziedzinie jest znaczący. Nie dorównujemy  krajom bogatym, ale omawiana pomoc jest u nas różnorodna i odczuwalna. 
   
  "Zasada 9. Życie rodzinne i integralność jednostki 
      Państwa powinny promować pełne uczestnictwo osób  niepełnosprawnych w życiu rodzinnym. Powinny promować prawo do integralności  osobistej i zagwarantować, by prawo nie dyskryminowało osób niepełnosprawnych  ze względu na związki seksualne, małżeństwo i rodzicielstwo. 
      1.      Należy  umożliwić osobom niepełnosprawnym życie we własnej rodzinie. Państwa powinny  zalecać włączanie do poradnictwa rodzinnego zagadnień dotyczących  niepełnosprawności i jej wpływu na życie rodzinne. Rodziny z osobami  niepełnosprawnymi powinny móc korzystać z usług umożliwiających okresowe  zastąpienie ich w sprawowaniu funkcji opiekuńczych (domy krótkiego pobytu,  opiekunowie)". 
      Jest to bardzo ważna dziedzina życia ludzkiego i bardzo  ważne zalecenia, ale niełatwo wcielać je w życie. Osobom niepełnosprawnym, jak  w każdej dziedzinie, w życiu rodzinnym potrzebna jest pomoc. Powinna być ona  realizowana przede wszystkim przez tworzenie materialnych warunków do życia. 
   
  "Zasada 10. Kultura 
      Państwa powinny zagwarantować osobom niepełnosprawnym  integrację i możliwość uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych na równych  prawach. 
      1.      Państwa powinny  zagwarantować, by osoby niepełnosprawne miały możliwości wykorzystania swego  potencjału twórczego, artystycznego i intelektualnego, nie tylko dla własnych  korzyści, ale jako wzbogacenie własnej społeczności. Przykładem takiej  działalności może być taniec, muzyka, literatura, teatr, sztuki plastyczne,  malowanie i rzeźba. 
      2.      Państwa powinny  zapewnić osobom niepełnosprawnym dostęp do ośrodków kultury i usług z nią  związanych, np. teatry, muzea i biblioteki. 
      3.      Państwa powinny  inicjować rozwój i wykorzystanie specjalnych urządzeń technicznych, aby  udostępnić osobom niepełnosprawnym takie formy kultury jak literatura, film i  teatr". 
      Organizacje pozarządowe mogą spełniać ważną rolę przy  realizacji powyższej zasady. Oprócz działalności na większą skalę np. Krajowego  Centrum Kultury Niewidomych prowadzonego przez PZN, ważną rolę pełnić mogą koła  PZN-u i mniejsze organizacje pozarządowe działające na rzecz osób z uszkodzonym  wzrokiem. Państwo i inne instytucje pełnią również pożyteczną rolę w  propagowaniu i udostępnianiu audiodeskrypcji. Ułatwia to odbiór filmu, sztuk teatralnych,  seriali telewizyjnych itp. 
   
  "Zasada 11. Sport i rekreacja 
      Państwa podejmą działania, aby zapewnić osobom  niepełnosprawnym równe możliwości uprawiania sportu i rekreacji. 
      1.      Państwa powinny  inicjować działania w kierunku udostępniania osobom niepełnosprawnym takich  miejsc jak hotele, plaże, hale sportowe, sale gimnastyczne, itp. 
      2.      Władze  odpowiedzialne za turystykę, agencje turystyczne, hotele, organizacje  wolontariuszy i inni zaangażowani w organizowanie rekreacji i podróży powinni  oferować swoje usługi wszystkim, uwzględniając jednak szczególne potrzeby osób  niepełnosprawnych. 
      3.      Organizacje  sportowe powinny być zachęcane do rozwijania możliwości uczestnictwa osób  niepełnosprawnych w działalności sportowej. W pewnych przypadkach wystarczające  mogą okazać się działania poprawiające dostęp osób niepełnosprawnych do takiej  działalności. W pozostałych przypadkach należy organizować specjalne formy  rekreacji i sportu. Państwa powinny wspomagać uczestnictwo osób  niepełnosprawnych w krajowych i międzynarodowych imprezach sportowych. 
      5.      Organizatorzy  sportu i rekreacji powinni konsultować się z organizacjami osób  niepełnosprawnych przy planowaniu rozwoju usług dla tych osób". 
      Zadanie to jest adresowane głównie do organizacji sportowych  np. Stowarzyszenia Kultury Fizycznej, Sportu i Turystyki Niewidomych i  Słabowidzących "Cross". Inne stowarzyszenia, w tym koła i okręgi  PZN-u organizują głównie turystykę. W sumie, chociaż nie wszędzie, są spore  możliwości uprawiania sportu, a zwłaszcza turystyki autokarowej i pieszej. 
   
  "Zasada 12. Religia 
      Państwa będą podejmować działania ułatwiające równoprawne  uczestnictwo osób niepełnosprawnych w życiu religijnym ich społeczności. 
      3.      Państwa powinny  ułatwiać dostęp do literatury religijnej osobom cierpiącym na uszkodzenia  narządów zmysłów. 
      4.      Państwa i/lub  organizacje religijne powinny konsultować z organizacjami osób  niepełnosprawnych podejmowanie działań zapewniających równoprawne uczestnictwo  w życiu religijnym". 
      W Polsce zalecenia powyższe realizuje głównie duszpasterstwo  niewidomych, które organizuje spotkania o charakterze religijnym, pielgrzymki i  udostępnia literaturę religijną. Poza tym niewidomi i słabowidzący mogą bez  szczególnych utrudnień uczestniczyć w życiu religijnym swoich wspólnot  parafialnych lub innych. 
   
  "III. DZIAŁANIA WDROŻENIOWE 
   
      Zasada 13. Informacja i badania naukowe 
      Państwa przyjmują główną odpowiedzialność za gromadzenie i  rozpowszechnianie informacji na temat warunków życiowych osób niepełnosprawnych  oraz promowanie badań naukowych dotyczących wszystkich aspektów ich życia,  łącznie z analizowaniem przeszkód utrudniających im codzienne  funkcjonowanie". 
      Pomijam tu wszystkie zalecenia szczegółowe. Są to zadania  raczej dla władz centralnych dużych stowarzyszeń działających na rzecz osób z  uszkodzonym wzrokiem. Nie znam działań państwa w tym zakresie nie licząc  Głównego Urzędu Statystycznego i wyższych uczelni, a przede wszystkim Akademii  Pedagogiki Specjalnej im. Marii Grzegorzewskiej w Warszawie. 
   
  "Zasada 14. Kreowanie polityki i planowanie 
      Państwa powinny zagwarantować, by problemy  niepełnosprawności były uwzględniane w skali całego kraju w procesie kreowania  polityki i planowania dotyczącego tych problemów. 
      2.      Państwa powinny  włączać organizacje osób niepełnosprawnych w proces podejmowania decyzji  odnoszących się do planów i programów dotyczących osób niepełnosprawnych lub  wpływających na ich status ekonomiczny i społeczny. 
      4.      Główna  odpowiedzialność państw za sytuację osób niepełnosprawnych nie zwalnia innych z  tej odpowiedzialności. Powinno się zachęcać każdego, kto jest odpowiedzialny za  określone usługi, działania lub informowanie społeczeństwa, do wzięcia na  siebie odpowiedzialności, by jego działalność była dostępna dla osób niepełnosprawnych. 
      5.      Państwa powinny  ułatwiać społeczności lokalnej rozwijanie programów i działań na rzecz osób  niepełnosprawnych". 
      Niezmiernie ważne zalecenia. Można domagać się ich  realizacji od gminy począwszy, a na władzach rządowych kończąc. Niestety,  konsultacje z organizacjami pozarządowymi nie należą do łatwych. Występują  bowiem wielkie różnice poglądów w zależności od rodzaju niepełnosprawności, a  nawet w obrębie jednej niepełnosprawności, np. uszkodzeń narządu wzroku. 
   
  "Zasada 15. Tworzenie prawa 
      Państwa odpowiadają za tworzenie podstaw prawnych dla  działań prowadzących do pełnego uczestnictwa i wyrównywania szans osób  niepełnosprawnych". 
      Podaję tu tylko fragment pierwszego zalecenia. 
  "1. Państwa muszą zagwarantować, by organizacje osób  niepełnosprawnych były zaangażowane w tworzenie krajowego prawa, jak również w  stały proces jego oceny". 
      Z realizowaniem tego zalecenia występują trudności, o  których pisałem przy omawianiu poprzedniej zasady. 
   
  "Zasada 16. Polityka ekonomiczna 
      Państwa ponoszą odpowiedzialność finansową za krajowe  programy i działania nakierowane na tworzenie równych szans osobom  niepełnosprawnym. 
      1.      Państwa powinny  uwzględniać kwestie dotyczące niepełnosprawności w budżetach wszystkich organów  rządowych szczebla krajowego, regionalnego i lokalnego. 
      2.      Państwa,  organizacje pozarządowe i inne zainteresowane organy powinny współdziałać w  celu określenia najefektywniejszych sposobów wspierania projektów i działań na  rzecz osób niepełnosprawnych". 
      Myślę, że mimo trudności, warto przypominać o tych  obowiązkach. Niestety, są one realizowane chyba w niewielkim stopniu. 
   
  "Zasada 17. Koordynacja działań 
      Państwa są odpowiedzialne za ustanowienie i umacnianie  pozycji krajowych komitetów koordynacyjnych lub innych podobnych organów, które  służyłyby jako instancje ogniskujące na szczeblu krajowym działania dotyczące  problemów niepełnosprawności". 
      Pomijam wszystkie szczegółowe zalecenia. W Polsce zadanie to  jest realizowane głównie przez urząd Pełnomocnika Rządu do spraw Osób Niepełnosprawnych  oraz przez Radę Konsultacyjną działającą przy tym urzędzie. 
   
  "Zasada 18. Organizacje osób niepełnosprawnych 
      Państwa powinny określić prawo organizacji osób  niepełnosprawnych do reprezentowania osób niepełnosprawnych na szczeblu  krajowym, regionalnym i lokalnym. Powinny także uznać doradczą rolę organizacji  osób niepełnosprawnych w kształtowaniu polityki społecznej w odniesieniu do  tych osób. 
      1.      Państwa powinny  zachęcać i wspomagać ekonomicznie oraz w inny sposób tworzenie i umacnianie pozycji  organizacji osób niepełnosprawnych, członków ich rodzin i/lub obrońców. Powinny  uznać, że organizacje te mają do spełnienia ważną rolę w rozwoju polityki  społecznej wobec niepełnosprawności. 
      3.      Rola  organizacji osób niepełnosprawnych może polegać na określeniu potrzeb i  priorytetów, uczestnictwie w planowaniu, wdrażaniu i ocenie służb, usług i  działań dotyczących życia osób niepełnosprawnych oraz na przyczynianiu się do  podnoszenia poziomu świadomości społeczeństwa i propagowaniu zmian. 
      4.      Jako ciała  samopomocowe, organizacje osób niepełnosprawnych stwarzają możliwości  rozwijania umiejętności w różnych dziedzinach oraz zapewniają członkom tych  organizacji wzajemne wsparcie i wymianę informacji. 
      5.      Organizacje  osób niepełnosprawnych mogą pełnić doradczą rolę w różny sposób, np. posiadając  stałą reprezentację w zarządach agend finansowanych przez rząd, służąc komisjom  publicznym i dostarczając wiedzy eksperckiej na temat różnych projektów. 
      6.      Rola doradcza  organizacji osób niepełnosprawnych powinna mieć stały charakter. 
      7.      Organizacje  powinny być stale reprezentowane w krajowym komitecie koordynacyjnym i innych  podobnych organach. 
      8.      Powinno się  rozwijać i umacniać rolę lokalnych organizacji osób niepełnosprawnych w celu  zapewnienia wpływu tych organizacji na problemy środowiska lokalnego". 
      Jak widzimy ONZ docenia rolę organizacji pozarządowych. W  naszym kraju jednak organizacje te borykają się z trudnościami finansowymi.  Żeby mogły pełnić zalecaną rolę, muszą zatrudniać fachowców, a to nie jest łatwe  z powodu braku pieniędzy. Podobnie jest z realizowaniem innych zadań przez te  organizacje. 
   
  "Zasada 19. Szkolenie personelu 
      Państwa są odpowiedzialne za zapewnienie na wszystkich  poziomach właściwego szkolenia personelu, zaangażowanego w planowanie i prowadzenie  programów i usług dla osób niepełnosprawnych. 
      3.      Państwa powinny  opracowywać programy szkoleniowe w konsultacji z organizacjami osób  niepełnosprawnych, a same osoby niepełnosprawne powinny uczestniczyć jako  nauczyciele, instruktorzy lub doradcy w programach szkoleniowych dla  personelu". 
      Ważne zalecenia. Można tylko oczekiwać, że będą realizowane. 
   
  "Zasada 20. Monitoring krajowy i ocena programów  dotyczących niepełnosprawności w zakresie wdrażania Zasad 
      Państwa są odpowiedzialne za stałą kontrolę i ocenę  wdrażania programów krajowych oraz służb i usług dotyczących wyrównywania szans  osób niepełnosprawnych". 
      Pomijam wszystkie szczegółowe zalecenia. Organizacje  pozarządowe mogą współdziałać w realizacji tej zasady przez zwracanie uwagi na działania  niezgodne z prezentowaną Rezolucją. 
   
  "Zasada 21. Współpraca techniczna i gospodarcza 
      Obowiązkiem państw uprzemysłowionych i rozwijających się  jest współpraca i podejmowanie działań na rzecz poprawy warunków życia osób  niepełnosprawnych w krajach rozwijających się". 
      Zasadę tę przytaczam jedynie dla porządku, ale pomijam  zalecenia szczegółowe. Zasada ta bowiem i zalecenia nie mają wpływu na sytuację  polskich niewidomych i słabowidzących. 
   
  "Zasada 22. Współpraca międzynarodowa 
      Państwa będą aktywnie uczestniczyć we współpracy  międzynarodowej dotyczącej polityki wyrównywania szans osób  niepełnosprawnych". 
      Zasada ta dotyczy międzynarodowej współpracy, dlatego  pomijam szczegółowe zalecenia. Dodam tylko, że Polska współpracuje z innymi  krajami w dziedzinie pomocy osobom niepełnosprawnym. Polscy niewidomi  reprezentowani są przez PZN w Europejskiej Unii Niewidomych i w Światowej Unii  Niewidomych. Wymiana doświadczeń ma wielkie znaczenie w rozpowszechnianiu  osiągnięć przodujących krajów w dziedzinie rehabilitacji niewidomych oraz w  dziedzinie regulacji prawnych dotyczących osób niepełnosprawnych. 
   
      Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych 
      Uchwalona przez zgromadzenie ogólne Organizacji Narodów  Zjednoczonych w dniu 13 grudnia 2006 r. 
      Konwencja w przeciwieństwie do innych międzynarodowych  dokumentów na przykład STANDARDOWE ZASADY     WYRÓWNYWANIA  SZANS OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH - Rezolucja Organizacji Narodów Zjednoczonych  48/96), jest prawem obowiązującym wszystkie państwa, które ją ratyfikowały.  Polska ratyfikowała tę Konwencję w 2012 r. Mamy więc prawo domagać się od władz  przestrzegania jej postanowień. 
      Zapoznajmy się z Preambułą Konwencji. 
   "Preambuła 
      Państwa Strony niniejszej konwencji, 
      (a) przywołując zasady proklamowane w Karcie Narodów  Zjednoczonych, które uznają przyrodzoną godność i wartość oraz równe i  niezbywalne prawa wszystkich członków rodziny ludzkiej za podstawę wolności,  sprawiedliwości i pokoju na świecie, 
      (b) uznając, że Narody Zjednoczone, w Powszechnej Deklaracji  Praw Człowieka oraz w Międzynarodowych Paktach Praw Człowieka, ogłosiły i  uzgodniły, że każdy ma prawo do korzystania ze wszystkich praw i wolności  ustanowionych w tych dokumentach, bez względu na jakiekolwiek różnice, 
      (c) potwierdzając powszechność, niepodzielność,  współzależność i powiązanie ze sobą wszystkich praw człowieka i podstawowych  wolności oraz potrzebę zagwarantowania osobom niepełnosprawnym pełnego z nich  korzystania, bez dyskryminacji, 
      (d) przywołując Międzynarodowy Pakt Praw Gospodarczych,  Społecznych i Kulturalnych, Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i  Politycznych, Międzynarodową Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form  dyskryminacji rasowej, Konwencję w sprawie likwidacji wszelkich form  dyskryminacji kobiet, Konwencję w sprawie zakazu stosowania tortur oraz innego  okrutnego, nieludzkiego lub poniżającego traktowania albo karania, Konwencję o  prawach dziecka oraz Międzynarodową konwencję o ochronie praw wszystkich  pracowników migrujących i członków ich rodzin, 
      (e) uznając, że niepełnosprawność jest pojęciem ewoluującym  i że niepełnosprawność wynika z interakcji między osobami z dysfunkcjami a  barierami wynikającymi z postaw ludzkich i środowiskowymi, które utrudniają tym  osobom pełny i skuteczny udział w życiu społeczeństwa, na zasadzie równości z  innymi osobami, 
      (f) uznając znaczenie zasad i wytycznych zawartych w  Światowym programie działań na rzecz osób niepełnosprawnych i w Standardowych  zasadach wyrównywania szans osób niepełnosprawnych oraz ich wpływ na  popieranie, formułowanie i ocenę polityk, planów, programów i działań na  szczeblu krajowym, regionalnym i międzynarodowym zmierzających do dalszego  wyrównywania szans osób niepełnosprawnych, 
      (g) podkreślając znaczenie włączania kwestii  niepełnosprawności do odpowiednich strategii zrównoważonego rozwoju, jako ich  integralnej części, 
      (h) uznając także, że dyskryminacja kogokolwiek ze względu  na niepełnosprawność jest pogwałceniem przyrodzonej godności i wartości osoby  ludzkiej, 
      (i) uznając również różnorodność osób niepełnosprawnych, 
      (j) uznając potrzebę popierania i ochrony praw człowieka  wszystkich osób niepełnosprawnych, w tym osób wymagających bardziej  intensywnego wsparcia, 
      (k) zaniepokojone, że pomimo istnienia różnych rozwiązań i  przedsięwzięć, osoby niepełnosprawne w dalszym ciągu napotykają na bariery w  udziale w życiu społecznym jako równoprawni członkowie społeczeństwa oraz  doświadczają naruszania praw człowieka we wszystkich częściach świata, 
      (l) uznając znaczenie współpracy międzynarodowej na rzecz poprawy  warunków życia osób niepełnosprawnych w każdym kraju, szczególnie w krajach  rozwijających się, 
      (m) uznając cenny wkład, obecny i potencjalny, osób  niepełnosprawnych w ogólny dobrobyt i różnorodność społeczności, w których żyją  oraz uznając, że popieranie pełnego korzystania przez osoby niepełnosprawne z  praw człowieka i podstawowych wolności, a także pełnego udziału osób  niepełnosprawnych wzmocni ich poczucie przynależności i przyczyni się do  rozwoju ludzkości oraz postępu społecznego i gospodarczego oraz wykorzenienia  ubóstwa, 
      (n) uznając znaczenie dla osób niepełnosprawnych ich  samodzielności i niezależności, w tym wolności dokonywania wyborów, 
      (o) zważywszy, że osoby niepełnosprawne powinny mieć  możliwość aktywnego udziału w procesie podejmowania decyzji w zakresie polityki  i programów, w tym dotyczących ich bezpośrednio, 
      (p) zaniepokojone trudnościami, jakie napotykają osoby  niepełnosprawne, które są narażone na wielorakie lub wzmocnione formy  dyskryminacji ze względu na przynależność rasową, kolor skóry lub płeć, język,  religię, poglądy polityczne lub inne, pochodzenie narodowe, etniczne,  autochtoniczne lub społeczne, sytuację majątkową, urodzenie, wiek czy inne  okoliczności, 
      (q) uznając, że niepełnosprawne kobiety i dziewczęta są  często narażone, zarówno w środowisku rodzinnym, jak i poza nim, na większe  ryzyko przemocy, naruszania nietykalności osobistej lub znieważania,  opuszczenia lub zaniedbywania, znęcania się lub wykorzystywania, 
      (r) uznając, że niepełnosprawne dzieci powinny w pełni korzystać  ze wszystkich praw człowieka i podstawowych wolności, na zasadzie równości z  innymi dziećmi oraz przywołując zobowiązania w tym zakresie przyjęte przez  Państwa Strony Konwencji o prawach dziecka, 
      (s) podkreślając potrzebę uwzględniania perspektywy płci we  wszystkich wysiłkach na rzecz popierania pełnego korzystania z praw człowieka i  podstawowych wolności przez osoby niepełnosprawne, 
      (t) zwracając uwagę na fakt, że większość osób  niepełnosprawnych żyje w warunkach ubóstwa i uznając, w związku z tym, pilną  potrzebę zajęcia się problemem negatywnego wpływu ubóstwa na osoby  niepełnosprawne, 
      (u) mając na uwadze fakt, że w celu zapewnienia pełnej  ochrony osób niepełnosprawnych, w szczególności podczas konfliktów zbrojnych i  obcej okupacji, konieczne jest stworzenie warunków pokoju i bezpieczeństwa, w  oparciu o pełne poszanowanie celów i zasad zawartych w Karcie Narodów  Zjednoczonych oraz przestrzeganie odpowiednich dokumentów dotyczących praw  człowieka, 
      (v) uznając znaczenie dostępności środowiska fizycznego,  społecznego, gospodarczego i kulturalnego, dostępu do opieki zdrowotnej i  edukacji oraz do informacji i środków komunikacji celem umożliwienia osobom  niepełnosprawnym pełnego korzystania ze wszystkich praw człowieka i  podstawowych wolności, 
      (w) biorąc pod uwagę, że jednostka, mająca obowiązki w  stosunku do innych osób i w stosunku do społeczności do której należy, jest  zobowiązana dążyć do popierania i przestrzegania praw uznanych w  Międzynarodowej Karcie Praw Człowieka, 
      (x) wyrażając przekonanie, że rodzina jest naturalną i  podstawową komórką społeczeństwa i jest uprawniona do ochrony przez  społeczeństwo i państwo, a osoby niepełnosprawne i członkowie ich rodzin  powinni otrzymywać niezbędną ochronę i pomoc umożliwiającą rodzinom  przyczynianie się do pełnego i równego korzystania z praw przez osoby  niepełnosprawne, 
      (y) wyrażając przekonanie, że powszechna i całościowa  Konwencja międzynarodowa, mająca na celu popieranie oraz ochronę praw i  godności osób niepełnosprawnych, istotnie przyczyni się do zaradzenia głęboko  niekorzystnej sytuacji społecznej osób niepełnosprawnych i będzie promować ich  udział w sferze obywatelskiej, politycznej, gospodarczej, społecznej i  kulturalnej, na zasadach równych szans, zarówno w krajach rozwijających się,  jak i rozwiniętych, uzgodniły co następuje..." 
      No, na szczęście wystarczyło łacińskiego alfabetu. Po tym  wstępie, w którym znajdujemy odwołania do wszystkich najważniejszych praw i  wiedzy dotyczącej osób niepełnosprawnych następuje 50 artykułów dotyczących  różnych aspektów życia osób niepełnosprawnych, obowiązków władz państwowych,  współpracy międzynarodowej itp. 
      A oto trzy pierwsze artykuły Konwencji, które wyrażają  podstawy filozofii zawartej w Konwencji. 
  "Artykuł 1 
      Cel 
      Celem niniejszej Konwencji jest popieranie, ochrona i  zapewnienie pełnego i równego korzystania ze wszystkich praw człowieka i  podstawowych wolności przez wszystkie osoby niepełnosprawne oraz popieranie  poszanowania ich przyrodzonej godności. 
      Do osób niepełnosprawnych zalicza się te osoby, które mają  długotrwale naruszoną sprawność fizyczną, umysłową, intelektualną lub w  zakresie zmysłów co może, w oddziaływaniu z różnymi barierami, utrudniać im  pełny i skuteczny udział w życiu społecznym, na zasadzie równości z innymi  osobami". 
   
  "Artykuł 2 
      Definicje 
      W rozumieniu niniejszej konwencji: 
  "Komunikacja" obejmuje języki, wyświetlanie  tekstu, alfabet Braille'a, komunikację przez dotyk, dużą czcionkę, dostępne  multimedia, jak i sposoby, środki i formy komunikowania się na piśmie, przy  pomocy słuchu, języka uproszczonego, lektora oraz formy wspomagające  (augmentatywne) i alternatywne, w tym dostępną technologię  informacyjno-komunikacyjną. 
  "Język" obejmuje język mówiony i język migowy oraz  inne formy przekazu niewerbalnego. 
  "Dyskryminacja ze względu na niepełnosprawność"  oznacza jakiekolwiek różnicowanie, wykluczanie lub ograniczanie ze względu na  niepełnosprawność, którego celem lub skutkiem jest naruszenie lub zniweczenie  uznania, korzystania z lub wykonywania wszelkich praw człowieka i podstawowych  wolności w dziedzinie polityki, gospodarki, społecznej, kulturalnej,  obywatelskiej lub w jakiejkolwiek innej, na zasadzie równości z innymi osobami.  Obejmuje to wszelkie przejawy dyskryminacji, w tym odmowę racjonalnego  usprawnienia. 
  "Racjonalne usprawnienie" oznacza konieczne i  odpowiednie zmiany i dostosowania, nienakładające nieproporcjonalnego lub  nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu  zapewnienia osobom niepełnosprawnym możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka  i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi  osobami. 
  "Uniwersalne projektowanie" oznacza projektowanie  produktów, środowiska, programów i usług w taki sposób, by były użyteczne dla  wszystkich, w możliwie największym stopniu, bez potrzeby adaptacji lub  specjalistycznego projektowania. "Uniwersalne projektowanie" nie  wyklucza pomocy technicznych dla szczególnych grup osób niepełnosprawnych,  jeżeli jest to potrzebne. 
  "Artykuł 3 
      Zasady ogólne 
      Niniejsza Konwencja opiera się na następujących zasadach: 
      (a) poszanowanie przyrodzonej godności, autonomii osoby, w  tym swobody dokonywania wyborów, a także poszanowanie niezależności osoby, 
      (b) niedyskryminacja, 
      (c) pełny i skuteczny udział i włączenie w społeczeństwo, 
      (d) poszanowanie odmienności i akceptacja osób  niepełnosprawnych, będących częścią ludzkiej różnorodności i całej ludzkości, 
      (e) równość szans, 
      (f) dostępność, 
      (g) równość mężczyzn i kobiet, 
      (h) poszanowanie rozwijających się zdolności  niepełnosprawnych dzieci oraz poszanowanie prawa dzieci niepełnosprawnych do  zachowania tożsamości". 
   Jak już wsponniałem,  Konwencja, która jest prawem, a nie tylko zbiorem zaleceń, wyraźnie wskazuje,  jak daleko ludzkość odeszła od porzucania i zabijania osób niepełnosprawnych,  lekceważenia ich ludzkich praw w wiekach późniejszych i działalności  filantropijnej na ich rzecz aż do I wojny światowej. 
   
 
      Poświęciłem dużo uwagi "Standardowym zasadom  wyrównywania szans osób niepełnosprawnych" uchwalonych przez Organizację  Narodów Zjednoczonych. Konfrontując ten dokument z informacjami dotyczącymi  życia niewidomych w dawnych tysiącleciach i stuleciach widzimy, jak od zera  doszliśmy do bardzo szczegółowych i wszechstronnych zaleceń, których celem jest  wyrównywanie szans osób niepełnosprawnych. Nie wszystko i nie wszędzie jest  tak, jak być powinno, ale postęp jest niewyobrażalnie wielki. 
      Jeszcze nie omówiłem wszystkich aspektów życia związanych z  utratą bądź uszkodzeniem wzroku w przekroju historycznym. Poświęcę im następne  publikacje. Materialna strona tego zagadnienia wymaga jeszcze omówienia sprzętu  rehabilitacyjnego. W trzecim artykule cyklu "Z laską przez  tysiąclecia" zaprezentowałem tylko zastosowanie kija, który przekształcił  się w białą laskę, a w czwartym znaczenie dla niewidomych psa przewodnika. W  następnym artykule przedstawię rozwój sprzętu rehabilitacyjnego dla niewidomych  i dla słabowidzących. Teraz tylko dodam, że w tej dziedzinie obserwujemy postęp  i rozwój wręcz imponujący.