Rozważania na temat prawa  dotyczącego osób z uszkodzonym wzrokiem należy rozpocząć od stwierdzenia, że  obecnie w Polsce niewiele jest regulacji, które dotyczą wyłącznie niewidomych i  słabowidzących. Jak się wydaje, podobnie jest w wielu innych krajach. Obecnie  prawodawcy uważają, że regulacje prawne powinny dotyczyć wszystkich osób  niepełnosprawnych, a nie poszczególnych rodzajów niepełnosprawności. Ponieważ  niewidomi i słabowidzący są osobami niepełnosprawnymi, nie ma powodu  stanowienia prawa wyłącznie ich dotyczącego. Nie w pełni odpowiada to potrzebom  tych osób, ale takie są obecnie tendencje. W Polsce do lat dziewięćdziesiątych  ubiegłego stulecia sprawy te traktowane były inaczej, ale o tym nieco później. 
      Wszystkie regulacje prawne w  dawnych wiekach, albo prawie wszystkie, dotyczyły pomocy socjalnej. Pisałem o  tym w części 18 cyklu "Pomoc socjalna osobom niepełnosprawnym". Dawne  regulacje prawne dotyczyły osób biednych, a wśród nich również  niepełnosprawnych i niewidomych. 
      Pierwszy zapis dotyczący pomocy  ociemniałym żołnierzom przytacza Max Schofler w pracy "Niewidomy w życiu  narodu". Cytowałem ten fragment w wyżej podanym artykule, ale jako że  dotyczy on właśnie ociemniałych, przytaczam go raz jeszcze. 
   "Państwowo-polityczne rozważania u  Egipcjan przyczyniły się do tego, że już pod panowaniem Ptolemeuszów (323-281  p.n.e.) została wprowadzona opieka społeczna, przede wszystkim nad żołnierzami,  którzy podczas wypraw wojennych stracili wzrok, co później zostało przez kapłanów  rozszerzone jako powszechna państwowa opieka nad biednymi". 
      Pomoc ta miała charakter socjalny  i nie uwzględniała innych potrzeb osób niewidomych i ociemniałych. 
   W czasach nowożytnych początki pomocy  socjalnej inwalidom stworzyły tak zwane ustawy bismarkowskie, które wprowadziły  - świadczenia gwarantowane przez państwo. Gwarancje te dotyczyły również osób  niepełnosprawnych, ale wyłącznie tych, które utraciły zdolność do pracy w  okresie zatrudnienia. Były to ubezpieczenia: 
      - na wypadek  choroby (1883 r.), 
      - wypadków  przy pracy (1884 r.), 
      -  ubezpieczenie emerytalne związane z ryzykiem inwalidztwa, starości i śmierci  (1889 r.)". 
   Jednak dopiero w XX wieku wprowadzono wiele  aktów prawnych i zmian w traktowaniu osób niepełnosprawnych. 
      Dla polskich niewidomych szczytem  marzeń jest pomoc pieniężna na wzór niemieckiego Blindengeltu. Zapominamy przy  tym, że w bogatych Niemczech Blindengelt przysługuje osobom, których ostrość  widzenia nie przekracza 2 procent normalnej ostrości, a więc tylko części osób  ze znacznym stopniem niepełnosprawności w myśl przepisów u nas obowiązujących. 
      Trudno jest prześledzić prawo  dotyczące niewidomych w skali światowej. Dlatego ograniczę się tylko do aktów  prawnych o zasięgu międzynarodowym oraz aktów prawnych, które obowiązują lub  obowiązywały w Polsce. 
   
 
      Ewa Grodecka w pracy  "Historia niewidomych polskich 
   w zarysie" przytacza szereg przykładów  pomocy niewidomym na ziemiach polskich oraz w Polsce do II wojny światowej, a  także zmiany koncepcji pomocy w PRL. 
   W grudniu 1912 r. na Górnym Śląsku powstało  stowarzyszenie Verein der Blinden im Oberschlesischen Industriebezirk. 
   "Członkowie Towarzystwa korzystali z  przywilejów, przysługujących niewidomym w całej Rzeszy /zniżki w podatkach  obrotowym i dochodowym, zwolnienie od podatku dochodowego niewidomych,  zarabiających mniej niż 400 marek rocznie, 50 proc. zniżki na kolejach dla  niewidomych i ich przewodników, ulgi przy przejazdach tramwajami, przyznawane w  różnej wysokości przez władze poszczególnych miast/. Nadto stowarzyszenie  wystarało się dla wszystkich członków o ulgi w opłatach komunalnych, wyrabiało  poszczególnym niewidomym renty i zapomogi, broniło w razie potrzeby przez swych  przedstawicieli w sądach, a z okazji Gwiazdki rozdzielało liczne paczki z  odzieżą i żywnością oraz dary pieniężne". 
      Dalej autorka pisze o związkach  ociemniałych żołnierzy i ich staraniach: 
  "Pełnym powodzeniem została  również uwieńczona sprawa przydziału psów przewodników. W odpowiedzi na starania  Związku, Ministerstwo Pracy i Opieki Społecznej powierzyło mu prowadzenie  zakładu tresury psów dla ociemniałych żołnierzy z całej Polski. W latach  1927-1930 Związek przydzielił wytresowane psy 111 inwalidom, z których każdy  był przed tym odpowiednio przeszkolony". 
      I dalej: 
  "Dążąc do poprawy i  ułatwienia warunków bytowych członków, Związek wystarał się dla nich o  bezpłatne przejazdy tramwajowe w Bydgoszczy i w Poznaniu...". 
      Pomijając wyposażenie w psy  przewodniki, które miało charakter czysto rehabilitacyjny, do rehabilitacji  zawodowej zaliczyć można starania o ulgi w podatkach i koncesje dla  ociemniałych przedsiębiorców oraz warsztatów prowadzonych przez stowarzyszenia.  Inne formy pomocy ukierunkowane były na pomoc socjalną. 
      Zmiana podejścia do spraw pomocy  niewidomym nastąpiła w Polsce po II wojnie światowej. Ewa Grodecka pisze: 
  "Wg przyjętej koncepcji  opieka nad niewidomymi miała być w Polsce Ludowej częścią akcji  socjalno-bytowej, prowadzonej przez aparat Rad Narodowych w stosunku do ogółu  potrzebujących. 
      Patronat jako forma opieki  indywidualnej, opracowana i wypróbowana przez Towarzystwo Opieki nad  Ociemniałymi oraz pomoc materialną, udzielaną przez społeczeństwo a nawet przez  własne związki niewidomych uznano za filantropię i odrzucono, jako działalność  krzywdzącą korzystających, sprzeczną z zasadami naszego ustroju i zbędną wobec  zorganizowania sieci organów samorządu terytorialnego". 
      I dalej: 
  "Usiłowano znaleźć  kompromisowe wyjście z sytuacji przez wydawanie zarządzeń państwowych,  dostosowanych do indywidualnych potrzeb niewidomych i obdarzających wszystkich  ułatwieniami życiowymi i świadczeniami o wysokiej wartości /np. ulgi  komunikacyjne, zwolnienie od opłat radiowych, udostępnienie lecznictwa i  inne/". 
   Polska Rzeczpospolita Ludowa przyznała  niewidomym wiele uprawnień o różnym charakterze. 
      Warto wymienić te uprawnienia,  ponieważ coraz mniej osób o nich pamięta. 
   
 
      Niewidomi korzystali z wielu  uprawnień i przywilejów. Niektóre z nich miały duże znaczenie, a inne były  wręcz śmieszne. Wymienię te uprawnienia, które pamiętam, a każdy będzie mógł  ocenić ich wartość. I tak niewidomi mieli prawo do: 
   a) pobierania pełnej renty przy jednoczesnym  wykonywaniu pracy zawodowej i uzyskiwaniu nielimitowanych zarobków, 
      b) otrzymania renty inwalidzkiej  po pięciu latach pracy, niezależnie od daty i przyczyny utraty wzroku, 
      c) pobierania przez jakiś czas  znacznie wyższego dodatku pielęgnacyjnego niż pozostałe osoby niepełnosprawne -  800 zł, a inni 500 zł, (po kilku latach uprawnienie to cofnięto) - oczywiście  wartość pieniądza była wówczas znacznie mniejsza niż obecnie, 
      d) zwolnienia z podatku od  dochodów osobistych w czasie, w którym Polacy płacili taki podatek, 
      e) zniżek za przejazdy kolejami i  autobusami PKS, 
      f) bezpłatnych biletów dla  przewodników przy podróżowaniu samolotami, 
      g) bezpłatnego przewozu  przewodnika przy przejazdach PKP i PKS, 
      h) bezpłatnego podróżowania  środkami lokomocji miejskiej z przewodnikiem, 
      i) zwolnienia z podatku drogowego  za posiadany samochód osobowy, 
      j) zwolnienia z podatku  "bykowego" w okresie, kiedy podatek ten płaciły osoby samotne, 
      k) dodatku na paliwo do  posiadanego samochodu osobowego, o ile pamiętam, miesięcznie w wysokości  umożliwiającej zakup dziesięciu litrów benzyny, 
      l) pobierania stałych zasiłków,  jeżeli nie mieli własnych źródeł utrzymania, niezależnie od sytuacji  materialnej osób zobowiązanych do alimentacji, 
      ł) do otrzymywania talonów,  przydziałów, innych ułatwień w nabywaniu atrakcyjnych towarów, 
      m) dokonywania zakupów,  korzystania z pomocy medycznej i załatwiania spraw urzędowych poza kolejnością, 
      n) zakupu z  pięćdziesięcioprocentową zniżką biletów na przejazd kolejami linowymi i  statkami żeglugi białej, 
      o) wyjazdu do sanatorium i  prewentorium z przewodnikiem, 
      p) do dodatkowego pokoju w  mieszkaniu przydziałowym lub w spółdzielczym, 
      r) niewidomi studenci do  otrzymywania wszystkich trzech rodzajów stypendiów, tj. pieniężnych,  mieszkaniowych i stołówkowych, 
      s) niewidomi studenci do  otrzymywania z uczelni stypendiów lektorskich - była to znaczna pomoc, bo kiedy  podstawowe stypendium na wyższych latach studiów wynosiło 450 zł miesięcznie,  stypendium lektorskie wynosiło 375 zł miesięcznie, 
      t) obniżoną kwotę ubezpieczenia  pomocy domowej. 
      Być może o jakimś uprawnieniu  zapomniałem, ale i tak prawie alfabetu mi zabrakło do ich wypunktowania. Dodam,  że nie wszystkie uprawnienia przysługiwały przez cały czas trwania PRL.  Wprowadzane były stopniowo, a niektóre również wycofywane. 
   Jest rzeczą oczywistą, że nie licząc uprawnień  do zniżek za bilety na koleje linowe i statki żeglugi białej, uprawnienia te  wpływały na poprawę poziomu życia. 
      Dodać należy, że niewidomi i  słabowidzący korzystali z niektórych uprawnień oraz pomocy za pośrednictwem  Polskiego Związku Niewidomych oraz spółdzielni niewidomych. 
      PZN był na całkowitym utrzymaniu  państwa. Jego budżet był planowany w Ministerstwie Zdrowia i Opieki Społecznej.  Budżet ten był w każdym roku większy, nigdy mniejszy. 
      Do początku lat  dziewięćdziesiątych MZiOS finansowało: 
   a) szkolenia rehabilitacyjne, w tym nowo  ociemniałych, niewidomych ze złożoną niepełnosprawnością, ociemniałych z powodu  cukrzycy, 
      b) działalność kulturalno-oświatową  - utrzymanie i funkcjonowanie świetlic, zespołów muzycznych, wokalnych,  recytatorskich i innych, klubów esperanckich, 
      c) wypoczynek niewidomych i ich  rodzin, 
      d) sport i turystykę, 
      e) działalność wydawniczą PZN-u -  książki brajlowskie i mówione oraz kilkanaście tytułów czasopism, 
      f) działalność Centralnej  Biblioteki PZN, 
      g) zakup szeroko rozumianego  sprzętu rehabilitacyjnego, w tym sprzętu gospodarstwa domowego, 
      h) wypłatę stypendiów lektorskich  oraz zawodowych i społecznych lektoratów, 
      i) przyznawanie zapomóg doraźnych  i losowych, 
      j) działalność inwestycyjną, 
      k) utrzymanie lokali związkowych, 
      l) środki na fundusz płac  zatrudnionych pracowników, 
      ł) z Zarządu Lecznictwa  Uzdrowiskowego w każdym roku PZN otrzymywał 1000 do 1100 skierowań sanatoryjnych. 
   Ważnym uprawnieniem, chociaż wynikającym tylko  z praktyki, a nie z prawa, były przydziały różnego rodzaju dóbr. I tak,  niewidomi za pośrednictwem PZN-u mogli otrzymać: przydział na mieszkanie,  talony na sprzęt gospodarstwa domowego, na meble, samochody i opony do  samochodów, i pewnie to nie wszystko. 
      PZN otrzymywał przydziały:  papieru na druk czasopism brajlowskich, czasami papier toaletowy, maszyny do  pisania, magnetofony i wiele innych dóbr, a nawet przydział kawy na Dzień  Kobiet. Warto wyjaśnić, że "przydział" oznaczał prawo zakupu, a nie  bezpłatne otrzymanie takich dóbr. 
      Legitymacja PZN-u była dokumentem  uprawniającym do korzystania z wyżej wymienionych uprawnień. Obecnie  legitymacja Związku nie uprawnia już chyba do niczego. Może jeszcze w niektórych  miastach do korzystania z ulgowych przejazdów środkami lokomocji miejskiej, ale  np. w Warszawie od 1 kwietnia 2014 r. nie jest honorowana. 
   Większość wyżej wymienionych uprawnień już nie  przysługuje, a inne straciły znaczenie, np. prawo do dokonywania zakupów poza  kolejnością. 
   Dodać należy, że istniały również inne formy  pomocy, z których korzystali niewidomi i słabowidzący, np. Wojewódzki Wydział  Zdrowia w Katowicach finansował działalność Zakładu Rehabilitacji i Szkolenia  Inwalidów Wzroku w Chorzowie, a Wojewódzki Wydział Zdrowia w Krakowie Szkołę  Masażu Leczniczego. Cały czas finansowane były i są ośrodki szkolno-wychowawcze  dla niewidomych i słabowidzących. 
   
      Spółdzielczość niewidomych  zatrudniała ponad dziesięć i pół tysiąca niewidomych i słabowidzących.  Korzystali oni ze wszystkich uprawnień wynikających z przepisów państwowych i  częściowo z pomocy PZN-u. Poza tym spółdzielnie zapewniały wielu swym  pracownikom: 
      a) mieszkanie w internacie (hotel  robotniczy spółdzielni), 
   b) żywienie w spółdzielczej stołówce, 
   c) wyjazdy na wczasy, na obozy, rajdy, 
      d) pieniądze na zakup sprzętu  rehabilitacyjnego i każdego innego, o który starał się niewidomy spółdzielca, a  zarząd spółdzielni chciał uznać za rehabilitacyjny, np. glazurę do łazienki i  dywany do pokoi, 
      e) talony na zakup deficytowych  towarów, 
      f) zaopatrzenie w produkty  żywnościowe, których brakowało w sprzedaży, 
      g) opiekę lekarską. 
      Było nawet tak, że niewidomi i  słabowidzący spółdzielcy otrzymywali dodatek za podatek. Jak pisałem wyżej, niewidomi  zwolnieni byli z podatku od dochodów osobistych. Kiedy podatek ten został  zniesiony i nikt w Polsce go nie płacił, uznano że sytuacja materialna  niewidomych relatywnie uległa pogorszeniu w stosunku do reszty społeczeństwa.  Spółdzielnie więc wyrównywały im tę stratę wypłacając równowartość podatku,  jaki powinni płacić, a nie płacili. 
      Ważną pomocą dla spółdzielni była  wyłączność produkcji niektórych wyrobów, np. szczotek oraz przydziały surowców,  środków transportu i maszyn. 
      Oczywiście, że nie we wszystkich  spółdzielniach było aż tak dobrze, że nie wszyscy korzystali ze wszystkiego.  Świadomość istnienia różnych przywilejów i uprawnień pozytywnie wpływała na  ocenę własnej sytuacji. Można powiedzieć, że niewidomym spółdzielcom żyło się  lepiej niż przeciętnym obywatelom PRL-u. Zresztą, nie tylko im. Dobrze żyło się  też niewidomym masażystom, którzy korzystali z dużej zniżki czasu pracy -  pracowali po 6 godzin dziennie, a widzący masażyści po 8 godzin. W rezultacie  niewidomi mogli pracować bez trudu na 1,5 etatu albo i więcej. 
      Uprawnienia te i przywileje  powodowały, że poziom życia wielu niewidomych i słabowidzących był wyższy w  porównaniu z poziomem życia osób, które nie korzystały z podobnych uprawnień.  Niewidomi wprawdzie nie korzystali z takich uprawnień, przywilejów i różnych  świadczeń jak milicjanci, pracownicy komitetów Polskiej Zjednoczonej Partii  Robotniczej, nie mówiąc już o dygnitarzach partyjnych, ale mieli nieco lepiej  niż większość społeczeństwa. No i trzeba dodać, że wszystko to dotyczyło tych  bardziej aktywnych, pracujących czy studiujących. 
   
   
 
      Piszę "osób  niepełnosprawnych", ponieważ prawie wszystkie akty normatywne dotyczą  ogółu osób niepełnosprawnych i tylko nieliczne wyłącznie niewidomych. Wyjątki  takie istnieją, ale głównie na poziomie szczegółowych uprawnień, np.  stosowanych przez PFRON, które dotyczą brajlowskiego sprzętu rehabilitacyjnego,  czy przepisów dotyczących pomocy optycznych, użytecznych dla osób  słabowidzących. Większość przepisów określa uprawnienia osób niepełnosprawnych,  w tym niewidomych i słabowidzących. W okresie PRL-u istniały akty normatywne,  które dotyczyły wyłącznie niewidomych. 
      Źródłem prawa jest Konstytucja  RP, która zawiera zapis dotyczący osób niepełnosprawnych. W artykule 69.  czytamy: 
   "Osobom niepełnosprawnym władze publiczne  udzielają, zgodnie z ustawą, pomocy w zabezpieczaniu egzystencji,  przysposobieniu do pracy oraz komunikacji społecznej". 
      Tak więc działania na rzecz osób  niepełnosprawnych mają umocowanie w Konstytucji RP i chociaż nie wszystko jest  tak, jak być powinno, szczegółowe akty normatywne dobrze regulują wiele  zagadnień dotyczących osób niepełnosprawnych i są podstawy do przewidywań, że  będzie następowała stała poprawa w tym zakresie. 
   
      Karta Praw Osób Niepełnosprawnych 
      Uchwalona przez Sejm RP w dniu 1  sierpnia 1997 r. zawiera definicję osób niepełnosprawnych oraz ich ogólne  prawa. 
      Szczególną wymowę ma zapis par. 2  "Sejm Rzeczypospolitej Polskiej stwierdzając, iż powyższe prawa wynikają z  Konstytucji, Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka, Konwencji Praw Dziecka,  Standardowych Zasad Wyrównywania Szans Osób Niepełnosprawnych, aktów prawa  międzynarodowego i wewnętrznego, wzywa Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i władze  samorządowe do podjęcia działań ukierunkowanych na urzeczywistnienie tych  praw". 
      Chociaż Karta nie ma mocy  wiążącej, jest ważnym dokumentem, gdyż określa najważniejsze dziedziny życia  osób niepełnosprawnych, w których powinni mieć równe szanse. 
      Karta zawiera katalog dziesięciu  głównych praw osób niepełnosprawnych. Wskazuje kluczowe obszary dla polityki  państwa, m.in. w zakresie szczególnego wsparcia osób niepełnosprawnych oraz  przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu tej grupy obywateli. 
   
      Uchwała w sprawie  przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych 
      Jest to uchwała Sejmu RP z 7  grudnia 2012 r. Czytamy: 
  "W roku 1997 Sejm  Rzeczypospolitej Polskiej, przyjmując uchwałę Karta Praw Osób Niepełnosprawnych  uznał, że osoby, którym sprawność fizyczna, psychiczna lub umysłowa trwale lub  okresowo utrudnia, ogranicza lub uniemożliwia normalne funkcjonowanie, jeśli  chodzi o życie codzienne, naukę, pracę oraz pełnienie ról społecznych, mają  prawo do niezależnego, samodzielnego i aktywnego życia oraz nie mogą być  dyskryminowane". 
      Celem uchwały jest więc  zapobieganie wykluczaniu osób niepełnosprawnych. Akt ten nie ma mocy prawnej,  takiej jak mają ustawy, jest raczej wytyczną, deklaracją intencji, a nie  prawem. Mimo tego zastrzeżenia, dobrze że Sejm RP przyjął tę uchwałę. Zwrócił w  ten sposób uwagę na ważny problem społeczny. Czytamy: 
  "Sejm Rzeczypospolitej  Polskiej apeluje do wszystkich obywateli oraz instytucji publicznych o  podejmowanie różnorodnych inicjatyw służących realizacji ducha i litery  Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych, a w szczególności o tworzenie  warunków równego dostępu osób niepełnosprawnych do dóbr publicznych oraz  promowanie postaw aktywizujących i włączających te osoby w główne nurty życia  naszego kraju". 
   
      Równe traktowanie osób  niepełnosprawnych w zatrudnieniu 
      Kwestię tę reguluje Ustawa z dnia  26 czerwca 1974 r. Kodeks pracy. 
   W Art. 3a. czytamy: 
  "par. 1.  Pracownicy powinni być równo traktowani w zakresie nawiązania i rozwiązania  stosunku pracy, warunków zatrudnienia, awansowania oraz dostępu do szkolenia w  celu podnoszenia kwalifikacji zawodowych, w szczególności bez względu na płeć,  wiek, niepełnosprawność, rasę, religię, narodowość, przekonania polityczne,  przynależność związkową, pochodzenie etniczne, wyznanie, orientację seksualną,  a także bez względu na zatrudnienie na czas określony lub nieokreślony albo w  pełnym lub w niepełnym wymiarze czasu pracy. 
      par. 2. Równe  traktowanie w zatrudnieniu oznacza niedyskryminowanie w jakikolwiek sposób,  bezpośrednio lub pośrednio, z przyczyn określonych w par. 1". 
   
   Ustawa o emeryturach i rentach z Funduszu  Ubezpieczeń Społecznych z dnia 17 grudnia 1998 r. 
      Ma wielkie znaczenie dla osób  niepełnosprawnych, przede wszystkim dlatego, że na jej podstawie przyznawane są  renty z tytułu niezdolności do pracy. Ustawa zawiera wiele innych postanowień,  ale z punktu widzenia osób niepełnosprawnych to jest najważniejsze. 
   
      Ustawa o pomocy społecznej z dnia  12 marca 2004 r. 
      Ma duże znaczenie dla wielu osób  niepełnosprawnych, gdyż na jej podstawie udzielana jest pomoc socjalna. 
   
      USTAWA o prawie autorskim i  prawach pokrewnych z dnia 4 lutego 1994 r. 
      Ma duże znaczenie dla osób  niepełnosprawnych, przede wszystkim dla niewidomych i słabowidzących. Umożliwia  bowiem udostępnianie im literatury pięknej, popularnonaukowej, naukowej i  innych utworów bez ponoszenia opłat przewidzianych prawem autorskim. Czytamy: 
  "Art. 331 Wolno korzystać z już rozpowszechnionych  utworów dla dobra osób niepełnosprawnych, jeżeli to korzystanie odnosi się bezpośrednio  do ich upośledzenia, nie ma zarobkowego charakteru i jest podejmowane w  rozmiarze wynikającym z natury upośledzenia". 
      Na tej podstawie można wydawać  książki w brajlu, w standardzie DAISY i w innym zapisie dostosowanym do  możliwości percepcyjnych osób niepełnosprawnych. 
   
      USTAWA o rehabilitacji zawodowej  i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych z dnia 27 sierpnia 1997  r. 
      Jest aktem normatywnym w całości  poświęconym osobom niepełnosprawnym, który szczegółowo reguluje wiele kwestii.  Najważniejsze z nich to: 
      - orzekanie o niepełnosprawności, 
      - rehabilitacja osób  niepełnosprawnych, 
      - uprawnienia niepełnosprawnych  pracowników, 
      - szczególne obowiązki i  uprawnienia pracodawców w związku z zatrudnianiem osób niepełnosprawnych, 
      - funkcjonowanie zakładów pracy  chronionej i zakładów aktywności zawodowej, 
      - zadania i organizacja służb  działających na rzecz osób niepełnosprawnych, 
      - szkolenie osób  niepełnosprawnych, 
   -  Krajowa Rada Konsultacyjna do Spraw Osób Niepełnosprawnych, 
   - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób  Niepełnosprawnych. 
      Zostały wymienione hasłowo  jedynie najważniejsze dziedziny, które reguluje ustawa. Osoby, które zawodowo,  rodzinnie lub osobiście interesują się rehabilitacją osób niepełnosprawnych  powinny zapoznać się ze wszystkimi postanowieniami ustawy. 
   
      USTAWA o spółdzielniach  socjalnych z dnia 27 kwietnia 2006 r. 
      Określa zasady zakładania,  prowadzenia działalności, łączenia oraz likwidacji spółdzielni socjalnych. Może  mieć znaczenie dla rehabilitacji zawodowej osób niepełnosprawnych. 
   
      USTAWA o szczególnych  rozwiązaniach wspierających osoby o znacznym stopniu niepełnosprawności z dnia  9 maja 2018 r. 
      Art. 1. Ustawa określa szczególne  uprawnienia świadczeniobiorców posiadających orzeczenie o znacznym stopniu  niepełnosprawności w zakresie dostępu do świadczeń opieki zdrowotnej. 
      Art. 3. 1. Wsparcie, o którym  mowa w art. 1, obejmuje zapewnienie dostępności świadczeń opieki zdrowotnej  odpowiednich dla świadczeniobiorców posiadających orzeczenie o znacznym stopniu  niepełnosprawności. 
      2. Dostępność, o której mowa w  ust. 1, zapewniana jest na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 27  sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków  publicznych. 
      Na mocy ustawy od 1 lipca 2018 r.  osobom ze znacznym stopniem niepełnosprawności poza kolejnością udzielane są: 
   - świadczenia medyczne w poradniach  specjalistycznych (ambulatoryjnej opiece specjalistycznej), 
      - świadczenia medyczne w  szpitalach, 
      - usługi farmaceutyczne  realizowane w aptekach. 
      Poza kolejnością również  udzielane są świadczenia: 
      - z zakresu rehabilitacji  leczniczej - bezlimitowo, zgodnie ze wskazaniami medycznymi. 
      Świadczeń opieki zdrowotnej  udziela się poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej listy  oczekujących. To oznacza, że: 
      - placówka medyczna udziela  świadczeń opieki zdrowotnej w dniu zgłoszenia, 
      - w przypadku, gdy udzielenie  świadczenia nie jest możliwe w dniu zgłoszenia, poradnia wyznacza inny termin  poza kolejnością przyjęć wynikającą z prowadzonej przez nią listy oczekujących, 
      - świadczenie z zakresu  ambulatoryjnej opieki specjalistycznej nie może być udzielone w terminie  późniejszym niż w ciągu 7 dni roboczych od dnia zgłoszenia. 
      Aby skorzystać ze świadczeń,  niezbędne jest okazanie dokumentu potwierdzającego przysługujące uprawnienie,  tj. orzeczenia o znacznym stopniu niepełnosprawności. 
   Powyższe uprawnienia są bardzo korzystne dla  osób niepełnosprawnych ze względu na ułatwiony dostęp do pomocy medycznej, rehabilitacyjnej  oraz farmakologicznej. Nie są jednak korzystne ze względów społecznych.  Uprawnienia te bowiem mogą wywoływać konflikty z osobami korzystającymi z  pomocy bez takich ułatwień oraz kształtować negatywne postawy w stosunku do  osób niepełnosprawnych. 
      Na mocy ustawy: 
      1. Zostały zniesione okresy  użytkowania wyrobów medycznych. 
   Jest to ważna pomoc, bo dotyczy około 130  wyrobów medycznych, m.in.: pieluchomajtek, materaców, kul, cewników. 
   
      USTAWA o wdrożeniu niektórych  przepisów Unii Europejskiej w zakresie równego traktowania z dnia 3 grudnia  2010 r. 
      Wprowadza do polskiego prawa  przepisy dyrektyw Unii Europejskiej. Wyznacza ogólne ramy walki z dyskryminacją  oraz definiuje sytuacje, w których różnicowanie grup obywateli jest dopuszczalne.  Wyznacza również organ, który będzie zajmować się monitorowaniem oraz  promowaniem zasady równego traktowania. Jest nim Rzecznik Praw Obywatelskich. 
      Przytaczam tylko dwa artykuły tej  ustawy. 
  "Art. 4. Ustawę stosuje się  w zakresie: 
   1) podejmowania kształcenia zawodowego, w tym  dokształcania, doskonalenia, przekwalifikowania zawodowego oraz praktyk  zawodowych 
      2) warunków podejmowania i  wykonywania działalności gospodarczej lub zawodowej, w tym w szczególności w  ramach stosunku pracy albo pracy na podstawie umowy cywilnoprawnej 
      3) przystępowania i działania w  związkach zawodowych, organizacjach pracodawców oraz samorządach zawodowych, a  także korzystania z uprawnień przysługujących członkom tych organizacji 
      4) dostępu i warunków korzystania  z: 
      a) instrumentów rynku pracy i  usług rynku pracy określonych w ustawie z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji  zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. z 2008 r. Nr 69, poz. 415, z  późn. zm.4)) oferowanych przez instytucje rynku pracy oraz instrumentów rynku  pracy i usług rynku pracy oferowanych przez inne podmioty działające na rzecz  zatrudnienia, rozwoju zasobów ludzkich i przeciwdziałania bezrobociu, 
      b) zabezpieczenia społecznego, 
      c) opieki zdrowotnej, 
      d) oświaty i szkolnictwa  wyższego, 
      e) usług, w tym usług  mieszkaniowych, rzeczy oraz nabywania praw i energii, jeżeli są one oferowane  publicznie". 
      Ważne postanowienie zawarte jest  w art. 13. 
   "Art. 13. 
   1. Każdy, wobec kogo zasada równego  traktowania została naruszona, ma prawo do odszkodowania. 
      2. W sprawach naruszenia zasady  równego traktowania stosuje się przepisy ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. -  Kodeks cywilny ( /.../". 
   
      USTAWA z dnia 14 grudnia 2016 r.  Prawo oświatowe, podobnie jak poprzednia ustawa dotycząca systemu oświaty,  reguluje ważną dziedzinę życia niepełnosprawnych dzieci i młodzieży, czyli  dostęp do edukacji. 
      We wstępie czytamy m.in.: 
  "Szkoła winna zapewnić  każdemu uczniowi warunki niezbędne do jego rozwoju, przygotować go do  wypełniania obowiązków rodzinnych i obywatelskich w oparciu o zasady  solidarności, demokracji, tolerancji, sprawiedliwości i wolności". 
      I dalej: 
  "Art. 1. System oświaty  zapewnia w szczególności: 
      /.../ 
  "5)        dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do  możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwość korzystania z pomocy  psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej 
   6)        możliwość  pobierania nauki we wszystkich typach szkół przez dzieci i młodzież  niepełnosprawną, niedostosowaną społecznie i zagrożoną niedostosowaniem  społecznym, zgodnie z indywidualnymi potrzebami rozwojowymi i edukacyjnymi oraz  predyspozycjami 
      7)         opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi przez umożliwianie  realizowania zindywidualizowanego procesu kształcenia, form i programów  nauczania oraz zajęć rewalidacyjnych". 
      Oczywiście, ustawa zawiera wiele  szczegółowych postanowień odnoszących się do niepełnosprawnych uczniów, a więc  również do niewidomych i słabowidzących. Jest więc aktem normatywnym  regulującym bardzo ważną dziedzinę życia dzieci i młodzieży, w tym z  niepełnosprawnością. 
   
      USTAWA o świadczeniach rodzinnych  z dnia 28 listopada 2003 r. 
      Ma duże znaczenie dla osób  niepełnosprawnych, ponieważ na jej podstawie przyznawane są: 
      - dodatek z tytułu kształcenia i  rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego 
      - specjalny zasiłek opiekuńczy 
      - świadczenie pielęgnacyjne z  tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania  opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny 
      - zasiłek pielęgnacyjny. 
      Ustawa przewiduje również inne ułatwienia  związane z niepełnosprawnością, np. dodatek z tytułu opieki nad dzieckiem w  okresie korzystania z urlopu wychowawczego przysługuje nie dłużej, niż: 
   - 24 miesiące kalendarzowe 
      - 36 miesięcy kalendarzowych,  jeżeli sprawuje opiekę nad więcej niż jednym dzieckiem urodzonym podczas  jednego porodu 
      - 72 miesiące kalendarzowe,  jeżeli sprawuje opiekę nad dzieckiem legitymującym się orzeczeniem o  niepełnosprawności albo o znacznym stopniu niepełnosprawności. 
      Jest to liczące się uprawnienie. 
   Pomocą jest również dodatek z tytułu  kształcenia i rehabilitacji dziecka. Przysługuje matce lub ojcu, opiekunowi  faktycznemu dziecka albo opiekunowi prawnemu dziecka, a także osobie uczącej  się na pokrycie zwiększonych wydatków związanych z rehabilitacją lub kształceniem  dziecka w wieku: 
   - do ukończenia 16. roku życia, jeżeli  legitymuje się orzeczeniem o niepełnosprawności 
      - powyżej 16. roku życia do  ukończenia 24. roku życia, jeżeli legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym  albo o znacznym stopniu niepełnosprawności. 
   Dodatek z tytułu podjęcia przez dziecko  niepełnosprawne nauki poza miejscem zamieszkania w szkole ponadgimnazialnej lub  artystycznej przysługuje w wysokości podwyższonej o sto procent kwoty  przysługującej innym dzieciom. 
   
 
      Dodatek pielęgnacyjny 
      Przyznawany jest na mocy - Ustawy  z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z funduszu ubezpieczeń  społecznych i jest co roku waloryzowany. 
      Dodatek ten przysługuje: 
      1) osobom uprawnionym do renty (z  tytułu niezdolności do pracy lub rodzinnej), jeżeli orzeczono u tej osoby  stopień znaczny niepełnosprawności, tj. całkowitą niezdolność do pracy  zawodowej i do samodzielnej egzystencji, 
      2) osobom pobierającym emerytury,  które ukończyły 75 lat życia. 
      Nie jest to wielka pomoc, nie  wystarcza na opłacenie niezbędnej pomocy i ma bardzo szeroki zakres. Gdyby  dodatek ten był przyznawany osobom, które rzeczywiście go potrzebują, w ramach  tej samej ogólnej kwoty, mógłby być znacznie wyższy. 
   
      Dodatek z tytułu kształcenia i  rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego 
   Jest to dodatek do zasiłku rodzinnego.  Przysługuje na mocy - Ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o świadczeniach  rodzinnych. 
      Prawo do dodatku przysługuje  rodzicom, 
      - opiekunom faktycznym dziecka, opiekunom  prawnym dziecka, 
      - osobom niepełnosprawnym uczącym  się. 
      Dodatek ten przysługuje z tytułu  kształcenia i rehabilitacji dziecka niepełnosprawnego pod warunkiem, że na  dziecko przysługuje zasiłek rodzinny. 
      Zasiłek przyznawany jest na  częściowe pokrywanie zwiększonych wydatków związanych z rehabilitacją lub  kształceniem dziecka: 
      - legitymującego się orzeczeniem  o niepełnosprawności (w wieku do 16 lat), 
      - legitymującego się orzeczeniem  o znacznym albo o umiarkowanym stopniu niepełnosprawności (w wieku powyżej 16  roku życia), jeżeli uczy się lub jest poddawane rehabilitacji, przy czym  wystarczy jeden z tych warunków. 
   
   Renty socjalne 
   Podstawą przyznawania rent socjalnych jest  ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej. 
      Renta ta przysługuje osobie  pełnoletniej całkowicie niezdolnej do pracy z powodu naruszenia sprawności  organizmu, które powstało: 
      1) przed ukończeniem 18 roku  życia, 
      2) w trakcie nauki w szkole lub w  szkole wyższej - przed ukończeniem 25 roku życia, 
      3) w trakcie studiów doktoranckich  lub aspirantury naukowej. 
      Osobie, która spełnia powyższe  warunki przysługuje: 
      1) renta socjalna stała - jeżeli  całkowita niezdolność do pracy jest trwała, 
      2) renta socjalna okresowa -  jeżeli całkowita niezdolność do pracy jest okresowa. 
      Renta socjalna okresowa  przysługuje przez okres wskazany w decyzji jednostki organizacyjnej Zakładu  Ubezpieczeń Społecznych. 
      Renta socjalna wynosi 100 proc.  kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, określonej w  ustawie o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych". 
   
   Renty z tytułu niezdolności do pracy 
      Przyznawane są na podstawie  ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń  Społecznych. Ustawa ta zawiera terminy: całkowita niezdolność do pracy i  częściowa niezdolność do pracy, a ponadto - niezdolność do samodzielnej  egzystencji. Przy czym niezdolność do pracy może być trwała lub okresowa. Nie  oznacza to jednak, że osoba niezdolna do pracy nie może pracować. Zagadnienie  to jest uregulowane w Art. 4. ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji  zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. 
      Tak więc rencista może otrzymywać  rentę i wykonywać pracę zawodową jednak z pewnymi ograniczeniami. Ograniczenia  te dotyczą wysokości wynagrodzeń, a nie wymiaru i jakości pracy. 
      Jeżeli rencista osiąga zarobki w  wysokości do 70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, renta nie  zostaje zawieszona. Jeżeli jego zarobki przekraczają 70 proc., ale są niższe  niż 130 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia, zawieszeniu ulega część  renty. Jeżeli natomiast przekroczą wartość 130 procent przeciętnego  miesięcznego wynagrodzenia, renta ulega zawieszeniu w całości. Wynika z tego,  że to nie praca, jej intensywność ani wymiar, szkodzą niepełnosprawnemu  pracownikowi, ale wysokość zarobków. 
      Pomijając ten brak logiki, renty  są ważnym czynnikiem ekonomicznej samodzielności, a więc i rehabilitacji  psychicznej oraz społecznej. 
   
      Specjalny zasiłek opiekuńczy 
      Przyznawany jest na mocy ustawy z  28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych. 
      Art. 16a ust. 1 ustawy stanowi:  specjalny zasiłek przysługuje osobie obciążonej obowiązkiem alimentacyjnym  względem niepełnosprawnego krewnego, która rezygnuje z zatrudnienia lub  wykonywania innej pracy zarobkowej. 
      Osoba podopieczna musi mieć  orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie o  niepełnosprawności, które zawiera określone wskazania, m.in. pomocy innej osoby  z powodu znacznie ograniczonej możliwości samodzielnej egzystencji. 
   Przyznanie zasiłku uzależnione jest też od  osiągania dochodu poniżej ustawowego kryterium dochodu na osobę w rodzinie. 
   
      Świadczenie pielęgnacyjne z  tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania  opieki nad niepełnosprawnym członkiem rodziny 
   Przysługuje na mocy - Ustawy o świadczeniach  rodzinnych z dnia 28 listopada 2003 r. z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub  innej pracy zarobkowej w związku z koniecznością opieki nad dzieckiem  niepełnosprawnym (dzieckiem własnym, małżonka, przysposobionym oraz dzieckiem,  w sprawie którego toczy się postępowanie o przysposobienie lub dzieckiem  znajdującym się pod opieką prawną). 
      Warunkiem przyznania świadczenia  jest: sprawowanie opieki nad osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym  stopniu niepełnosprawności albo orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze  wskazaniami: konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby  w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz  konieczności stałego współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego  leczenia, rehabilitacji i edukacji. 
      Świadczenie pielęgnacyjne  przysługuje, jeżeli niepełnosprawność osoby wymagającej opieki powstała: 
      1) nie później niż do ukończenia  18. roku życia lub 
      2) w trakcie nauki w szkole lub w  szkole wyższej, jednak nie później niż do ukończenia 25. roku życia. 
      Świadczenie to jest dużą pomocą  dla rodziców posiadających niepełnosprawne dzieci. 
   
   Zasiłek pielęgnacyjny 
   Przyznawany jest na mocy postanowień Ustawy z dnia  28 listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych i przysługuje osobom, które nie  mają uprawnień do rent i emerytur. Jest świadczeniem rodzinnym. 
      Zasiłek przyznawany jest na  częściowe pokrycie wydatków związanych z koniecznością zapewnienia osobie niepełnosprawnej  opieki i pomocy w związku z jej niezdolnością do samodzielnej egzystencji. 
      Świadczenie to przysługuje: 
      1)         niepełnosprawnemu dziecku, 
      2) osobie niepełnosprawnej w  stopniu znacznym w wieku powyżej 16 roku życia, 
      3) osobie niepełnosprawnej w stopniu  umiarkowanym w wieku powyżej 16 roku życia, jeśli niepełnosprawność powstała w  wieku do ukończenia 21 roku życia, 
      4) osobie, która ukończyła 75  lat. 
      Zasiłek pielęgnacyjny przysługuje  niezależnie od wysokości dochodów na osobę w rodzinie. 
   
   Nie są to wszystkie uprawnienia, jakie  przysługują osobom niepełnosprawnym. Jak już pisałem, prawo, na ogół, również  dotyczy wszystkich osób z różnymi niepełnosprawnościami. Tylko mała część  uregulowań prawnych odnosi się do osób z uszkodzonym wzrokiem. Do tych wyjątków  zaliczyć można: 
      - obowiązek noszenia białej laski  w czasie poruszania się po drogach publicznych, 
      - prawo wchodzenia z psami  przewodnikami do lokali użyteczności publicznej - prawo to jednak nie dotyczy  wyłącznie psów przewodników, ale również psów asystujących, z pomocy których  korzystają osoby z innymi niepełnosprawnościami, (od 2015 r. określenie  "pies przewodnik" zostało zastąpione określeniem "pies  asystujący"), 
      - wysokich ulg na przejazdy  środkami komunikacji kolejowej i autobusami w komunikacji międzymiastowej -  inne osoby niepełnosprawne korzystają również z ulg, ale nie tak wysokich, 
      - prawo podróżowania z  przewodnikiem lub psem przewodnikiem po zakupieniu biletu dla przewodnika lub  psa przewodnika z 95 procentową ulgą środkami komunikacji kolejowej i  autobusowej w komunikacji międzymiastowej. Wyjątek stanowi PKP Intercity. Osoby  z niepełnosprawnością podróżujące pociągami tego przewoźnika mogą bez  dodatkowych opłat zabrać w podróż certyfikowanego psa asystującego. 
      We wkładce do legitymacji członka  zwyczajnego i podopiecznego Polskiego Związku Niewidomych wymienione zostały  ważne regulacje prawne poza wyżej wymienionymi. 
   
 
   1. 95 proc. zniżki - przewodnik niewidomego,  również pies przewodnik, a od 26 kwietnia 2018 r. osoby z niepełnosprawnością  podróżujące pociągami PKP Intercity mogą bez dodatkowych opłat zabrać w podróż  certyfikowanego psa asystującego - w pociągach 2 klasy osobowych, pospiesznych,  ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz w autobusach PKS zwykłych,  przyspieszonych i pospiesznych (dotyczy wyłącznie biletów jednorazowych). 
      2. 93 proc. zniżki - niewidomy ze  znacznym stopniem niepełnosprawności - w 2 klasie pociągów osobowych i  autobusach PKS zwykłych. 
      3. 51 proc. zniżki - niewidomy ze  znacznym stopniem niepełnosprawności - w 2 klasie pociągów pospiesznych,  ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz w autobusach PKS przyspieszonych i  pospiesznych. 
      4. 37 proc. zniżki - niewidomy z  umiarkowanym stopniem niepełnosprawności - w 2 klasie pociągów osobowych,  pospiesznych, ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz w autobusach PKS  zwykłych, przyspieszonych i pospiesznych. 
      5. 78 proc. zniżki - dzieci i  młodzież do 24. roku życia, a studenci do 26. roku życia, ich rodzice i  opiekunowie - na przejazdy w 2 klasie pociągów osobowych i pospiesznych,  ekspresowych, InterCity i EuroCity oraz we wszystkich rodzajach autobusów PKS  na trasie z miejsca zamieszkania lub miejsca pobytu do: szkoły, przedszkola,  ośrodka rehabilitacji, domu pomocy społecznej, zakładu opieki zdrowotnej,  poradni psychologiczno-pedagogicznej, placówki opiekuńczo-wychowawczej, ośrodka  wsparcia, na turnus rehabilitacyjny - i z powrotem, na podstawie dokumentów  wystawionych przez te placówki (dotyczy biletów jednorazowych dla opiekunów  oraz biletów jednorazowych i miesięcznych imiennych dla dzieci i młodzieży). 
      Uwaga: ulgi w/w nie dotyczą  przejazdów pociągami EuroCity i InterCity w komunikacji międzynarodowej oraz  przejazdów w komunikacji autobusowej ekspresowej. 
      Podstawa prawna: ustawa z  20.06.1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego  transportu zbiorowego (tekst jednolity Dz. U. z 2002 r. Nr 175, poz. 1440, z  późn. zm.) oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 25.10.2002 r. w sprawie  rodzaju dokumentów poświadczających uprawnienia do korzystania z ulgowych  przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz. U. Nr 179, poz.  1495, z późn. zm.). 
      6. W komunikacji międzynarodowej  w Europie - bezpłatny przejazd przewodnika osoby niewidomej, pod warunkiem  wykupienia w Polsce biletów w obie strony (ulga nie jest stosowana przez  wszystkich przewoźników). 
      Podstawa prawna: Aneks specjalny  TCV - Wspólnej Międzynarodowej Taryfy na Przewóz Osób - "Przewóz osób  niewidomych i ich przewodników", obowiązujący od 1.01.2007 r. 
      7. W komunikacji miejskiej -  bezpłatne lub ulgowe przejazdy dla niewidomego oraz jego przewodnika - w  zależności od uchwał miejscowych organów samorządu terytorialnego. 
   
 
      1. Zwolnienie od opłacania  abonamentu radiowo-telewizyjnego - niewidomy ze znacznym lub umiarkowanym  stopniem niepełnosprawności (o ile we wspólnym gospodarstwie domowym pozostaje  nie więcej niż jedna osoba powyżej 26. roku życia, nie mająca prawa do  zwolnienia z opłacania abonamentu). 
      Podstawa prawna: ustawa z  21.04.2005 r. o opłatach abonamentowych (Dz. U. nr 85, poz. 728 z późn. zm.)  oraz rozporządzenie KRRiT z 16.02.2010 r. (Dz. U. Nr 29 poz. 152, z późn. zm.). 
      2. Ulgi pocztowe: 
      a. prawo do bezpłatnych przesyłek  w druku wypukłym, a w przypadku innych nośników dostępnych dla niewidomych -  bezpłatnych przesyłek tylko pomiędzy niewidomymi a bibliotekami, organizacjami  osób niewidomych lub organizacjami działającymi na rzecz niewidomych 
      b. prawo otrzymywania przesyłek  listowych, przesyłek rejestrowanych, w tym z deklarowaną wartością oraz  przekazów pieniężnych, z pominięciem oddawczej skrzynki pocztowej oraz bez  konieczności odbierania przesyłki w placówce pocztowej - bez dodatkowych opłat,  na wniosek zainteresowanych 
      c. prawo przekazywania  listonoszowi w miejscu zamieszkania prawidłowo opłaconej przesyłki nie będącej  przesyłką rejestrowaną 
      - podstawa prawna: ustawa z  12.06.2003 r. Prawo pocztowe (tekst jednolity: Dz. U. z 2008 r., Nr 189, poz.  1159, z późn. zm.), 
      rozporządzenie Min. Pracy i  Polityki Społecznej i Min. Kultury z 15.06.2004 r. w sprawie wykazu bibliotek i  organizacji osób niewidomych (...) (Dz. U. Nr 167, poz. 1753 z późn. zm.), 
      rozporządzenie Min.  Infrastruktury z 9.01.2004 r. w sprawie warunków wykonywania powszechnych usług  pocztowych (Dz. U. Nr 5, poz. 34 z późn. zm.) 
      3. ulgi telekomunikacyjne - na  podstawie uchwał zarządów poszczególnych operatorów telefonii stacjonarnej i  komórkowej 
      a. w Telekomunikacji Polskiej SA  - niewidomy ze znacznym stopniem niepełnosprawności (albo prawny opiekun, z  wyjątkiem opiekunów dziecka poniżej 16. roku życia) - zniżka 50 proc. za  przyłączenie do sieci TP SA oraz 50 proc. w opłacie niektórych planów  taryfowych TP 
      - podstawa prawna: uchwała  Zarządu TP SA nr 85/2001 
      b. w sieciach innych operatorów -  na podstawie decyzji poszczególnych firm 
      c. ponadto TP SA jako  przedsiębiorca wyznaczony, ma obowiązek świadczenia udogodnień dla osób  niepełnosprawnych w ramach usługi powszechnej dla użytkowników końcowych  stacjonarnych publicznych sieci telefonicznych, m.in.: sporządzania na żądanie  osób niewidomych faktur, regulaminów, wykazów i cenników usług w brajlu lub w  innej formie uwzględniającej ten rodzaj niepełnosprawności 
      - podstawa prawna: ustawa z  16.07.2004 r. Prawo telekomunikacyjne (Dz. U. Nr 171, poz. 1800 z późn. zm.), 
      rozporządzenie Min.  Infrastruktury z 24.03.2005 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących  świadczenia usługi powszechnej (.) (Dz. U. Nr 68, poz. 592) 
      4. ulgi podatkowe 
      a. odpisy od dochodu na wydatki  związane z celami rehabilitacyjnymi 
      - podstawa prawna: ustawa z  26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jednolity: Dz. U.  z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) 
      b. zwolnienie od podatku od  czynności cywilnoprawnych - niewidomy ze znacznym lub umiarkowanym stopniem  niepełnosprawności nabywający na własne potrzeby sprzęt rehabilitacyjny, wózek  inwalidzki, rower, motocykl lub samochód osobowy 
      - podstawa prawna: ustawa z  9.09.2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2007 r., Nr 68,  poz. 450 z późn. zm.) 
      c. zwolnienie od opłaty  miejscowej lub uzdrowiskowej - niewidomy ze znacznym lub umiarkowanym stopniem  niepełnosprawności oraz jego przewodnik 
      - podstawa prawna: ustawa z  12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity Dz. U z 2010 r.  Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) 
      d. zwolnienie od opłaty od  posiadania psa - niewidomy ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz osoba  niepełnosprawna z tytułu posiadania psa asystującego 
      - podstawa prawna: ustawa z  12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2010  r. Nr 95, poz. 613 z późn. zm.) 
      5. ulgowy wstęp do muzeów  państwowych - niewidomy ze znacznym lub umiarkowanym stopniem  niepełnosprawności wraz z przewodnikiem 
      - podstawa prawna: rozporządzenie  Rady Ministrów z 10.06.2008 r. (Dz. U. Nr 160, poz. 994) 
      6. 50 proc. zniżki w opłacie  paszportowej - niewidomy i współmałżonek, o ile pozostaje na jego wyłącznym  utrzymaniu, 
      - podstawa prawna: ustawa z  13.07.2006 r. o dokumentach paszportowych (Dz. U. Nr 143, poz. 1027 z późn.  zm.) 
      7. ułatwienia w ruchu drogowym: 
      a. odstępstwo od przestrzegania  niektórych znaków drogowych na podstawie karty parkingowej dla właściciela  samochodu lub kierowcy przewożącego właściciela takiej karty; 
      - podstawa prawna: ustawa z  20.06.1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. z 2005 r. Nr 108, poz. 908 z późn.  zm.). 
      8. Ponadto osoby niewidome ze  znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności mają prawo do  korzystania: 
      a. ze wsparcia finansowego i rzeczowego  dla osób niepełnosprawnych w ramach programów PFRON skierowanych do osób  indywidualnych i organizacji pozarządowych, w tym m.in.: dofinansowania  zaopatrzenia w sprzęt rehabilitacyjny, turnusów rehabilitacyjnych, likwidacji  barier w komunikowaniu się, architektonicznych i technicznych (PFRON, PCPR,  MOPS). 
   
      Uprawnienia wymieniono we wkładce  do legitymacji PZN według stanu prawnego na dzień 1.12.2011 r. 
   
      Prawo międzynarodowe 
   
      Dyrektywa 2000/78/EC w sprawie  ustanowienia ogólnych ram równego traktowania przy zatrudnieniu i wykonywaniu  zawodu z 2000 r. 
      Dyrektywa jest prawem  obowiązującym wszystkie kraje Unii Europejskiej. Poszczególne państwa mogą  wprowadzać bardziej korzystne regulacje, ale nie mogą ograniczać tych, które  określa Dyrektywa. 
   
   Kodeks praktycznego rozwiązywania problemów  niepełnosprawności w miejscu pracy 
      Dokument ten opublikowała  Międzynarodowa Organizacja Pracy (MOP) w październiku 2001 r. Jest on  poświęcony zatrudnieniu osób niepełnosprawnych. 
      MOP jest organizacją ONZ do spraw  pracy i zatrudnienia. Organizacja ta zajmuje się również sprawami zawodowymi  osób niepełnosprawnych. 
      Wydanie Kodeksu miało na celu  dostarczenie praktycznych porad, jak rozwiązywać problemy związane z  zatrudnieniem pracowników niepełnosprawnych. Skorzystać mogą wszyscy pracodawcy  zarówno sektora prywatnego, jak i publicznego. 
      W Kodeksie przewidziano też  obowiązki pracodawców w zakresie zatrudniania osób niepełnosprawnych. 
      Kodeks obowiązuje również w  naszym kraju, gdyż Polska jest członkiem Międzynarodowej Organizacji Pracy. 
   
   Konwencja o prawach osób niepełnosprawnych 
   sporządzona w Nowym Jorku dnia 13 grudnia 2006  r. 
   Jest pierwszym międzynarodowym aktem prawnym,  który w kompleksowy sposób określa kwestie dotyczące niepełnosprawności. Zawiera  zapisy określające, co należy robić, żeby wszystkie prawa człowieka i  podstawowe wolności były dostępne także dla osób niepełnosprawnych. Dotyczy  więc praw obywatelskich osób niepełnosprawnych. Dosyć szczegółowo określa wiele  zagadnień m.in.: zakazuje dyskryminacji w urzędach, nakazuje zapobieganie  wykluczeniu informatycznemu, nakłada na państwa obowiązek zapewnienia osobom  niepełnosprawnym realizację ich praw wyborczych. 
   Konwencja została przyjęta przez Zgromadzenie  Ogólne ONZ 13 grudnia 2006 roku, weszła w życie dwa lata później. Polska  ratyfikowała Konwencję 6 września 2012 r. 
   
      Międzynarodowa Klasyfikacja  Funkcjonowania, Niepełnosprawności i Zdrowia - ICF 
   Jest to dokument opisujący język oraz  strukturę opisu i pomiaru stanu zdrowia oraz stanów związanych ze zdrowiem.  Został przyjęty przez Światową Organizację Zdrowia na pięćdziesiątym czwartym  Światowym Zgromadzeniu Zdrowia w 2001 roku. 
      We wstępie do tego dokumentu  czytamy: 
  "Głównym celem ICF jest  ustanowienie ujednoliconego, standardowego języka i jego struktury  pozwalającego na opis zdrowia i stanów związanych ze zdrowiem. ICF określa  składniki zdrowia i niektóre powiązane ze zdrowiem warunki dobrostanu czyli  dobrego samopoczucia (takie jak np. wykształcenie i praca). Dlatego dziedziny  przedstawione w ICF można podzielić na: dziedziny dotyczące zdrowia i dziedziny  związane ze zdrowiem. Dziedziny te są opisane z perspektywy ciała ludzkiego,  pojedynczej osoby i społeczeństwa i umieszczone na dwóch listach: 
      (1) "Funkcje i struktury  ciała ludzkiego" i (2) "Aktywność i uczestniczenie" 
      2. Jako klasyfikacja ICF w sposób  usystematyzowany grupuje różne dziedziny dotyczące człowieka w powiązaniu z  jego stanem zdrowia (np. określa co robi lub może robić człowiek chory na daną  chorobę lub cierpiący z powodu zaburzenia zdrowia). 
   Dokument adresowany jest do fachowców. Ma  jednak wielkie znaczenie dla osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych. 
   
   Standardowe zasady  wyrównywania szans osób niepełnosprawnych - Rezolucja Organizacji  Narodów Zjednoczonych 48/96 
      Jest to zbiór zasad, których  celem jest poprawa jakości życia osób niepełnosprawnych we wszystkich  dziedzinach. Niestety, nie jest to obowiązujące prawo, lecz konkretne zalecenia  ujęte w 22 zasadach. 
   
      Traktat z Marrakeszu o ułatwieniu  dostępu do opublikowanych utworów osobom niewidomym, słabowidzącym i osobom z  niepełnosprawnościami uniemożliwiającymi zapoznawanie się z drukiem 
      Celem traktatu jest stworzenie  międzynarodowego standardu udostępniania osobom niepełnosprawnym, które ze  względu na rodzaj niepełnosprawności nie mogą czytać utworów wydawanych w  postaci drukowanej i nadal pozostających pod ochroną przepisów prawa  autorskiego. 
      Traktat jest wielkim osiągnięciem  niewidomych w wielu krajach, w tym w Polsce. Ułatwia korzystanie ze słowa pisanego,  dostęp do literatury pięknej, popularnonaukowej i naukowej. 
   
 
      Początki wprowadzania regulacji  prawnych, jak widzimy, były bardzo skromne, ale w XX stuleciu nastąpił wielki  rozwój prawa dotyczącego osób niepełnosprawnych. Powstawały krajowe i  międzynarodowe akty normatywne, których celem jest poprawa warunków  funkcjonowania osób niepełnosprawnych, w tym niewidomych i słabowidzących, w  różnych dziedzinach życia. Jest to wielki postęp i wielka pomoc. 
      Nie oznacza to, że wszystko już zostało  prawidłowo uregulowane, i że we wszystkich krajach jest równie dobrze. W  krajach o niskim poziomie cywilizacyjnym niewidomi nadal żyją na marginesie  społecznym. Jest i tak, że niektóre regulacje prawne są wręcz szkodliwe. Moim  zdaniem na przykład uprawnienia polskich niepełnosprawnych pracowników,  zwłaszcza w przypadku niewidomych, utrudniają znalezienie pracy i utrzymanie  się w zatrudnieniu. W sumie jednak postęp jest niewątpliwy.