E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  05.06.2019 
          Materiał przygotowany we współpracy z ZUS 
          Źródło: Integracja 2/2019 
   
          Ponieważ jest to pełna informacja dotycząca renty  socjalnej, która może zainteresować wiele osób, zamieszczamy ją w całości. 
          Jeżeli nie możesz pracować ze względu na stan  zdrowia, to sprawdź, czy spełniasz warunki, aby otrzymać rentę socjalną. 
   
          Komu przysługuje? 
          Rentę socjalną możesz otrzymać, jeżeli spełniasz  łącznie następujące warunki: 
          1. Jesteś osobą pełnoletnią, czyli masz ukończone 18  lat, albo jesteś kobietą, która wyszła za mąż po ukończeniu 16 lat. 
          2. Lekarz orzecznik ZUS albo komisja lekarska ZUS  wyda Ci orzeczenie o całkowitej niezdolności do pracy z powodu naruszenia  sprawności organizmu, które powstało: przed ukończeniem 18. roku życia, w  trakcie nauki (także podczas wakacji lub urlopu dziekańskiego): w szkole lub w  szkole wyższej - zanim skończyłeś 25 lat, w szkole doktorskiej, na studiach  doktoranckich lub podczas aspirantury naukowej. 
          Jeśli masz nieruchomość rolną, dostajesz rentę  rodzinną lub jesteś cudzoziemcem, to aby otrzymać rentę socjalną, musisz  spełnić dodatkowe warunki. Jeśli jesteś: 
          - właścicielem albo posiadaczem nieruchomości rolnej  - dodatkowe warunki: powierzchnia Twoich użytków rolnych nie może przekraczać 5 ha przeliczeniowych, 
          - współwłaścicielem nieruchomości rolnej - dodatkowe  warunki: Twój udział w nieruchomości rolnej nie może przekraczać 5 ha przeliczeniowych, 
          - uprawniony do renty rodzinnej - dodatkowe warunki:  Twoja renta rodzinna nie może przekraczać 200 proc. kwoty najniższej renty z  tytułu całkowitej niezdolności do pracy (od 1 marca 2019 r. kwota graniczna  wynosi 2200 zł). 
          - cudzoziemcem - dodatkowe warunki: musisz spełnić jeden  z poniższych warunków: mieć kartę pobytu z adnotacją "dostęp do rynku  pracy" (nie dotyczy to osób, które uzyskały zezwolenie na pracę w  państwach Unii Europejskiej (UE) na okres do 6 miesięcy, zostały przyjęte na  studia lub do pracy sezonowej, mają prawo do wykonywania pracy na podstawie  wizy), mieszkać w Polsce i mieć: zezwolenie na pobyt stały, zezwolenie na pobyt  rezydenta długoterminowego UE, zezwolenie na pobyt czasowy, na przykład w  związku z Twoją pracą lub nauką w Polsce, status uchodźcy albo ochronę  uzupełniającą, prawo pobytu albo prawo stałego pobytu oraz być obywatelem albo  członkiem rodziny obywatela państwa członkowskiego UE, Europejskiego Obszaru  Gospodarczego albo Szwajcarii. 
   
          Kiedy nie przysługuje renta socjalna? 
          Nie otrzymasz renty socjalnej, jeśli masz prawo do: 
          - emerytury, 
          - uposażenia w stanie spoczynku, 
          - renty z tytułu niezdolności do pracy, 
          - renty inwalidzkiej, 
          - renty strukturalnej, 
          - zasiłku przedemerytalnego, 
          - świadczenia przedemerytalnego, 
          - nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego, 
          - jakiegokolwiek świadczenia rentowego z zagranicznej  instytucji. 
   
          Na jaki czas przyznawana jest renta socjalna? 
          Jeżeli spełnisz wszystkie niezbędne warunki, możesz  otrzymać rentę socjalną: 
          na stałe - gdy Twoja całkowita niezdolność do pracy  jest trwała, 
          na czas określony - gdy Twoja całkowita niezdolność  do pracy jest okresowa. 
   
          Jakie masz obowiązki wobec ZUS? 
          Gdy pobierasz rentę socjalną, powinieneś niezwłocznie  powiadomić ZUS o: 
          - podjęciu zatrudnienia lub pozarolniczej  działalności gospodarczej, 
          - wysokości osiąganego przychodu (a także o każdej  zmianie tej wysokości), 
          - zmianie danych (np. adresu zamieszkania, nazwiska,  numeru rachunku bankowego), 
          - tymczasowym aresztowaniu lub o odbywaniu kary  pozbawienia wolności (powinien powiadomić nas o tym również dyrektor aresztu  lub zakładu karnego, do którego trafisz), 
          - nabyciu gospodarstwa rolnego. 
          Jeśli będziesz osiągać przychód w kwocie wyższej niż  70 proc. przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego za kwartał  kalendarzowy, zawiesimy prawo do renty socjalnej za miesiąc, w którym  przekroczysz ten przychód. 
          Kwotę aktualnego progu zarobkowego znajdziesz na  stronie: www.zus.pl w zakładce: Baza wiedzy/składki, wskaźniki,  odsetki/Wskaźniki/Renta socjalna. 
          Tymczasowe aresztowanie lub odbywanie kary  pozbawienia wolności powoduje utratę prawa do renty socjalnej. 
   
          Kiedy złożyć dokumenty? 
          Złóż wniosek o rentę socjalną: 
          - w miesiącu, w którym osiągniesz pełnoletność, 
          - jak najszybciej - jeśli już jesteś osobą pełnoletnią. 
   
          Zasady renty socjalnej, gdy pobierasz rentę rodzinną 
          Jeżeli ubiegasz się o rentę socjalną i jednocześnie  masz prawo do renty rodzinnej, której wysokość nie przekracza 200 proc. kwoty  najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy (od 1 marca 2019 r.  kwota graniczna wynosi 2200 zł), to przysługuje Ci prawo do obydwu tych  świadczeń. 
   
          Łączna kwota renty rodzinnej i socjalnej nie może  jednak przekraczać kwoty granicznej. 
          Jeżeli przekroczysz tę kwotę, to obniżymy Ci wysokość  renty socjalnej. Kwota obniżonej renty socjalnej nie może być niższa niż 10  proc. kwoty najniższej renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy (od 1  marca 2019 r. - 110 zł). 
   
          Renta socjalna nie przysługuje Ci, jeżeli kwota  Twojej renty rodzinnej przekracza kwotę graniczną. W takim przypadku będziemy  wypłacać Ci tylko rentę rodzinną. 
          Materiał przygotowany przez ZUS 
   
   *** 
   
 PAP/Rynek  Zdrowia 11 czerwca 2019 
   
          Czytamy: 
  "Pieniądze dla niepełnosprawnych pojawią się  wraz ze skutecznym wprowadzeniem opodatkowania sklepów wielkopowierzchniowych -  powiedział wicepremier Gowin. 
          W moim przekonaniu dodatek 500 zł dla osób  niepełnosprawnych będzie wprowadzony najprawdopodobniej od 2020 roku, wszystko  zależy od skutecznego egzekwowania podatku handlowego - powiedział we wtorek  (11 czerwca) wicepremier Jarosław Gowin. 
          Premier Mateusz Morawiecki w czasie majowej konwencji  PiS w Krakowie zapowiedział wprowadzenie nowego, comiesięcznego dodatku w  wysokości 500 zł dla dorosłych osób niepełnosprawnych, które są całkowicie  niesamodzielne. W ubiegłym tygodniu nowa szefowa MRPiPS Bożena Borys-Szopa  zapewniła, że projekt w sprawie dodatku będzie opracowany do końca czerwca. 
          Zapytany we wtorek (11 czerwca) o możliwy termin  wprowadzenia dodatku dla niepełnosprawnych, Jarosław Gowin stwierdził, że w  jego przekonaniu "wydarzy się to najprawdopodobniej od przyszłego  roku". Jak dodał, "wszystko zależy od rozwiązań podatkowych". 
          Wicepremier podkreślił, że premier Morawiecki  "bardzo precyzyjnie" zapowiedział, że możliwość szerszego wsparcia  osób z niepełnosprawnością związana jest z wygraniem przez Polskę procesu przed  TSUE dot. podatku handlowego. 
          Po stwierdzeniu prowadzącej, że premier Morawiecki mówił  o "przekazaniu w najbliższych kilku miesiącach" osobom  niepełnosprawnym dodatku, Jarosław Gowin stwierdził, że "kilka miesięcy  równie dobrze może znaczyć cztery, jak i może znaczyć dziewięć". 
          - Od pierwszego momentu, kiedy pan premier Morawiecki  ujawnił ten projekt, było rzeczą jasną, że te pieniądze pojawią się wraz ze  skutecznym wprowadzeniem opodatkowania sklepów wielkopowierzchniowych - dodał  Gowin. 
          Premier Mateusz Morawiecki na majowej konwencji PiS  jako źródło finansowania 500 zł dla osób niepełnosprawnych wskazał fundusz  solidarnościowy oraz podatek handlowy. 
          Podatek handlowy miał obowiązywać w Polsce już od  września 2016 roku. Komisja Europejska wszczęła jednak w związku z jego  wprowadzeniem postępowanie o naruszenie przez Polskę prawa unijnego,  argumentując, że jego konstrukcja może faworyzować mniejsze sklepy, co może być  uznane za pomoc publiczną. Polska nie zgodziła się z tym stanowiskiem, ale  zawiesiła jego pobór. 
          W połowie maja Polska w Sądzie Unii Europejskiej  wygrała sprawę przeciwko Komisji Europejskiej dotyczącą podatku od sprzedaży  detalicznej. Zdaniem sądu, "KE popełniła błąd", uznając ten podatek  za niedozwoloną pomoc publiczną". 
          PAP - Katarzyna Florencka 
   
   *** 
   
 E-informator  portalu www.niepelnosprawni.pl 25.06.2019 
          PAP 
          Czytamy: 
  "Rząd przyjął projekt ustawy o dostępności -  poinformowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju we wtorek, 25 czerwca. Zgodnie  z projektem w urzędach znikną bariery architektoniczne i cyfrowe oraz powstanie  Fundusz Dostępności, z którego finansowane będą usprawnienia w budynkach dla  osób z niepełnosprawnościami. 
  "Ustawa to część rządowego programu Dostępność  Plus. Ma być taranem, który otworzy drzwi do instytucji publicznych osobom z  niepełnosprawnościami, seniorom, rodzicom z dziećmi, generalnie wszystkim,  którzy mają specjalne potrzeby" - powiedział szef MIiR, cytowany w  komunikacie, Jerzy Kwieciński. Podkreślił przy tym, by dostępności nie  utożsamiać tylko z barierami architektonicznymi. 
  "Do urzędu możemy nie wejść tak samo przez brak  podjazdu, jak i przez źle zbudowaną stronę internetową, na której osoba  niewidoma nie znajdzie adresu lub nie przeczyta ważnego dokumentu, bo będzie on  niedostępny dla czytnika ekranowego" - wyjaśnił Kwieciński". 
          Całą publikację znaleźć można pod adresem wskazanym  na wstępie. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  11.06.2019 
          Mateusz Różański 
          konsultacje: Ewa Płodzień-Pałasz, Zastępca Kierownika  Projektu, Wydział ds. Projektów Współfinansowanych, Departament 
          ds. Programów PFRON 
   
          Czytamy: 
  "Tego lata rusza rekrutacja chętnych do udziału  w pilotażowym programie PFRON "Wypracowanie i pilotażowe wdrożenie modelu  kompleksowej rehabilitacji umożliwiającej podjęcie lub powrót do pracy".  Jego celem jest stworzenie podstaw pod system rehabilitacji kompleksowej - jaki  funkcjonuje choćby w Niemczech. Oto zestaw najważniejszych informacji dla  zainteresowanych udziałem w tym przełomowym projekcie. 
          Jaki jest cel kompleksowej rehabilitacji? 
          Podstawowym celem kompleksowej rehabilitacji jest  uzyskanie zatrudnienia na otwartym rynku pracy lub uruchomienie działalności  gospodarczej. 
          Na czym polega kompleksowa rehabilitacja? 
          Na kompleksową rehabilitację składają się trzy  elementy. 
          Moduł zawodowy, którego celem jest wejście lub powrót  na otwarty rynek pracy. Firmy, które wygrały przetarg na realizację programu  zadeklarowały, że znajdą pracę dla co najmniej 60 proc. uczestników. 
          Moduł medyczny, czyli wszelkie działania mające na  celu usprawnienie i poprawę stanu zdrowia poprzez spektrum zabiegów. 
          Moduł psychospołeczny, którego celem jest wzmocnienie  kompetencji społecznych i psychologicznych uczestników i ich rodzin. 
          Gdzie kompleksowa rehabilitacja będzie realizowana? 
          Rehabilitacją kompleksową na początku będą zajmować  się cztery ośrodki w skali kraju, zlokalizowane w: 
          Grębiszewie (woj. mazowieckie), 
          Nałęczowie (woj. lubelskie), 
          Ustroniu (woj. śląskie), 
          Wągrowcu (woj. wielkopolskie)". 
          I dalej: 
  "Ile osób z niepełnosprawnością zakwalifikuje  się do programu? 
          Minimalnie będzie to 600 osób, czyli po 150 w każdym  z ośrodków. Ta liczba może być większa w zależności od tego, ile czasu będą  potrzebować uczestnicy programu na przejście ścieżki rehabilitacji kompleksowej  i uzyskanie zatrudnienia. 
          Kto może wziąć udział w programie kompleksowej  rehabilitacji? 
          Osoby, które np. z powodu wypadku lub choroby  straciły zdolność do wykonywania dotychczasowego zawodu lub nigdy nie pracowały.  Muszą to być osoby, które zakończyły leczenie szpitalne i wstępną  rehabilitację. 
          Wymagana jest także samoobsługowość. Uczestnik  programu musi być w stanie wykonywać samodzielnie czynności związane z  przygotowywaniem i spożywaniem posiłków, ubieraniem się, higieną osobistą i  codziennymi obowiązkami. 
          Osoby z jakiego rodzaju niepełnosprawnością mogą  wziąć udział w programie? 
          Nie ma ograniczeń co do rodzaju niepełnosprawności.  Nie jest też wymagane posiadanie orzeczenia o stopniu niepełnosprawności, może  to być jedynie wypis od lekarza lub inny dokument potwierdzający niezdolność do  wykonywania dotychczasowego zawodu. 
          Czy będzie jeden, wspólny program dla wszystkich  uczestników? 
          Nie. Program kompleksowej rehabilitacji będzie  dopasowywany za każdym razem do konkretnej osoby. Ośrodki zapewnią pewien  gwarantowany koszyk świadczeń. 
          Na początku pobytu w ośrodku zaplanowany jest  dwutygodniowy okres próbny. Wtedy odbywać się będą badania, prowadzone przez  ekspertów z Centralnego Instytutu Ochrony Pracy, którzy określą możliwości  danej osoby i pomogą jej wybrać zawód. 
          Ile czasu będzie trwać kompleksowa rehabilitacja  jednej osoby? 
          O tym, ile czasu dana osoba spędzi w programie,  decydować będzie przebieg jej rehabilitacji zawodowej. Jego średni czas oszacowano  na 9 miesięcy, natomiast minimum na 3-4 miesiące. W programie będzie można być  nawet przez rok, i to jeszcze z możliwością przedłużenia do 15 miesięcy". 
          Kolejny fragment: 
  "Główną rolę odgrywać będą szkolenia zawodowe -  konkretnie przygotowujące już do podjęcia pracy. Dla każdego uczestnika  przewidziano minimum 400 godzin tych szkoleń. Kończyć się one będą egzaminem i  przyznaniem certyfikatu". 
          Od początku uczestnictwa w programie z uczestnikiem  będzie pracować pośrednik pracy, którego zadaniem będzie znalezienie mu  pracodawcy. Program szkoleń zawodowych będzie podporządkowany właśnie potrzebom  pracodawców - tak, by po ukończeniu programu rehabilitacji kompleksowej jego  uczestnik płynnie wszedł na rynek pracy". 
   Ostatni  fragment: 
  "Jakie koszty ponosi uczestnik programu? 
          Żadnych. Wszystkie koszty pokrywać będzie PFRON.  Osoby, które zdecydują się na stacjonarny pobyt w ośrodku, będą miały  zagwarantowane trzy posiłki dziennie i nocleg w pokojach jednoosobowych. 
          Dodatkowo, jeśli uczestnik ma dziecko na wyłącznym  utrzymaniu, to może ono przebywać w ośrodku, który zapewni mu przedszkole i  szkołę". 
          Dla zainteresowanych uruchomiona została infolinia: 
          nr tel.: 22 50 55 600 (pon.-pt. w godz. 9:00-16:00) 
          e-mail: tpawlowski@pfron.org.pl oraz  awejman@pfron.org.pl 
   Cała  publikacja pod adresem wskazanym na wstępie. 
          Dodamy od siebie, że podobne rozwiązania opracowali  twórcy "Polskiej szkoły rehabilitacji". Ministerstwo Zdrowia i Opieki  Społecznej prowadziło 9 zakładów zawodowej rehabilitacji, w tym dwa dla  niewidomych - w Krakowie Szkołę masażu leczniczego i w Chorzowie Zakład  Rehabilitacji Inwalidów Wzroku. Ponadto Centralny Związek Spółdzielni  Niewidomych prowadził w Bydgoszczy Krajowe Centrum Kształcenia Niewidomych. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (2019-06-12) 
          Katarzyna Hrynkiewicz, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
   "W czerwcu br. w punktach Poczty Polskiej  pojawią się nowe oznaczenia. Będą informować o pierwszeństwie obsługi osób z  niepełnosprawnością, a także kobiet w ciąży oraz osób z dziećmi do drugiego  roku życia - informuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. 
          Kwestia priorytetowej obsługi  klientów uprzywilejowanych nie jest obecnie uregulowana w przepisach prawa.  Wprowadzenie tego rodzaju zasad zależy od usługodawcy. Z tego przywileju można  korzystać w wielu miejscach na mocy wewnętrznych regulaminów. Również w  placówkach Poczty Polskiej obowiązywały standardy obsługi osób  uprzywilejowanych, ale ze względu na to, że były interpretowane w sposób  niejednoznaczny, wprowadzono wewnętrzny akt prawny normujący tę kwestię. 
   - Myślę, że warto pozytywnie ocenić wszelkie  inicjatywy przypominające o dobrych standardach obsługi klientów z  niepełnosprawnością. W wielu sklepach, marketach są kasy pierwszeństwa, ale  także w instytucjach osoby posiadające orzeczenie o stopniu niepełnosprawności  mogą być obsłużone bez kolejki. Pracujemy nad tym, by możliwie szeroko  wprowadzać zmiany w tym obszarze - zapowiada Marlena Maląg, Prezes Zarządu  PFRON. 
          Oznaczenia w placówkach  Poczty Polskiej będą zwracały uwagę na udogodnienia dla osób z  niepełnosprawnością, kobiet w ciąży oraz osób z dziećmi do drugiego roku życia. 
          Podejmowanie działań na  rzecz osób z niepełnosprawnościami w sferze społecznej i zawodowej jest jednym  z głównych elementów działalności PFRON. Instytucja tworzy warunki sprzyjające  pełnemu uczestnictwu osób z niepełnosprawnościami w życiu zawodowym i  społecznym poprzez realizowane programy, m.in. "Aktywni Plus", na  które zostało przeznaczonych ponad 35 mln zł. W rezultacie osoby z  niepełnosprawnością mogą podejmować zatrudnienie na otwartym rynku pracy w  dużych przedsiębiorstwach realizujących misję społecznej odpowiedzialności  biznesu. - Dotychczas nawiązaliśmy współpracę z Pocztą Polską, Grupą Enea oraz  PKN Orlen, przygotujemy odpowiednie stanowiska pracy. Już teraz możemy się  pochwalić zwiększeniem zatrudnienia osób niepełnosprawnych na Poczcie Polskiej.  Następnie nowe stanowiska pracy powstaną także w Grupie Enea oraz PKN Orlen -  tłumaczy Marlena Maląg. 
          Według Prezes PFRON  pocztowy operator zatrudnia obecnie ponad 1650 osób z niepełnosprawnościami, z  czego 283 osoby zostały zatrudnione we współpracy z Fundacją Aktywizacja w  ramach programu Praca-Integracja. Do końca 2019 roku liczba ta ma wzrosnąć do  400 osób. 
          Porozumienia takie jak z  Grupą Enea, Pocztą Polską SA i PKN Orlen mają na celu upowszechnianie dobrych  praktyk w biznesie. Zakończone sukcesem działania zwiększające zatrudnienie  osób z niepełnosprawnościami w gronie dużych i znaczących podmiotów są istotnym  instrumentem upowszechniania otwartych postaw wśród pracodawców". 
          Więcej na:  www.pfron.org.pl 
   
   *** 
   
niepełnosprawnych 
          E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  06.06.2019 
          Karolina Kropiwiec (PAP) 
   
   Czytamy: 
   "-  Aktywność zawodowa osób niepełnosprawnych wzrasta, jednak dla wielu z nich  znalezienie godnej i stabilnej pracy wciąż jest wyzwaniem - powiedział w środę,  5 czerwca 2019 r., wiceszef MRPiPS Krzysztof Michałkiewicz. Dodał, że podjęcie  pracy znajduje się w czołówce potrzeb osób z niepełnosprawnością. 
          W Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  podpisano w środę porozumienie o współpracy PKN Orlen i PFRON w sprawie  zwiększenia aktywności zawodowej osób z niepełnosprawnościami. Współpraca  dotyczy projektu "Aktywni plus". Obejmuje on trzy programy -  "Absolwent", "Stabilne zatrudnienie" i "Praca-Integracja".  Wszystkie pilotuje Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych. Ich  łączny budżet wynosi ponad 35 mln zł". 
   Cała  publikacja pod adresem wskazanym na wstępie. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-06) 
          Joanna Śliwińska, oprac.: GR 
   
   Ekspert Dziennika Gazety Prawnej odpowiada na  pytanie czytelnika dotyczące podstawy prawnej zamiany renty stałej na okresową.  Czytamy: 
   "- zgodnie z art. 59 ustawy o emeryturach  i rentach z FUS (dalej: ustawa emerytalna) osobie, która spełniła warunki  określone do przyznania emerytury z tytułu niezdolności do pracy, przyznawana  jest renta stała - jeżeli niezdolność do pracy jest trwała albo renta okresowa  - jeżeli niezdolność do pracy jest okresowa. Wydawać by się mogło, że renta  stała nie podlega już weryfikacji, skoro ZUS lub sąd w wyniku postępowania  odwoławczego uznał, że niezdolność do pracy jest trwała. Tak jednak nie jest. 
          Zgodnie z ogólnymi  regułami renta z tytułu niezdolności do pracy przysługuje ubezpieczonemu, który  spełnił łącznie następujące warunki: 
          - jest niezdolny do pracy 
          - ma wymagany okres  składkowy i nieskładkowy 
          - niezdolność do pracy  powstała w określonym czasie (w uproszczeniu - w okresie ubezpieczenia i do 18  miesięcy po ich ustaniu) 
          - nie ma ustalonego prawa  do emerytury z funduszu lub nie spełnia warunków do jej uzyskania. 
          Za niezdolną do pracy  uważa się osobę, która: 
          - całkowicie lub częściowo  utraciła zdolność do pracy zarobkowej z powodu naruszenia sprawności organizmu  i 
          - nie rokuje odzyskania  zdolności do pracy po przekwalifikowaniu. 
          Całkowicie niezdolną do  pracy jest osoba, która utraciła zdolność do wykonywania jakiejkolwiek pracy,  zaś częściowo niezdolną do pracy jest osoba, która w znacznym stopniu utraciła  zdolność do pracy zgodnej z poziomem posiadanych kwalifikacji. 
          Przede wszystkim trzeba  jednak zwrócić uwagę na art. 13 ust. 2 ustawy emerytalnej, zgodnie z którym  niezdolność do pracy orzeka się na okres nie dłuższy niż 5 lat. Wyjątkiem jest  sytuacja, w której lekarz orzecznik stwierdza, że według wiedzy medycznej nie  ma rokowań odzyskania zdolności do pracy przed upływem tego okresu. Z brzmienia  tego przepisu Sąd Najwyższy w wyroku z 2 marca 2017 r., sygn. akt I UK 100/16,  wywnioskował, że orzeczenie o niezdolności do pracy na okres dłuższy niż 5 lat  nie jest orzeczeniem stwierdzającym tę niezdolność bezterminowo, jest tylko  prognozą, że wcześniej nie zajdą zmiany zdrowia uzasadniające zmianę oceny niezdolności  do pracy. Jeżeli według wiedzy medycznej nie ma rokowań odzyskania zdolności do  pracy przed upływem 5 lat, niezdolność do pracy orzeka się na zamknięty okres  dłuższy niż 5 lat, ale nie na trwałe. W każdym razie czas trwania niezdolności  do pracy ma być zamknięty datą końcową, po której bezwzględnie wymaga się  badania kontrolnego. Orzeczenie o trwaniu niezdolności do pracy "na okres  dłuższy niż 5 lat" nie może być interpretowane jako ustalenie tej  przesłanki na czas nieokreślony. SN stwierdził też wprost, że nie jest znana  instytucja renty dożywotniej, tj. prawa do renty niezależnego od zmiany  okoliczności istniejących od chwili jej przyznania. Renty nie są przyznawane  bezterminowo, lecz na czas spełniania przesłanki niezdolności do pracy. 
          Wcześniej wyjaśniał to  chociażby Sąd Apelacyjny w Katowicach w wyroku z 22 października 2013 r., sygn.  akt III AUa 124/13. Sąd ten podkreślił, że trwała niezdolność do pracy i renta  stała są pojęciami prawnymi mającymi inną treść niż w języku potocznym, oznaczającą  raczej niezdolność orzekaną na czas określony i niezdolność orzekaną na czas  nieokreślony. Renta stała w rozumieniu art. 59 ust. 1 pkt 1 ustawy emerytalnej  odnosi się do trwałości niezdolności do pracy, a nie trwałości prawa do renty. 
          Tak więc osoba, która  otrzymała decyzję o przyznaniu renty stałej, nie może być pewna, czy w  przyszłości nadal będzie ją pobierać. Musi też pamiętać o art. 126 ustawy  emerytalnej. Zgodnie z nim osoba mająca ustalone prawo do świadczenia  uzależnionego od niezdolności do pracy jest zobowiązana na żądanie organu  rentowego poddać się badaniom lekarskim oraz - na wniosek lekarza orzecznika  lub na wniosek komisji lekarskiej - badaniom psychologicznym, jeżeli są one  niezbędne do ustalenia prawa do świadczenia". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 6 czerwca 2019 r. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-06) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
   Czytamy: 
   "Już obowiązują przepisy, które pozwalają  samorządom zakładać małe placówki dziennego lub całodobowego pobytu dla osób z  autyzmem i niepełnosprawnościami sprzężonymi - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Taką możliwość wprowadza  rozporządzenie ministra rodziny, pracy i polityki społecznej z 16 maja 2019 r.  zmieniające rozporządzenie w sprawie środowiskowych domów samopomocy (Dz.U.  poz. 967). Do tej pory gminy, powiaty lub działające na ich zlecenie  organizacje pozarządowe mogły prowadzić trzy rodzaje ŚDS - A, B lub C. Pierwszy  z nich jest przeznaczony dla osób przewlekle psychicznie chorych, drugi dla  upośledzonych umysłowo, a trzeci dla osób mających inne, przewlekłe zaburzenia  czynności psychicznych. Teraz dołączy do nich czwarty rodzaj ŚDS - D, którego  podopiecznymi będą osoby ze spektrum autyzmu oraz niepełnosprawnościami  sprzężonymi". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 6 czerwca 2019 r. 
   
   *** 
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-27) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
          Trybunał Konstytucyjny orzekł, że "Brak  możliwości otrzymywania świadczenia pielęgnacyjnego przez osoby pobierające  rentę z tytułu częściowej niezdolności do pracy jest sprzeczny z konstytucyjną  zasadą szczególnej pomocy państwa dla rodzin znajdujących się w trudnej  sytuacji materialnej i społecznej". 
          I dalej: 
  "Po tym, gdy organy odwoławcze pierwszej i  drugiej instancji uznały, że decyzja wydana przez gminę była prawidłowa,  kobieta postanowiła złożyć skargę do TK. Zarzucała w niej, że wspomniany  przepis narusza wyrażoną w art. 71 ust. 1 konstytucji zasadę zapewnienia przez  państwo szczególnej pomocy rodzinom będącym w trudnej sytuacji materialnej i  społecznej, a także równości i sprawiedliwości społecznej. Argumentowała, że  uzyskiwanie renty nie stoi na przeszkodzie w podjęciu pracy zarobkowej, tyle że  osoba rezygnuje z takiej możliwości w celu opieki nad niepełnosprawnym  członkiem rodziny. Dlatego w ocenie skarżącej tacy opiekunowie powinni być  uprawnieni do świadczenia pielęgnacyjnego lub przepisy powinny im dawać wybór  między jedną lub drugą formą wsparcia. 
          TK uznał zarzuty skargi za zasadne i orzekł, że art.  17 ust. 5 pkt 1 lit. a ustawy, w zakresie, w jakim stanowi, że świadczenie  pielęgnacyjne nie należy się, gdy osoba sprawująca opiekę ma ustalone prawo do  renty z tytułu częściowej niezdolności do pracy, jest niezgodny z art. 71 ust.  1 konstytucji. Jednocześnie postanowił odroczyć wejście w życie wyroku, w taki  sposób, że przepis we wskazanym zakresie straci moc obowiązującą po sześciu  miesiącach od ogłoszenia go w Dzienniku Ustaw. W uzasadnieniu podkreślił  podobieństwo sytuacji faktycznej oraz prawnej opiekunów, którzy mają rentę, ale  rezygnują z dalszego zatrudnienia, bo opiekują się niepełnosprawną osobą, oraz  tych, którzy nie mają jej przyznanej i również powstrzymują się od aktywności  zawodowej z tego samego powodu. 
          - W świetle tych okoliczności wyłączenie przez  ustawodawcę możliwości uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego przez  opiekuna-rencistę stanowi nieproporcjonalne i nieuzasadnione zróżnicowanie,  zwłaszcza że prowadzi to do obarczenia rodziny osoby niepełnosprawnej kosztami  związanymi z opieką nad nią - mówił Justyn Piskorski, sędzia TK, sprawozdawca w  sprawie. 
          Dodał, że stosowanie wobec opiekunów kryterium  opartego na uprawnieniu do renty jest niedopuszczalne i jest przejawem  niewłaściwego zinterpretowania art. 71 ust. 1 konstytucji". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 27 czerwca 2019  r. 
   
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  21.06.2019 
          Beata Dązbłaż 
   
          Publikacja bezpośrednio nie dotyczy prawa, ale  przecież ma z nim związek. Informacje w niej zawarte mogą mieć kluczowe  znaczenie w staraniach o zwiększenie pomocy i lepsze regulacje prawne dotyczące  osób niepełnosprawnych. Mogą z nich korzystać organizacje pozarządowe  działające na rzecz osób niepełnosprawnych, dlatego zamieszczamy ją w całości w  naszym przeglądzie prawa. Czytamy: 
  ""Gospodarstwa domowe z osobami z  niepełnosprawnością oraz gospodarstwa rencistów ubożeją względem średniej  wszystkich gospodarstw w Polsce - wynika z badania GUS "Sytuacja  gospodarstw domowych w 2018 r. w świetle wyników badania budżetów gospodarstw  domowych". Niestety, wszystkie podane przez Główny Urząd Statystyczny dane  potwierdzają tę tezę. 
          Najniższy w Polsce przeciętny miesięczny dochód na  osobę w 2018 r. dotyczył gospodarstw domowych rencistów. Wyniósł on 1355 zł na  osobę i był o 20 proc. niższy od średniej ogólnopolskiej. Utrzymuje się tutaj  tendencja wzrostowa, gdyż w 2017 r. był niższy o 18,9 proc. 
          Również w gospodarstwach rencistów był najwyższy  udział wydatków w dochodach (84,2 proc.), mieli oni także najniższą kwotę  nadwyżki przeciętnych miesięcznych dochodów nad średnimi wydatkami - 214 zł. 
          Renciści wydali też relatywnie najwięcej w 2018 r. ze  wszystkich gospodarstw na użytkowanie mieszkania lub domu i energię. 
          Co ciekawe, udział dochodów ze świadczenia  wychowawczego 500+ w przeciętnym miesięcznym dochodzie na jedną osobę był  najwyższy w gospodarstwach rencistów wychowujących dzieci do 17 roku życia  (21,8 proc.). 
   
          Różnice rosną 
   
          O 15,5 proc. poniżej przeciętnej krajowej kształtował  się średni miesięczny dochód na osobę w gospodarstwach domowych, które miały w  swoim składzie osobę z niepełnosprawnością. W 2017 r. było to poniżej 14,4  proc. przeciętnej krajowej, zatem różnica wzrosła. 
          W tych gospodarstwach 51,8 proc. przeciętnego  miesięcznego dochodu na osobę stanowiły dochody ze świadczeń społecznych. W  gospodarstwach bez osób z niepełnosprawnością było to znacząco mniej - 27,5  proc. 
          Przeciętne miesięczne wydatki na osobę w  gospodarstwach z osobami z niepełnosprawnością były niższe niż przeciętne  miesięczne wydatki w gospodarstwach ogółem o 14 proc. Tutaj także nastąpił  wzrost, gdyż w 2017 r. było to 13,1 proc. 
   
          Mieszkania słabiej wyposażone 
   
          Rodziny z osobą z niepełnosprawnością były też gorzej  wyposażone w przedmioty trwałego użytkowania, szczególnie w urządzenia  zaawansowane technologicznie. 
  "Urządzenie z dostępem do Internetu posiadało  76,9proc. gospodarstw domowych bez osób niepełnosprawnych i 69,4proc.  gospodarstw domowych z osobami niepełnosprawnymi, natomiast smartfon -  odpowiednio 69,3 proc. oraz 58,9 proc. Samochód osobowy posiadało 68,0 proc.  gospodarstw domowych bez osób niepełnosprawnych i 57,7 proc. gospodarstw z  osobami niepełnosprawnymi" - podaje w raporcie GUS. 
          Gospodarstwa rencistów dysponowały też najmniejszą  przeciętną powierzchnią użytkową mieszkań - 66,3 m2. Tylko u rencistów  nie nastąpił wzrost powierzchni użytkowej mieszkania. Natomiast pobierający  rentę dysponowali największą powierzchnią użytkową na osobę (40,9 m2), co wiąże się z  mniejszą liczbą osób w domu. Gospodarstwa domowe rencistów były też najsłabiej  wyposażone w instalacje techniczno-sanitarne. 
          Na tle innych gospodarstw renciści najsłabiej  subiektywnie oceniali swoją sytuację materialną - 18,1 proc. ocen pozytywnych  wobec 14,5 proc. w 2017 r.". 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  25.06.2019 
          Anita Siemaszko 
          Źródło: Integracja 2/2019 
   
   Informacje  zawarte w poniższej publikacji mogą zainteresować potencjalnych pracodawców  osób niepełnosprawnych. Niepełnosprawni kandydaci do pracy mogą z nich czerpać  argumenty w rozmowach z pracodawcami. Dlatego warto zamieścić publikację tę bez  skrótów. Czytamy: 
   "Chciałbym  się dowiedzieć, czy pracodawca zatrudniający na otwartym rynku osobę  posiadającą orzeczenie o niepełnosprawności z PZON (w moim wypadku stopień  umiarkowany), a nieposiadającą prawa do renty socjalnej może uzyskać  dofinansowanie do zatrudnienia takiego pracownika z PFRON czy też z PUP. 
          Zadaję to pytanie, gdyż mam szansę na zatrudnienie, a  nie wiem, czy pracodawca może coś zyskać. 
          Fryderyk P. 
   
          Odpowiada prawniczka Integracji, Anita Siemaszko: 
          Środki na dofinansowanie wynagrodzenia dla pracownika  niepełnosprawnego pochodzą z PFRON. Warto pamiętać, że pracownikiem jest osoba  zatrudniona na podstawie umowy o pracę. Dofinansowanie nie przysługuje na  osoby, z którymi zawarto umowy cywilnoprawne (o dzieło, umowa zlecenia).  Dofinansowanie nie przysługuje również na pracownika, który ma ustalone prawo  do emerytury i został zaliczony do umiarkowanego lub lekkiego stopnia  niepełnosprawności. 
   
          O dofinansowanie może ubiegać się pracodawca, jeżeli  m.in.: 
          - zatrudnia poniżej 25 pracowników w przeliczeniu na  pełny wymiar czasu pracy 
          - zatrudnia co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu  na pełny wymiar czasu pracy, a wskaźnik zatrudnienia osób niepełnosprawnych w  zakładzie wynosi co najmniej 6 proc. 
          - nie ma zaległości w zobowiązaniach wobec PFRON  przekraczających ogółem 100 zł. 
   
          Obecnie pracodawcy chronionego i otwartego rynku  pracy otrzymują takie samo dofinansowanie do wynagrodzeń niepełnosprawnych  pracowników. Kwota miesięcznego dofinansowania uzależniona jest od stopnia  niepełnosprawności i wynosi: 
          - 1800 zł - w związku z zatrudnieniem pracownika o  znacznym stopniu niepełnosprawności 
          - 1125 zł - w związku z zatrudnieniem pracownika o  umiarkowanym stopniu niepełnosprawności 
          - 450 zł - w związku z zatrudnieniem pracownika z  lekkim stopniem niepełnosprawności. 
   
          Powyższe kwoty dofinansowania zwiększa się o 600 zł w  przypadku osób niepełnosprawnych, w odniesieniu do których orzeczono: 
          - chorobę psychiczną (02-P), 
          - upośledzenie umysłowe (01-U), 
          - całościowe zaburzenia rozwojowe (12-C), 
          - epilepsję (06-E), 
          - oraz niewidomych w stopniu znacznym i umiarkowanym  (04-O). 
   
          Kwota miesięcznego dofinansowania nie może przekroczyć  90 proc. faktycznie i terminowo poniesionych miesięcznych kosztów płacy, a w  przypadku pracodawcy wykonującego działalność gospodarczą - 75 proc. tych  kosztów. 
   
          Zatrudniając osobę niepełnosprawną, pracodawca może  także się starać ze środków PFRON o: 
          - zwrot kosztów: adaptacji pomieszczeń do potrzeb  osób niepełnosprawnych, w szczególności poniesionych na przystosowanie  tworzonych lub istniejących stanowisk pracy dla tych osób 
          - adaptacji lub nabycia urządzeń ułatwiających osobie  niepełnosprawnej wykonywanie pracy lub funkcjonowanie w zakładzie pracy 
          - zakupu i autoryzacji oprogramowania na użytek  pracowników niepełnosprawnych oraz urządzeń technologii wspomagających lub  przystosowanych do potrzeb wynikających z ich niepełnosprawności 
          - rozpoznania przez służby medycyny pracy potrzeb, o  których mowa w pkt a-c 
          - refundację kosztów zatrudnienia pracownika  pomagającego osobie niepełnosprawnej 
          - zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy  stworzonego dla osoby niepełnosprawnej 
          - zwrot kosztów szkolenia pracowników  niepełnosprawnych. 
   
          Więcej na temat dofinansowania wynagrodzenia dla  osoby niepełnosprawnej na stronie www.pfron.org.pl. 
          Podstawa prawna: 
          Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji  zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. z 2018  r. poz. 511, ze zm.) 
          Rozporządzenie Ministra Rodziny, Pracy i Polityki  Społecznej z dnia 22 czerwca 2016 r. w sprawie miesięcznego dofinansowania do  wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych (Dz.U. z 2016 r. poz. 951) 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-06) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
   Czytamy: 
   "Nowe miejsca pracy dla osób z  dysfunkcjami w dużych przedsiębiorstwach oraz instytucjach administracji  publicznej przewidują trzy programy, które Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób  Niepełnosprawnych realizuje w ramach nowego projektu "Aktywni+" -  donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Składają się na niego  programy "Absolwent", "Stabilne zatrudnienie" oraz  "Praca-Integracja". Pierwszy jest skierowany do szkół wyższych, a  jego celem jest wsparcie niepełnosprawnych studentów na przedostatnim lub  ostatnim semestrze nauki w zaplanowaniu i wdrożeniu indywidualnej ścieżki  kariery zawodowej. Fundusz zamierza wydać na niego 13,2 mln zł. Drugi program o  budżecie 14,1 mln zł ma służyć tworzeniu miejsc pracy w instytucjach  publicznych oraz odbywaniu przez osoby niepełnosprawne staży w centralnych i  terenowych organach administracji rządowej. 
          Natomiast założeniem trzeciego  programu jest doprowadzenie do zatrudnienia osób z dysfunkcjami zdrowotnymi w  dużych przedsiębiorstwach. Wybrana w konkursie organizacja pozarządowa otrzyma  dofinansowanie na rekrutowanie, zatrudnienie oraz zapewnianie pomocy w jego  utrzymaniu u pracodawcy, z którym PFRON zawrze porozumienie. 
          Pieniądze będą mogły być  też przeznaczone na niwelowanie barier uniemożliwiających podjęcie pracy, w tym  np. zakup sprzętów, urządzeń technicznych czy zatrudnienie asystentów lub  trenerów pracy. 
          Do tej pory porozumienia  zostały podpisane z Pocztą Polską, Grupą Enea i PKN Orlen. 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 6 czerwca 2019 r. 
               
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-13) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Sprawa ważna dla wielu  osób niepełnosprawnych i ich pracodawców. Czytamy: 
  "Decyzja rządu o  podwyżce najniższego wynagrodzenia przy niezmienionym od 2014 r. poziomie  dofinansowań do płac pracowników z dysfunkcjami zdrowotnymi powoduje, że stają  się one coraz mniejszą zachętą do ich zatrudniania - czytamy w Dzienniku  Gazecie Prawnej. 
          Zgodnie z przepisami  ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób  niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.) wysokość dopłat do  pensji jest powiązana ze stopniem dysfunkcji zdrowotnej. I tak w przypadku  osoby z lekkim wynosi 450 zł, z umiarkowanym 1125 zł, a ze znacznym - 1800 zł  miesięcznie. Dodatkowo wspomniane kwoty mogą być zwiększone o 600 zł, o ile pracownik  ma orzeczenie wskazujące na jedno ze schorzeń szczególnych, np. epilepsję i  chorobę psychiczną. Problem w tym, że takie stawki obowiązują już piąty rok (w  ustawie nie ma żadnego mechanizmu ich waloryzacji), podczas gdy w tym samym  czasie systematycznie rosną koszty płacy. 
          - We wtorek rząd  postanowił o podwyżce minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 stycznia 2020 r.  do kwoty 2450 zł. Jest to duży, jednorazowy skok w jego wysokości, bo aż o 8,9  proc. w porównaniu do obecnej kwoty. Jednocześnie dopłaty są zamrożone, co  skutkuje tym, że stają się coraz mniej atrakcyjne jako instrument wsparcia  przedsiębiorców, mający ich zachęcać do zatrudniania niepełnosprawnych - mówi  Krzysztof Kosiński, wiceprezes Polskiej Organizacji Pracodawców Osób  Niepełnosprawnych. 
          Dodaje, że z tego względu  firmy mogą być mniej zainteresowane przyjmowaniem do pracy osób z dysfunkcjami  i zamiast tego będą szukać pracowników w innych grupach bezrobotnych. 
          - W obecnej sytuacji  dopłata na osobę z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, a to one dominują  nawet wśród zatrudnionych na chronionym rynku pracy, pozwala pokryć zaledwie  jedną trzecią kosztów ponoszonych przez firmę, a będzie jeszcze gorzej.  Niektórzy pracodawcy sygnalizują nam nawet, że rozważają zwolnienia pracowników  lub podpisywanie z nimi umów zlecenia, bo nie mogą liczyć na to, że ich  kontrahenci zgodzą się na płacenie wyższych stawek za ich usługi - podkreśla  Edyta Sieradzka, wiceprezes Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób  Niepełnosprawnych. 
          Dodaje przy tym, że jeśli  dopłaty mają być faktyczną zachętą do zatrudniania osób z dysfunkcjami, to ich  wysokość powinna być adekwatna do kosztów powstających po stronie pracodawcy,  również z uwagi na uprawnienia jakie przysługują takim pracownikom na podstawie  ustawy o rehabilitacji. Wśród nich jest chociażby dodatkowy urlop wypoczynkowy,  skrócony czas pracy czy dłuższe absencje chorobowe". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 13 czerwca 2019 r. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-24) 
          Mariusz Szulc, oprac.: GR 
   
   Czytamy: 
   "Sprzedaż prac wykonanych przez  uczestników warsztatów terapii zajęciowych nie jest opodatkowana. Ich wartość  ekonomiczna jest niska, a zbycie nie może być uznane za odpłatną dostawę  towarów - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej". 
          I dalej: . 
  "Wcześniej fiskus nie  zawsze był tego samego zdania. Problem powstał bowiem w związku ze zmianą  przepisów od 2011 r. Wcześniej sprzedaż przedmiotów wytworzonych przez niepełnosprawnych  była wprost zwolniona z podatku na podstawie załącznika nr 4 do ustawy o VAT.  Potem jednak załącznik ten został uchylony, a preferencja znikła z przepisów.  Pojawiły się interpretacje, że od uzyskanych w ten sposób kwot należy rozliczać  VAT, bo jest to zwykła sprzedaż towarów". 
          Kolejny cytat: 
  "Prace  niepełnosprawnych nie mają bowiem dużej wartości ekonomicznej, a pieniądze  wpłacane przez nabywców nie są powiązane z dostawą. Jest to raczej rodzaj  wsparcia, by pomóc w integracji niepełnosprawnych. 
          Potwierdził to również  dyrektor KIS w najnowszej interpretacji (interpretacja indywidualna z 6 czerwca  2019 r., sygn. 0115-KDIT1-1.4012.246.2019.1.KM), będącej odpowiedzią na pytanie  powiatowego domu pomocy społecznej. 
          Dyrektor KIS wyjaśnił, że  sprzedaż towarów wykonanych przez niepełnosprawnych podczas warsztatów terapii  zajęciowej nie podlega opodatkowaniu. Ich zakup jest raczej "specyficzną  formą udzielenia pomocy, polegającej na przekazaniu zadeklarowanej kwoty na  cele podopiecznych". Nabywane towary mają więc znaczenie drugorzędne,  symboliczne, a liczy się sam fakt udzielenia pomocy - podkreślił dyrektor KIS. 
          Dodał, że inaczej byłoby,  gdyby powiatowy DPS sprzedawał produkty o rzeczywistej wartości ekonomicznej  (np. dzieła sztuki). Wówczas byłaby to zwykła dostawa towarów". 
   Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 24  czerwca 2019 r. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-19) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Jeśli należność za  opłatę jest niższa z powodu potrącenia z niej kary umownej, pracodawca udziela  nabywcy usług obniżenia we wpłacie na PFRON. Gdyby jednak po zakwestionowaniu  kary klient dopłacił resztę pieniędzy już po terminie wynikającym z faktury,  nie ma prawa do ulgi - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej. 
          Tak wynika z odpowiedzi  udzielonej przez PFRON na pytanie skierowane przez Ogólnopolską Bazę  Pracodawców Osób Niepełnosprawnych". 
          I dalej: 
  "PFRON wyjaśnia, że  przepisy ustawy o rehabilitacji nie określają, że jedyną dopuszczalną formą  płatności za zakup uprawniający do obniżenia wpłaty na PFRON jest dokonanie jej  za pośrednictwem banku. Można też to zrobić w formie gotówkowej, czeku lub  kompensaty. Dlatego, jeżeli w razie wyboru takiej drogi płatności doszło do  potrącenia kary, czyli umorzenia części należności, a pozostała jej część  została uregulowana w terminie określonym na fakturze, to sprzedający jest  zobowiązany wystawić informację o kwocie ulgi. Ważne jest przy tym, aby w  dokumencie potwierdzającym kompensatę (w tym przypadku była to nota księgowa),  wskazana była data jej dokonania oraz to, jaką fakturę obejmuje. 
          Jak podkreśla PFRON -  zarówno sprzedający, jak i nabywca muszą mieć świadomość, jakie skutki niesie  za sobą rozstrzygnięcie sporu co do zasadności kary umownej w taki sposób, że  okaże się, że była ona nienależna. Wtedy należy uznać, że płatność za zakup  usługi nie została uregulowana w całości i nie może być wtedy wystawiona  informacja o uldze (co oznacza, że klient nie ma do niej w ogóle prawa). W  konsekwencji sprzedający musi zrobić korektę druku INF-U, wykazując w nim, że  kwota obniżenia wynosi zero złotych. Z kolei nabywca, jeśli skorzystał już z  ulgi i zapłacił niższą wpłatę do PFRON, też musi zrobić korektę deklaracji oraz  wpłacić do funduszu różnicę wraz z odsetkami". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 19 czerwca 2019 r. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-25) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Jeśli zakład pracy chronionej odda w dzierżawę  ośrodek wypoczynkowo-rehabilitacyjny, który został sfinansowany z pieniędzy  zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych, to uzyskiwanej z  tego tytułu kwoty nie trzeba będzie do niego wpłacać - czytamy w Dzienniku  Gazecie Prawnej. 
          Takie stanowisko przedstawił Państwowy Fundusz  Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w interpretacji indywidualnej (nr  DW.50.6.2019.RUK) wydanej dla jednego z pracodawców. Dotyczy ona firmy mającej  status ZPChr, która jest właścicielem ośrodka wypoczynkowo-rehabilitacyjnego.  Obiekt został wybudowany i jest utrzymywany ze środków ZFRON. Pracodawca  zamierza jednak wydzierżawić budynek w zamian za opłaty: czynsz i równowartość  podatku od nieruchomości. Dodatkowo bieżące koszty związane z utrzymaniem  ośrodka również będą uiszczane przez dzierżawcę. W związku z tymi zmianami,  pytający ma wątpliwości, czy kwoty, jakie otrzyma z tego tytułu, będą  przychodem podlegającym przekazaniu na rachunek bankowy ZFRON. 
          PFRON wyjaśnia, że ogólne zasady tworzenia i  przeznaczania pieniędzy ZFRON określa art. 33 ustawy o rehabilitacji zawodowej  i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r.  poz. 511 ze zm.). Zgodnie z ust. 2 tego przepisu fundusz jest zasilany w szczególności  ze zwolnień od podatków: od nieruchomości, rolnego i od czynności  cywilnoprawnych, z części zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz  wpływów z zapisów i darowizn. Dodatkowo na ZFRON trafiają odsetki od pieniędzy  zgromadzonych na jego koncie oraz kwoty pochodzące ze sprzedaży środków  trwałych, np. maszyn zakupionych z tego funduszu (w części niezamortyzowanej).  PFRON informuje, że wspomniany katalog ma charakter otwarty, przy czym nie  oznacza to niczym nieograniczonego zakresu pieniędzy przekazywanych na ZFRON.  Analizując, czy dana należność uzyskana przez ZPChr podlega obowiązkowi wpłaty  na fundusz, trzeba bowiem zbadać, czy istnieją przepisy dopuszczające taką  możliwość. 
          PFRON podkreśla, że w tej kwestii jednoznacznie  wypowiedziały się sądy. Powołuje się przy tym na wyrok Wojewódzkiego Sądu  Administracyjnego w Gliwicach (sygn. akt I SA/GL 693/13). Wskazał w nim, że nie  negując otwartego katalogu należności określonego w art. 33 ust. 2, nie sposób  podzielić poglądu, że należności z czynszu będą zasilały ZFRON i tym samym nie  będą stanowić przychodu podatkowego ZPChr. Sąd przypomina, że art. 31 ust. 2  pkt 4 ustawy o rehabilitacji zakłada, że zwolnienia podatkowe, które mogą  trafiać na fundusz, nie obejmują podatków dochodowych. Opłata z dzierżawy  stanowi przychód z działalności gospodarczej, a więc zaliczenie go do  należności ZFRON oznaczałoby de facto zwolnienie z opodatkowania, to zaś stoi w  sprzeczności z treścią art. 31 ust. 2 pkt 4. 
          Dlatego właśnie PFRON odpowiedział pracodawcy, że przepisy  ustawy o rehabilitacji nie nakładają na niego obowiązku przekazywania na ZFRON  kwot uzyskanych z dzierżawy ośrodka, bo jest on przychodem z prowadzonej  działalności i jako taki podlega regulacjom ustawy o podatku dochodowym od osób  prawnych (t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 865)". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 25 czerwca 2019  r. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2019-06-27) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
   Czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej, że 
   "Nawet jeśli pracodawca nie jest ustawowo  zobowiązany do wpłat na PFRON, i tak musi złożyć oświadczenie, że nie chce, aby  podmiot upoważniony do udzielania ulgi przesyłał mu druk z jej kwotą". 
          I dalej: 
  "Tak wynika z  odpowiedzi udzielonej przez fundusz na pytanie Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców  Osób Niepełnosprawnych związane z regułami udzielania ulg we wpłatach na PFRON.  Co do zasady jest tak, że podmiot, który ma prawo do przyznawania obniżeń, musi  raz do roku informować swoich kontrahentów o tym, jakie są zasady uzyskiwania  ulg w należnościach na fundusz, o możliwości złożenia oświadczenia o rezygnacji  z korzystania z nich oraz o możliwości odwołania tej rezygnacji w dowolnym  momencie. Wskazuje na to art. 22 ust. 1a ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o  rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.). Jeśli nabywca usług lub produktów nie  prześle do sprzedającego takiego pisma, to za każdym razem, gdy coś od niego  kupi i w terminie wskazanym na fakturze za to zapłaci, będzie otrzymywał druk  INF z wysokością ulgi na PFRON - niezależnie od tego, czy spożytkuje go na  obniżenie wpłaty". 
          Cała publikacja w  Dzienniku Gazecie Prawnej z 27 czerwca 2019 r.