E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  20.08.2020 
          oprac. Tomasz Przybyszewski 
          Zródlo: Biuro Pelnomocnika Rzadu ds. Osób  Niepelnosprawnych 
   
          Zamieszczamy cala publikacje 
  "Kto moze skorzystac ze wsparcia asystenta? Jaki  jest zakres jego zadan? Czy usluga bedzie platna lub uzalezniona od kryteriów  dochodowych? Kto moze zostac asystentem? Czy moze nim byc czlonek rodziny?  Biuro Pelnomocnika Rzadu ds. Osób Niepelnosprawnych odpowiada na pytania  naszych Czytelników o program "Asystent osobisty osoby  niepelnosprawnej". 
   
          1. Kto moze skorzystac ze wsparcia asystenta? Tylko  dorosli czy takze dzieci? 
   
          Program "Asystent osobisty osoby z  niepelnosprawnosciami" - edycja 2020-2021 - adresowany jest do: 
          - dzieci do 16. roku zycia z orzeczeniem o  niepelnosprawnosci lacznie ze wskazaniami: koniecznosci stalej lub dlugotrwalej  opieki lub pomocy innej osoby w zwiazku ze znacznie ograniczona mozliwoscia  samodzielnej egzystencji oraz koniecznosci stalego wspóludzialu na co dzien  opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji 
          - oraz do osób niepelnosprawnych posiadajacych  orzeczenie o znacznym lub umiarkowanym stopniu niepelnosprawnosci, zgodnie z  ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spolecznej oraz  zatrudnianiu osób niepelnosprawnych albo orzeczenie równowazne do wyzej wymienionych,  które wymagaja uslugi asystenta w wykonywaniu codziennych czynnosci oraz  funkcjonowaniu w zyciu spolecznym. 
   
          2. Jaki jest zakres zadan asystenta osobistego? W  czym moze pomagac osobie z niepelnosprawnoscia? 
   
          Zgodnie z Programem (dzial V ust. 7), uslugi  asystenta w szczególnosci moga polegac na pomocy asystenta w: 
          a. wyjsciu, powrocie oraz/lub dojazdach w wybrane  przez uczestnika Programu miejsce (np. dom, praca, placówki oswiatowe i  szkoleniowe, swiatynie, placówki sluzby zdrowia i rehabilitacyjne, gabinety  lekarskie i terapeutyczne, urzedy, znajomi, rodzina, instytucje finansowe,  wydarzenia kulturalne/ rozrywkowe/spoleczne/sportowe), 
          b. zakupach, z zastrzezeniem aktywnego udzialu  uczestnika Programu przy ich realizacji, 
          c. zalatwianiu spraw urzedowych, 
          d. nawiazaniu kontaktu/wspólpracy z róznego rodzaju  organizacjami, 
          e. korzystaniu z dóbr kultury (np. muzeum, teatr,  kino, galerie sztuki, wystawy), 
          f. wykonywaniu czynnosci dnia codziennego - w tym  przez dzieci z orzeczeniem o niepelnosprawnosci - takze w zaprowadzaniu i  przyprowadzaniu ich do/z placówki oswiatowej (jednak usluga asystenta na  terenie szkoly moze byc realizowana wylacznie w przypadku, gdy szkola nie  zapewnia tej uslugi). 
   
          3. Czy asystent pomoze w pokonaniu schodów osobie na  wózku? Czyli czy np. zniesie osobe na wózku po schodach z mieszkania? 
   
          Wyzej wymieniony katalog czynnosci/wsparcia oraz  pomocy asystenta wskazany w Programie (dzial V ust. 7) nie zostal ograniczony,  zapis bowiem dotyczy uslug asystenta wymienionych w szczególnosci. 
   
          4. Czy asystent bedzie mógl wozic samochodem osobe z  niepelnosprawnoscia? 
   
          Decyzje w ww. zakresie, tj. wozenia samochodem osoby  niepelnosprawnej, pozostawiamy do indywidualnego uregulowania przez  realizatorów Programu, uczestników Programu oraz asystentów. 
          Jednoczesnie informujemy, iz w zalaczniku nr 3 (tj.:  Karta zgloszenia do Programu "Asystent osobisty osoby z  niepelnosprawnosciami"- edycja 2020-2021) nalezy uzupelnic m.in.:  informacje na temat wnioskowanego zakresu uslug asystenta osobistego. 
          Dodatkowo, zgodnie z Ogloszeniem o otwartym konkursie  ofert w ramach ww. Programu wskazano, iz zakupu biletów komunikacji  publicznej/prywatnej jednorazowych lub miesiecznych oraz koszty przejazdu  wlasnym/innym srodkiem transportu, np. taksówka, asystentów w zwiazku z  wyjazdami, które dotycza realizacji uslug wymienionych w tresci Programu, w  wysokosci nie wiekszej niz 200 zl miesiecznie jest kosztem kwalifikowanym. 
   
          5. Od kogo asystent dostanie pieniadze na bilet  autobusowy lub do kina/teatru? 
   
          Wyzej wymieniona kwestia nie zostala uregulowana w  Programie, dlatego nalezy wskazac dwie mozliwosci przekazania srodków  asystentowi na bilet autobusowy lub do kina/teatru, tj.: 
          - przekazanie srodków finansowych przez Realizatora  Programu asystentowi - lub zakupu ww. biletu autobusowego lub do kina/teatru  przez Realizatora Programu. 
          Decyzje w powyzszym zakresie powinien podjac  Realizator Programu, uwzgledniajac w szczególnosci swoje mozliwosci m.in.  finansowe, kadrowe, a takze majac na uwadze koniecznosc wypelnienia obowiazków  sprawozdawczych wynikajacych z Programu. 
   
          6. Ile godzin asystentury miesiecznie bedzie  przyslugiwac i czy bedzie mozna miec wiecej niz jednego asystenta w miesiacu? 
   
          Zgodnie z Programem, limit godzin uslug asystenta przypadajacych  na 1 uczestnika Programu wynosi nie wiecej niz 60 godzin miesiecznie. 
          Limit godzin uslug asystenta na 1 dziecko  niepelnosprawne z orzeczeniem o niepelnosprawnosci, którego rodzice lub osoby  spokrewnione w przypadku opiekunów doroslych osób niepelnosprawnych  legitymujacych sie znacznym stopniem niepelnosprawnosci pobieraja swiadczenie  pielegnacyjne (tj. zrezygnowali ze swiadczenia pracy), wynosi nie wiecej niz 30  godzin miesiecznie. 
          Limit godzin uslug asystenta przypadajacych na 1  uczestnika Programu, w tym na 1 dziecko niepelnosprawne, dotyczy takze osób  niepelnosprawnych, które korzystaja z uslug asystenta w ramach innych  programów/projektów - jednakze laczna liczba godzin uslug asystenta dla  wszystkich programów/projektów wynosi nie wiecej niz 60 godzin miesiecznie. 
          Jednoczesnie informujemy, ze Program nie zakazuje  posiadania wiecej niz jednego asystenta w miesiacu. 
   
          7. Czy usluga asystenta bedzie odplatna dla osoby z  niepelnosprawnoscia? 
   
          Nie, usluga asystenta nie bedzie odplatna dla osoby  niepelnosprawnej - zgodnie z Programem dzial V ust. 17: Uczestnik Programu za  uslugi asystenta nie ponosi odplatnosci. 
   
          8. Czy mozliwosc skorzystania z uslug asystenta  uzalezniona jest od kryteriów dochodowych? 
   
          Nie, usluga asystenta nie jest uzalezniona od  kryteriów dochodowych. 
   
          9. Kto moze zostac asystentem? Czy trzeba miec jakies  konkretne kwalifikacje? 
   
          Zgodnie z Programem (dzial V ust. 3) uslugi asystenta  moga swiadczyc: 
          a. osoby posiadajace dokument potwierdzajacy  uzyskanie kwalifikacji w nastepujacych kierunkach: asystent osoby  niepelnosprawnej (patrz: nizej), opiekun osoby starszej, opiekun medyczny, 
          b. osoby posiadajace co najmniej 6-miesieczne,  udokumentowane doswiadczenie w udzielaniu bezposredniej pomocy osobom  niepelnosprawnym np. doswiadczenie zawodowe, udzielanie wsparcia osobom  niepelnosprawnym w formie wolontariatu, 
          c. osoby wskazane przez uczestnika Programu lub jego  opiekuna prawnego. 
          Dodatkowo w ust. 4 wskazano, iz w przypadku gdy  usluga asystenta bedzie swiadczona na rzecz dzieci niepelnosprawnych do 16.  roku zycia z orzeczeniem o niepelnosprawnosci lacznie z ww. wskazaniami,  wymagane jest takze zaswiadczenie psychologa o braku przeciwskazan do  wykonywania czynnosci przez asystenta. 
          Warto podkreslic, iz zgodnie z ust. 6 "Osoba  niepelnosprawna lub opiekun prawny ma prawo wyboru osoby, która bedzie  swiadczyc uslugi asystenta". 
          Zawód asystenta osoby niepelnosprawnej zostal wpisany  do systemu ksztalcenia zawodowego w Polsce juz w 2001 roku. Wymieniony jest w  tresci rozporzadzenia Ministra Pracy i Polityki Spolecznej z dnia 7 sierpnia  2014 r. w sprawie klasyfikacji zawodów i specjalnosci na potrzeby rynku pracy  oraz zakresu jej stosowania (Dz. U. z 2018 r. poz. 227), pod symbolem 341201 w  ramach grupy: Pracownicy wsparcia rodziny, pomocy spolecznej i pracy socjalnej  (symbol 3412). Ponadto stanowisko asystenta osoby niepelnosprawnej jest  wymienione w ramach stanowisk pomocniczych i obslugi, w zalaczniku nr 3 do  rozporzadzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania  pracowników samorzadowych (Dz. U. poz. 936, z pózn. zm.). 
   
          10. Czy osoba z niepelnosprawnoscia bedzie mogla sama  wybrac swojego asystenta? Jesli tak, to czy asystentka moze byc np. matka lub  inny czlonek rodziny? 
   
          Tak, osoba niepelnosprawna bedzie mogla sama wybrac  swojego asystenta. 
          Zgodnie z dzialem V ust. 6 Programu "Osoba  niepelnosprawna lub opiekun prawny ma prawo wyboru osoby, która bedzie  swiadczyc uslugi asystenta". 
          Dodatkowo informujemy, iz zgodnie z Ogloszeniem o  otwartym konkursie ofert w ramach ww. Programu, opieka swiadczona przez  czlonków rodziny (zgodnie z art. 3 pkt 16 ustawy z dnia 28 listopada 2003 r. o  swiadczeniach rodzinnych - Dz. U. z 2020 r. poz. 111), opiekunów prawnych lub  osoby faktycznie zamieszkujace razem z uczestnikiem Programu jest kosztem  niekwalifikowanym. 
          Powyzsze oznacza, iz asystentka nie moze byc matka  lub inny czlonek rodziny. 
   
   *** 
   
Dziennik Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-06) 
          Agnieszka Pokojska, oprac.: GR 
   
          Czytamy fragmenty publikacji: 
  "W 2020 r. podatnicy PIT wplacili 1,65 mld zl z  tytulu daniny solidarnosciowej. Tak wynika z danych przekazanych przez  Ministerstwo Finansów - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Danine te placa osoby fizyczne o dochodach rocznych  przekraczajacych lacznie 1 mln zl. Od nadwyzki ponad te kwote musza odprowadzic  4 proc. W tym roku danina solidarnosciowa byla rozliczana po raz pierwszy.  Nalezalo uwzglednic w niej dochody z 2019 r., choc sama deklaracje skladalo sie  za 2020 r". 
          I dalej: 
  "Z danych resortu zebranych na dzien 3 sierpnia  2020 r. wynika, ze w tym roku zostalo zlozonych 30 127 deklaracji o wysokosci  daniny solidarnosciowej DSF-1. W liczbie tej sa ujmowane równiez ewentualne  korekty deklaracji". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 sierpnia 2020  r. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  19.08.2020 
          Beata Dazblaz 
   
   Czytamy  fragmenty publikacji: 
   "Narodowy  Fundusz Zdrowia we wspólpracy z Ministerstwem Rodziny, Pracy i Polityki  Spolecznej uruchamia program rehabilitacji leczniczej dla osób z umiarkowanym i  lekkim stopniem niepelnosprawnosci (lub posiadajacym orzeczenie równowazne)  powyzej 16 r. z. 
          Program "Swiadczenia medyczne Narodowego  Funduszu Zdrowia dla osób niepelnosprawnych na 2020 r." finansowany bedzie  z Funduszu Solidarnosciowego. Jego budzet na 2020 r. to 100 mln zl. 
          19 sierpnia 2020 r. NFZ i MRPiPS podpisalo w tej  sprawie umowe". 
          I dalej: 
  "Osobami ze znacznym stopniem zajelismy sie juz  wczesniej, teraz czas na osoby z lekkim i umiarkowanym stopniem  niepelnosprawnosci. To co wazne, z programu bedzie mozna skorzystac bez  skierowania w konkretnych osrodkach, które zostana wybrane w konkursie -  podkreslil Adam Niedzielski, prezes NFZ". 
   Cala  publikacja pod adresem wskazanym na wstepie. 
   
   *** 
   
Dziennik Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-10) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Wazna informacja dla niektórych osób, czytamy: 
  "Osoby z dysfunkcjami zdrowotnymi moga ponownie  zglaszac chec pobytu w osrodku rehabilitacji kompleksowej w ramach projektu  prowadzonego przez PFRON - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Dzialalnosc tych placówek byla zawieszona z uwagi na  panujaca epidemie koronawirusa, ale jak informuje fundusz, zostala ona wlasnie  wznowiona i podobnie jak proces rekrutacji. Projekt dotyczacy kompleksowej  rehabilitacji jest skierowany do osób, które z powodu choroby lub wypadku utracily  mozliwosc wykonywania dotychczasowego zawodu, a chcialyby podjac inna prace,  adekwatna do ich stanu zdrowia oraz zainteresowan. Ponadto moga w nim wziac  udzial równiez osoby, które ze wzgledów zdrowotnych nigdy nie pracowaly, ale  chcialyby stac sie aktywne zawodowo. 
          Na kompleksowa rehabilitacje skladaja sie trzy  elementy. Pierwszy z nich to modul zawodowy, obejmujacy spotkania i warsztaty z  doradca zawodowym, a takze szkolenia zawodowe (koncza sie one egzaminem i  przyznaniem certyfikatu). Drugi to modul medyczny, czyli róznego typu zabiegi  fizjoterapeutyczne, natomiast celem trzeciego jest wzmocnienie kompetencji  spolecznych i psychologicznych uczestnika projektu. Decyzja o tym, ile zajec z  kazdego modulu bedzie miala osoba niepelnosprawna, bedzie podejmowana na  pierwszym spotkaniu w osrodku przez zespól specjalistów. Na poczatek opracowuja  oni indywidualny plan rehabilitacji na pierwsze dwa tygodnie, które sa okresem  próbnym, a nastepnie na reszte pobytu". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 10 sierpnia 2020  r. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  10.08.2020 
          Beata Dazblaz 
   
   Byc moze  pandemia Koronawirusa nie ustapi, wiec informacja moze sie przydac. Czytamy: 
   "Obowiazek  zakrywania ust i nosa z powodu zagrozenia koronawirusem jest powszechny. Tylko  waska grupa osób z niepelnosprawnoscia nie bedzie musiala tego robic i nie  bedzie konieczne okazywanie orzeczenia czy zaswiadczenia jak pierwotnie  planowano. 
          Pierwotnie rozporzadzenie Rady Ministrów w sprawie  ustanowienia okreslonych ograniczen, nakazów i zakazów w zwiazku z wystapieniem  stanu epidemii wskazywalo na koniecznosc udowodnienia braku posiadania maski  wzgledami zdrowotnymi poprzez okazanie orzeczenia lub zaswiadczenia od 1  wrzesnia. 
          Ostatecznie o zmianie tego zapisu w rozporzadzeniu  (pdf), które zostalo opublikowane w piatek wieczorem, 7 sierpnia, w Rzadowym  Centrum Legislacji poinformowal wiceminister zdrowia Janusz Cieszynski. 
          - Z uwagi na fakt, ze obserwujemy coraz czestsze  lekcewazenie obowiazku zaslaniania nosa i ust, co moze skutkowac nowymi  zakazeniami, oraz biorac pod uwage opinie lekarzy, którzy nie widza istotnych  przeciwskazan do noszenia masek, zdecydowalismy sie, ze od soboty (8 sierpnia -  przyp. red.) z obowiazku zakrywania nosa i ust w sklepach, urzedach czy  transporcie zwalniaja scisle okreslone w rozporzadzeniu wskazania. Poza nimi  obowiazek zaslaniania twarzy jest powszechny - powiedzial Polskiej Agencji Prasowej. 
          Te scisle okreslone wskazania dotycza: calosciowych  zaburzen rozwoju, zaburzen psychicznych, niepelnosprawnosci intelektualnej w  stopniu umiarkowanym, znacznym albo glebokim - jak czytamy w rozporzadzeniu. 
          Nie bedzie konieczne w tym przypadku okazanie  zaswiadczenia czy orzeczenia o niepelnosprawnosci. 
          Odkrycie ust i nosa jest mozliwe takze w przypadku  komunikowania sie z osoba glucha lub niemówiaca i nieslyszaca. 
          Obowiazek zakrywania ust i nosa, przy pomocy odziezy  lub jej czesci, maski, maseczki, przylbicy dotyczy takich miejsc jak: 
          - srodki publicznego transportu zbiorowego, 
          - drogi i place, tereny cmentarzy, parków, zielenców,  promenad, bulwarów, ogrodów botanicznych, ogrodów zabytkowych, plaz, miejsc  postoju pojazdów, parkingów lesnych, na terenie nieruchomosci wspólnych (chyba,  ze zachowana jest 1,5-metrowa odleglosc), 
          - zaklady pracy, 
          - budynki uzytecznosci publicznej, 
          - targowiska, 
          - sklepy, 
          - koscioly, 
          - samoloty. 
          Z kolei rekawiczek jednorazowych np. w sklepach,  stacjach paliw, obiektach uslugowych nie musza nosic: osoby, które nie moga  zakladac lub zdejmowac rekawiczek z powodu stanu zdrowia, calosciowych zaburzen  rozwoju, zaburzen psychicznych, niepelnosprawnosci intelektualnej w stopniu  umiarkowanym, znacznym albo glebokim, lub osoby majace trudnosci z samodzielnym  zalozeniem lub zdjeciem rekawiczek. W tym przypadku takze nie ma obowiazku  okazywania orzeczenia czy zaswiadczenia". 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  27.08.2020 
          Beata Dazblaz 
   
   Czytamy  fragmenty publikacji: 
   "Zgodnie  z uchwalona w marcu ustawa, orzeczenia o niepelnosprawnosci, których termin  uplynal podczas pandemii, zachowuja waznosc. "ZUS i POT nie obowiazuje  prawo i nie wydaja dodatkowego bonu turystycznego dla dzieci z orzeczeniami,  które zakonczyly sie podczas pandemii" - napisala Czytelniczka w  komentarzu pod jednym z artykulów na naszym portalu. Sprawdzilismy, czy to  prawda. 
          Polski Bon Turystyczny to odpowiedz polskiego rzadu  na trudniejsza podczas pandemii sytuacje rodzin, a takze branzy turystycznej.  Zgodnie z ustawa, przysluguje on kazdemu dziecku otrzymujacemu swiadczenie  wychowawcze w wysokosci 500 zl, a dzieci z orzeczeniem o niepelnosprawnosci  otrzymuja bon o wartosci 1000 zl. 
          Niestety, pojawily sie problemy. 
          Nastepny fragment: 
  "Zwrócilismy sie wiec z pytaniem do  odpowiedzialnych za bon Zakladu Ubezpieczen Spolecznych (ZUS) oraz Polskiej  Organizacji Turystycznej (POT), czy to prawda, ze na dziecko z orzeczeniem o  niepelnosprawnosci, którego termin uplynal w czasie pandemii, rodzic nie  otrzyma 1000 zl, lecz 500? 
   
          ZUS wystepowal do POT w tej sprawie 
   
          Rzecznik ZUS Pawel Zebrowski przypomina, ze dodatkowe  swiadczenie w formie bonu przysluguje na podstawie zlozonego poprzez portal PUE  ZUS oswiadczenia osoby uprawnionej o legitymowaniu sie przez dziecko  orzeczeniem o: 
          - niepelnosprawnosci, lekkim, umiarkowanym albo znacznym  stopniu niepelnosprawnosci, wydanym na podstawie przepisów o rehabilitacji  zawodowej i spolecznej oraz zatrudnianiu osób niepelnosprawnych, 
          - czesciowej niezdolnosci do pracy, calkowitej  niezdolnosci do pracy, calkowitej niezdolnosci do pracy i samodzielnej  egzystencji albo niezdolnosci do samodzielnej egzystencji, wydanym na podstawie  przepisów o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczen Spolecznych, 
          - stalej albo dlugotrwalej niezdolnosci do pracy w  gospodarstwie rolnym i do samodzielnej egzystencji albo trwalej lub okresowej  calkowitej niezdolnosci do pracy w gospodarstwie rolnym i do samodzielnej  egzystencji, wydanym na podstawie przepisów o ubezpieczeniu spolecznym  rolników. 
          Aby uzyskac bon, nalezy dolaczyc kopie elektroniczna  orzeczenia. 
          W art. 15h ustawy z 2 marca 2020 r. o szczególnych  rozwiazaniach zwiazanych z zapobieganiem, przeciwdzialaniem i zwalczaniem  COVID-19, innych chorób zakaznych oraz wywolanych nimi sytuacji kryzysowych,  uregulowano zagadnienia dotyczace orzeczen o niepelnosprawnosci i o stopniu  niepelnosprawnosci. Waznosc orzeczen zostala przedluzona. 
          ZUS wystepowal do Polskiej Organizacji Turystycznej  (POT), jako wlasciwej do okreslania uprawnien do bonu turystycznego, o  wskazanie wyjasnien dotyczacych sytuacji, w której klient ma dziecko  legitymujace sie orzeczeniem o niepelnosprawnosci, ale ze wzgledu na COVID-19  badania lekarskie stwierdzajace orzeczenie o niepelnosprawnosci nie zostalo  przeprowadzone w terminie i zostanie przeprowadzane z opóznieniem - mówi Pawel  Zebrowski. - Zgodnie ze stanowiskiem POT, jesli w momencie skladania wniosku  osoba wnioskujaca nie ma aktualnego/waznego orzeczenia o niepelnosprawnosci,  nie bedzie jej przyslugiwac dodatkowe swiadczenie w formie bonu, a jedynie  swiadczenie podstawowe. Po uzyskaniu orzeczenia o niepelnosprawnosci osoba  uprawniona bedzie mogla zawnioskowac o dodatkowe swiadczenie, które bedzie  mozna wykorzystac do konca marca 2022 r. - dodaje". 
   I jeszcze  jeden fragment: 
  "Sprawa wydaje sie niejasna, wiec o komentarz  poprosilismy Ministerstwo Rozwoju. 
  "Ustalenie prawa do dodatkowego swiadczenia w  formie bonu turystycznego nastepuje na podstawie - zlozonego w systemie  teleinformatycznym - oswiadczenia, które potwierdza niepelnosprawnosc dziecka -  czytamy w odpowiedzi. - Do oswiadczenia nalezy dolaczyc kopie elektroniczna  tego orzeczenia. Jezeli waznosc orzeczenia zostala przedluzona na mocy ustawy z  2 marca 2020 r., fakt ten powinien byc z urzedu wziety pod uwage przez POT przy  ustalaniu prawa do dodatkowego swiadczenia w formie bonu. Drugim sposobem  ustalenia prawa do dodatkowego swiadczenia jest postepowanie administracyjne, w  toku którego takie kwestie jak aktualnosc orzeczenia badana jest w postepowaniu  dowodowym. Natomiast w przypadku, gdy osobie uprawnionej nie zostalo przyznane  swiadczenie w formie bonu lub dodatkowego swiadczenia w formie bonu w sposób  zgodny z ustawa, POT - na wniosek osoby uprawnionej - ustala takie prawo w  drodze decyzji administracyjnej". 
   Cala  publikacja pod adresem wymienionym na wstepie. 
   
   *** 
   
 Dziennik  Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-18) 
          Lukasz Guza, oprac.: GR 
   
          Informacja moze okazac sie wazna dla  niepelnosprawnych pracowników i ich pracodawców. Czytamy: 
  "Najnizsza placa dla pracowników w 2021 r.  wyniesie 2,8 tys. zl miesiecznie, a minimalna stawka godzinowa dla  zleceniobiorców i samozatrudnionych - 18,30 zl. Tak wynika z projektu  rozporzadzenia Rady Ministrów w sprawie wysokosci minimalnego wynagrodzenia za  prace oraz wysokosci minimalnej stawki godzinowej w 2021 r. Trafil on juz do  przyspieszonych konsultacji spolecznych - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Przedstawienie projektu w praktyce przesadza, ze w  przyszlym roku najnizsza pensja wzrosnie o 200 zl, a minimalna stawka godzinowa  - o 1,30 zl. To kwoty zaproponowane przez rzad. Wczesniej byly juz konsultowane  w Radzie Dialogu Spolecznego. Reprezentowane w niej ogólnopolskie centrale  zwiazkowe i organizacje pracodawców nie porozumialy sie w tej sprawie. NSZZ  "Solidarnosc" i Zwiazek Przedsiebiorców i Pracodawców poparly rzadowa  propozycje. Pozostale zwiazki (OPZZ i FZZ) domagaly sie wzrostu o 500 zl, a  pozostale zrzeszania firm postulowaly zamrozenie placy minimalnej na  tegorocznym poziomie (2,6 tys. zl) lub podwyzki jedynie o ustawowe minimum (116,10  zl). 
          Z oceny skutków regulacji wynika, ze wspomniane  podwyzki beda dotyczyc ok. 1,7 mln osób, które - wedlug zaktualizowanych danych  - zarabiaja najnizsze wynagrodzenie. Dzieki nim sektor finansów publicznych  zyska w przyszlym roku dodatkowe dochody w wysokosci 2,09 mld zl z tytulu  wyzszych podatków i skladek (najwiecej, 1,3 mld zl - Fundusz Ubezpieczen  Spolecznych)". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 sierpnia 2020  r. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  26.08.2020 
          rozm. Beata Dazblaz, fot. Ministerstwo Funduszy i  Polityki Regionalnej 
   
          Czytamy fragment rozmowy: 
  "Malgorzata Jarosinska-Jedynak, minister  funduszy i polityki regionalnej, podsumowuje dla naszego portalu dwa lata  programu Dostepnosc Plus. Mówi takze o wdrazaniu Europejskiego Aktu o  Dostepnosci w Polsce, nowych przepisach i innowacjach stworzonych z mysla o  osobach z niepelnosprawnosciami. 
          Beata Dazblaz: Jak ocenia Pani dwa lata, które  uplynely od uruchomienia programu Dostepnosc Plus. Jak krótko mozemy podsumowac  ten czas? 
          Malgorzata Jarosinska-Jedynak, minister funduszy i  polityki regionalnej: To byly bardzo pracowite dwa lata. Ten czas to mocny  start wdrazania dostepnosci w Polsce. Uruchomilismy wiele konkretnych  inwestycji, które zwiekszaja dostepnosc w naszym otoczeniu. Zawalczylismy tez o  jej systemowe zakotwiczenie w porzadku prawnym. Dzieki wejsciu w zycie Ustawy o  zapewnianiu dostepnosci osobom ze szczególnymi potrzebami w 2019 r. instytucje  publiczne sa zobligowane do zapewnienia dostepnosci w swoich budynkach, ale  równiez przy realizacji uslug finansowanych ze srodków publicznych. Dwa lata  programu Dostepnosc Plus to tez 7 mld zl na inwestycje, które juz pracuja w  ramach programu. To 150 dostepnych szkól podstawowych, ponad 100 uczelni, 300  placówek sluzby zdrowia. To takze kilkaset dostepnych urzedów i instytucji  samorzadowych, blisko 200 dworców kolejowych, które zostaly zmodernizowane i  dostosowane do potrzeb osób o szczególnych potrzebach". 
   Cala rozmowe  znajda Czytelnicy pod adresem wskazanym na wstepie. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  11.08.2020 
          Beata Dazblaz 
   
   Czytamy  obszerny fragment informacji: 
   "Od 1  sierpnia 2020 r. mozna aktywowac na Platformie Uslug Elektronicznych ZUS Polski  Bon Turystyczny. Jego równowartosc dla dziecka z orzeczeniem o  niepelnosprawnosci wynosi 1000 zl. Bonem mozna zaplacic takze za turnus  rehabilitacyjny. 
          Bonem mozna dokonac platnosci za uslugi hotelarskie i  imprezy turystyczne organizowane przez podmioty turystyczne wpisane na liste  Polskiej Organizacji Turystycznej. 
          Osrodek organizujacy turnus rehabilitacyjny musi  zatem znalezc sie na powyzszej liscie, aby móc zrealizowac tam bon. 
  "Bon zostanie wygenerowany po zarejestrowaniu  sie na Platformie Uslug Elektronicznych ZUS (PUE ZUS), podobnie jak 500+.  System pozwala na latwa rejestracje m.in. za pomoca Profilu Zaufanego,  kwalifikowanego podpisu elektronicznego oraz niektórych systemów bankowosci  internetowej. Bon zostanie aktywowany w systemie teleinformatycznym po  potwierdzeniu poprawnosci lub aktualizacji danych. Trzeba go bedzie okazac  podczas rezerwacji pobytu lub najpózniej przy zakwaterowaniu. Natomiast, aby  otrzymac dodatkowe swiadczenie nalezy zlozyc skan lub zdjecie oswiadczenia  osoby uprawnionej w celu ustalenia prawa do dodatkowego swiadczenia w formie  Polskiego Bonu Turystycznego na PUE ZUS" - informuje nas przedstawiciel  biura prasowego Ministerstwa Rozwoju. 
          Bon mozna zrealizowac do 31 marca 2022 r. 
          Bon zostanie aktywowany w systemie teleinformatycznym  po potwierdzeniu poprawnosci lub aktualizacji danych, nastepnie zostanie  wyslany kod 16-cyfrowy na podany numer telefonu lub adres e-mail. 
   
          Kwestie techniczne 
          Wsród pytan zglaszanych najczesciej do ZUS pojawilo  sie nastepujace: "Nie moge wyslac oswiadczenia o niepelnosprawnosci  dziecka, które jest podstawa do przyznania dodatkowego swiadczenia polski bon  turystyczny. Co zrobic?". 
  "Jezeli przy próbie wysylki oswiadczenia o  dodatkowe swiadczenie w formie bonu (DBT) pojawia sie komunikat bledu  "Dokument jest niezgodny ze schematem - prosze otworzyc formularz w trybie  edycji i poprawic istniejace bledy", to przyczyna jest to, ze w adresie  e-mail podawanym przy aktywacji bonu wprowadzona zostala spacja (np. na koncu  adresu). W takiej sytuacji trzeba poprawic adres e-mail w zakladce (Polski Bon  Turystyczny) (Mój bon), w sekcji (Dane kontaktowe). Mozna to zrobic przy pomocy  przycisku (Zmiana danych kontaktowych). Po wykonaniu tej czynnosci nalezy  ponownie wykonac wysylke oswiadczenia DBT" - odpowiada ZUS". 
   
   *** 
   
Dziennik Gazeta Prawna (2020-08-06) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Informacja wazna dla czesci opiekunów osób  niepelnosprawnych. Czytamy: 
  "Zapowiedziana przez rzad podwyzka najnizszego  wynagrodzenia za prace w przyszlym roku do kwoty 2800 zl przelozy sie na wzrost  swiadczenia pielegnacyjnego o 141 zl - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Powiazanie tej formy wsparcia z minimalna placa  wynika z art. 17 ust. 3a 3d ustawy z 28 listopada 2003 r. o swiadczeniach  rodzinnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 111). Zgodnie z nim swiadczenie  pielegnacyjne podlega corocznej waloryzacji od 1 stycznia. Wskaznikiem  waloryzacji jest zas procentowy wzrost wysokosci najnizszego wynagrodzenia za  prace. Zgodnie z propozycja przedstawiona przez rzad minimalna placa ma w  przyszlym roku wzrosnac z 2600 zl do 2800 zl, a wiec o 7,7 proc. W praktyce  oznacza to, ze swiadczenie pielegnacyjne, które w tym roku wynosi 1830 zl  miesiecznie, bedzie od 2021 r. wyzsze o 140,91 zl i wyniesie 1971 zl (po  zaokragleniu do pelnych zlotych w góre). 
          Kolejna podwyzka swiadczenia spowoduje jeszcze  wieksze zróznicowanie w wysokosci wsparcia kierowanego do opiekunów, którzy  zajmuja sie niepelnosprawnym czlonkiem rodziny. Swiadczenie pielegnacyjne  przysluguje bowiem, gdy dysfunkcja zdrowotna powstala przed ukonczeniem 18 lat  lub 25 lat. Natomiast osoby zajmujace sie krewnym, który stal sie  niepelnosprawny w doroslym zyciu, moga liczyc na wynoszacy 620 zl specjalny  zasilek opiekunczy (ten jest waloryzowany co trzy lata, a rzad nie jest  zobligowany do jego podnoszenia w roku weryfikacji). Wprawdzie Trybunal  Konstytucyjny zakwestionowal kryterium wieku jako przeslanke uprawniajaca do  swiadczenia pielegnacyjnego, ale do tej pory nie zmienily sie przepisy i jedyna  droga do jego uzyskania jest skorzystanie przez te osoby z procedury  odwolawczo-skargowej (kolegia i sady stosuja sie wprost do wyroku  trybunalu)". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 sierpnia 2020  r. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  12.08.2020 
          Angela Greniuk 
          Zródlo: enil.eu, facebook.com/niezaleznezycieINZ 
   
   Jest to  interesujaca informacja, gdyz nasze doswiadczenia sa inne. Tylko Polski Zwiazek  Niewidomych prowadzi trzy domy pomocy spolecznej i jest to dzialalnosc, która  zaskarzyly nizej wymienione podmioty. Czytamy: 
   "Ponad 7  mln euro z funduszy europejskich w Polsce bylo i jest wykorzystywanych na  inwestycje w osrodkach opieki instytucjonalnej osób z niepelnosprawnoscia.  Wsparcie na tego typu cele jest sprzeczne z m.in. Konwencja ONZ o prawach osób  niepelnosprawnych - skarge na Polske w tej sprawie zlozyly do Komisji  Europejskiej dwie miedzynarodowe organizacje, dzialajace na rzecz praw osób z  niepelnosprawnoscia: Europejska Siec Niezaleznego Zycia (ENIL) i Fundacja Validity. 
          ENIL i Fundacja Validity zlozyly skarge na jedno z  polskich województw - lódzkie oraz wezwaly Komisje Europejska do podjecia  dzialan przeciwko województwu, w tym wszczecie postepowania w sprawie  uchybienia zobowiazaniom panstwa czlonkowskiego UE. 
   
          Lamanie prawa do niezaleznego zycia 
   
          Zazalenie odnosi sie do województwa lódzkiego,  którego zarzadzajacy w latach 2014-2020 wykorzystali i wykorzystuja w  niewlasciwy sposób fundusze unijne z Europejskiego Funduszu Rozwoju  Regionalnego (EFRR). Projekty dotycza "budowy, renowacji, rozbudowy lub  modernizacji instytucjonalnych placówek opieki dla osób niepelnosprawnych, w  tym niektórych do 80 lub 90 mieszkanców - czytamy na stronie jednego z  oskarzajacych, Europejskiej Sieci Niezaleznego Zycia (ENIL). Infrastruktura  instytucjonalna dla osób niepelnosprawnych narusza miedzynarodowe prawa  dotyczacego praw czlowieka. Sprawa stanowi kolejny przyklad wykorzystania  znacznych poziomów funduszy UE do segregacji osób niepelnosprawnych i lamania  ich praw". 
   
          Przeciw Konwencji i nie tylko 
   
          Przeznaczanie funduszy unijnych na modernizacje  placówek opieki instytucjonalnej (inaczej nazywanych "instytucjami",  do których zalicza sie np. domy pomocy spolecznej) jest sprzeczne z  obowiazujaca w Europie i w Polsce idea deinstytucjonalizacji. Jest to proces  odchodzenia od opieki duzych instytucji nad osoba z niepelnosprawnoscia w  kierunku samodzielnosci - wspierania osób z niepelnosprawnoscia w ich srodowisku  lokalnym. 
          Deinstytucjonalizacja jest wpisana w prawo  miedzynarodowe, m.in. Karte praw podstawowych Unii Europejskiej czy Konwencje  ONZ o prawach osób niepelnosprawnych, ratyfikowana przez Polske 8 lat temu.  Proces deinstytucjonalizacji zostal wpisany równiez do projektu polskiej  "Strategii na rzecz osób z niepelnosprawnosciami 2020-2030". Niedawno  w lipcu br. wiceminister rodziny, pracy i polityki spolecznej Stanislaw Szwed  poinformowal o trwajacych pracach w resorcie nad opracowaniem krajowej strategii  deinstytucjonalizacji. 
          Wedlug Konwencji, placówki opieki instytucjonalnej sa  nakierowane na opieke nad osoba z niepelnosprawnoscia - w zamian za to  podopieczni zgadzaja sie na wyznaczony rytm dnia, itd., podporzadkowujac sie  regulaminowi. Tym samym instytucje "odmawiaja" takiej osobie prawa do  niezaleznego zycia, wlasnych decyzji i wlaczenia do spolecznosci. Oprócz tego w  Komentarzu Generalnym nr 5 do artykulu 19 Konwencji znajduje sie zapis o tym,  ze panstwa czlonkowskie UE musza zaprzestac praktyki finansowania i  inwestowania w budowe, remont lub rozbudowe tych instytucji. Srodki powinny byc  wydawane na programy wsparcia osób z niepelnosprawnoscia w ich znajomym  srodowisku, lokalnej spolecznosci. 
   
          Wiecej "instytucjonalnych" projektów? 
   
          Autorzy skargi zaznaczaja równiez swoje obawy: moze  byc wiecej projektów (niz zaskarzonych osiem), wspierajacych instytucje i  realizowanych w woj. lódzkim. 
          Druga sprawa jest to, ze województwa z calej Polski  nadal moga wystepowac o dofinansowanie projektów, które wspieraja placówki  opieki instytucjonalnej - co wedlug zaskarzajacych jest niezgodne z prawem i  mija sie z faktycznym celem przeznaczenia funduszy. 
          Podobne sytuacje mialy miejsce w Austrii, Bulgarii i  na Wegrzech, wówczas Organizacja Narodów Zjednoczonych obciazyla kazde z tych  panstw odpowiedzialnoscia za "powazne i systematyczne naruszenia praw osób  niepelnosprawnych na inwestowanie w rozbudowe instytucjonalnego systemu opieki,  korzystajac z ogromnych srodków unijnych" - podaje ENIL. 
          Wystosowana do Komisji Europejskiej skarge mozna  przeczytac w jez. angielskim na stronie ENIL". 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  11.08.2020 
          rozmawial Mateusz Rózanski 
   
   Czytamy wstepny  fragment publikacji: 
   "Po  wakacjach nauka znów bedzie odbywac sie stacjonarnie w szkolach. Co to oznacza  dla uczniów z niepelnosprawnoscia intelektualna i ich rodzin? Czy w ich wypadku  edukacja zdalna zdala egzamin i jakie byly dla nich koszty izolacji? Na te  pytania odpowiada dr Radoslaw Piotrowicz z Akademii Pedagogiki  Specjalnej". 
          Osoby zainteresowane moga zapoznac sie z  zasygnalizowana publikacja pod adresem wymienionym na wstepie. 
   
   *** 
   
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl  30.07.2020 
          Beata Dazblaz 
   
   Informacja  moze przydac sie przy rozliczeniach z Fiskusem. Czytamy: 
   "Wydatki  zwiazane z wymiana pieca weglowego na gazowy w ramach adaptacji i wyposazenia  mieszkania zgodnie z potrzebami wynikajacymi z niepelnosprawnosci moga byc  uznane za wydatki na cele rehabilitacyjne. Tym samym moga byc odliczone od  dochodu w rocznym rozliczeniu PIT. Taka interpretacje indywidualna wydal 10  lipca 2020 r. dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej (KIS). 
          Rozpatrywal on sprawe zgloszona przez ojca 6-latka z  niepelnosprawnoscia, który sam jest rencista. Syn ma orzeczenie o  niepelnosprawnosci z powodu zaburzen rozwojowych o charakterze neurologicznym,  ze spektrum autyzmu. Nie jest on w stanie funkcjonowac samodzielnie, nie  rozpoznaje zagrozen np. zwiazanych z niebezpiecznym goracym piecem weglowym.  Matka pracuje na pelny etat, drugi syn, niepelnoletni chodzi do szkoly.  Szesciolatkiem zajmuje sie ojciec, który ma cukrzyce insulinozalezna, czasami  jego stan moze prowadzic do omdlenia, co stwarza niebezpieczenstwo, jesli  chodzi o ochrone przed zagrozeniami niepelnosprawnego syna. Choruje takze na  nadcisnienie tetnicze i zaburzenia nerwowe. 
          Mieszkanie ogrzewane jest piecem weglowym, który  zlokalizowany jest w mieszkaniu na pierwszym pietrze. Nie ma mozliwosci  przeniesienia go nizej do piwnicy, gdyz nie ma tam komina oraz  wentylacji". 
          I koncowy fragment: 
  "Dyrektor KIS w swojej decyzji pisze:  "Adaptacja mieszkania lub budynku mieszkalnego jest zatem przeróbka,  majaca mu nadac inny charakter, przystosowac do innego uzytku, natomiast  wyposazenie mieszkania oraz budynku mieszkalnego - to przydanie jemu rzeczowych  elementów zwiekszajacych jego walory uzytkowe. 
          Zatem, adaptacja i wyposazenie lokalu (budynku)  mieszkalnego musi ulatwiac osobie niepelnosprawnej egzystowanie w tym lokalu  (budynku), biorac pod uwage rodzaj niepelnosprawnosci. Stad tez w przypadku  kazdego niepelnosprawnego, wydatki na adaptacje i wyposazenie lokalu (budynku) mieszkalnego  moga byc inne, gdyz powinny odzwierciedlac potrzeby wynikajace z  niepelnosprawnosci. (…) Biorac powyzsze pod uwage uznac nalezy, ze wydatki  poniesione na wymiane pieca weglowego na gazowy stanowia wydatki poniesione na  adaptacje i wyposazenie lokalu mieszkalnego, odpowiadajace potrzebom  wynikajacym z niepelnosprawnosci syna Wnioskodawcy". 
          Tym samym wnioskujacy ojciec bedzie mógl w PIT za  2020 r. odliczyc wydatki zwiazane z wymiana pieca weglowego na gazowy". 
          Cala publikacja pod adresem wymienionym na wstepie. 
   
   *** 
   
 Dziennik  Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-24) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
          Czytamy: 
  "Firma nie moze wystawic kontrahentowi druku  zawierajacego kwote obnizenia we wplacie na PFRON, jesli nie zostala zaplacona  cala naleznosc za kupiony produkt lub usluge - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Tak wynika z odpowiedzi funduszu udzielonej  Ogólnopolskiej Bazie Pracodawców Osób Niepelnosprawnych. Zapytala ona o sytuacje  firmy, której klient zaplacil zaliczke na poczet uslug, które zostaly  zrealizowane dopiero po kilku miesiacach. Nabywca otrzymal wiec najpierw  fakture zaliczkowa, a dopiero potem koncowa. Obydwie zostaly zaplacone w  wyznaczonym terminie. Pytanie dotyczylo tego, czy juz w momencie oplacenia  pierwszej faktury jest mozliwosc wystawienia klientowi druku INF-U z wysokoscia  obnizenia. 
          PFRON wyjasnia, ze zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 2  ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spolecznej oraz zatrudnianiu  osób niepelnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 426 ze zm.) jednym z warunków  obnizenia wplaty jest uregulowanie naleznosci za zakup produkcji lub uslugi w  terminie okreslonym na fakturze. Data platnosci jest tez kluczowa ze wzgledu na  termin wystawienia informacji o kwocie ulgi. W tym przypadku przepisy  przewiduja, ze dochodzi do tego niezwlocznie po terminowym oplaceniu naleznosci  (ale nie pózniej niz do ostatniego dnia nastepnego miesiaca, w którym przypadal  termin platnosci). 
          To oznacza, ze na fakturze dokumentujacej zakup  uprawniajacy do ulgi we wplacie musi byc podana data platnosci. Jej brak  skutkuje tym, ze nie mozna wystawic druku INF-U. Dlatego obowiazek jego  przekazania kontrahentowi powstaje dopiero po wystawieniu faktury koncowej". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 24 sierpnia 2020  r. 
   
   *** 
   
Dziennik Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-18) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Tylko 115 pracodawców wystapilo o zgode na  przeznaczenie pieniedzy z funduszu rehabilitacji na ratowanie miejsc pracy  zagrozonych z powodu epidemii - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Wsród przewidzianych w ramach tarczy antykryzysowej  instrumentów wsparcia jeden jest skierowany wprost do przedsiebiorstw majacych  status zakladu pracy chronionej. Te ostatnie zobligowane sa do tworzenia  zakladowego funduszu rehabilitacji osób niepelnosprawnych (ZFRON). Czesc  zgromadzonych w nim pieniedzy moze byc teraz wykorzystywana do walki z  negatywnymi skutkami epidemii COVID-19. Okazuje sie jednak, ze pracodawcy nie  siegaja czesto po te pomoc. Do tej pory do Panstwowego Funduszu Rehabilitacji  Osób Niepelnosprawnych (PFRON) wplynelo 121 wniosków pochodzacych od 115  przedsiebiorstw. Wnosili o wydanie zgody na wydanie srodków ZFRON w lacznej  kwocie 5,7 mln zl. Uprawnionych bylo - co najmniej - kilkakrotnie wiecej firm. 
          ZFRON sluzy finansowaniu rehabilitacji zawodowej,  spolecznej i leczniczej. Jest tworzony z pieniedzy pochodzacych ze zwolnien  podatkowych, w tym od nieruchomosci i czynnosci cywilnoprawnych oraz czesci  zaliczek na podatek dochodowy. Wyjatkowe zasady wykorzystywania pieniedzy na  nim zgromadzonych okresla art. 68gd ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o  rehabilitacji zawodowej i spolecznej oraz zatrudnianiu osób niepelnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 426 ze zm.). Zostal on wprowadzony specustawa  antycovidowa (Dz.U. z 2020 r. poz. 374 ze zm.). Zgodnie z nim pracodawca moze  przeznaczyc do 20 proc. pieniedzy ZFRON na utrzymanie zagrozonych likwidacja  miejsc pracy osób niepelnosprawnych, wynagrodzenia i pomoc bytowa dla obecnych  i bylych podwladnych z dysfunkcjami zdrowotnymi oraz inne wydatki niezbedne do  zachowania ciaglosci zatrudnienia (w okresie od 8 marca do uplywu szesciu  miesiecy od odwolania stanu zagrozenia epidemicznego lub epidemii). Analogiczne  uprawnienie przysluguje tez zakladom aktywnosci zawodowej (ZAZ), które maja  zakladowy fundusz aktywnosci (ZFA). 
          Co istotne, pracodawca musi wystapic do PFRON o  wydanie zgody (w formie decyzji administracyjnej) na takie wykorzystanie  pieniedzy. Z danych tego ostatniego wynika, ze wplynelo 73 wnioski od ZPChr  oraz 48 od ZAZ. Na razie zgoda na wydanie srodków w sposób wskazany w art. 68gd  zostala wydana w 69 przypadkach (pozostale formularze sa jeszcze rozpatrywane). 
          Liczba zlozonych wniosków nie jest zbyt duza, jesli  sie wezmie pod uwage liczbe podmiotów, które moglyby skorzystac z tego  instrumentu. Status ZPChr maja obecnie 793 jednostki, a ZAZ - 123. Ponadto  prawo do posiadania ZFRON moga zachowac tez przedsiebiorstwa, które przeszly z  chronionego na otwarty rynek pracy (o ile zachowaja odpowiednie wskazniki  zatrudnienia niepelnosprawnych)". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 sierpnia 2020  r. 
   
   *** 
   
Dziennik Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-04) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy fragment publikacji: 
  "Ustalenie przez warsztat terapii zajeciowej  krótszego niz 35 godzin tygodniowo czasu trwania zajec nie bedzie skutkowac  zmniejszeniem dofinansowania z Panstwowego Funduszu Rehabilitacji Osób  Niepelnosprawnych - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Takie rozwiazanie przewiduje projekt nowelizacji  rozporzadzenia ministra gospodarki, pracy i polityki spolecznej z 25 marca 2004  r. w sprawie WTZ (Dz.U. poz. 587), w wersji po konsultacjach publicznych. Do  uzgodnien zostal przeslany jeszcze w lutym. Wtedy zaproponowane w nim zmiany  byly zwiazane z rozszerzeniem okreslonego w par. 19 rozporzadzenia katalogu kosztów  dzialalnosci warsztatu, które podlegaja finansowaniu z pieniedzy PFRON, o  skladki od wynagrodzen pracowników WTZ, które sa odprowadzane na Fundusz  Solidarnosciowy, a takze wplat na pracownicze plany kapitalowe. Natomiast z  uwagi na epidemie koronawirusa resort rodziny dodal do projektu kolejne  przepisy, które maja ulatwic funkcjonowanie warsztatom w tym czasie". 
          Cala publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 4  sierpnia 2020 r. 
   
   *** 
   
Dziennik Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-06) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy fragmenty publikacji: 
  "Wydatek poniesiony na zakup klimatyzatorów,  choc poprawia komfort pracy, to nie moze byc uznany za dzialanie zwiazane z  przystosowaniem stanowiska pracy do potrzeb niepelnosprawnego pracownika -  czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej. 
          Firma z pieniedzy zakladowego funduszu rehabilitacji  osób niepelnosprawnych kupila urzadzenia do klimatyzacji. Nastepnie zlozyla do  urzedu skarbowego wniosek o wydanie zaswiadczenia uznajacego poniesione na ten  cel koszty za pomoc de minimis (jego uzyskanie potwierdza zgodnosc danego  wydatku z pieniedzy ZFRON z przepisami)". 
          I drugi cytat: 
  "Fiskus odmówil jednak wydania zaswiadczenia,  powolujac sie na to, ze zakup klimatyzacji nie moze byc potraktowany jako  dzialanie sluzace wyposazeniu stanowiska pracy i przyczyniajace sie do  zmniejszenia ograniczen zawodowych wynikajacych ze stopnia oraz rodzaju  niepelnosprawnosci pracowników. Firma zlozyla odwolanie, ale dyrektor izby  skarbowej podtrzymal rozstrzygniecie organu nizszej instancji. Kolejnym jej  krokiem byla wiec skarga do WSA, w której jeszcze raz podkreslila, ze zakupione  urzadzenia poprawia komfort pracy osób niepelnosprawnych. Sad nie podzielil  zawartych w niej argumentów i oddalil skarge. 
          Wojewódzki Sad Administracyjny w Poznaniu (wyrok z 4  marca 2020 r., sygn. akt I SA/Po 1003/19) wyjasnil, ze wydatki dokonywane z  ZFRON musza nie tylko miescic sie w katalogu zawartym w par. 2 rozporzadzenia,  lecz takze spelniac wymogi okreslone w jego par. 4a". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 sierpnia 2020  r. 
   
   ***
   
 Dziennik  Gazeta Prawna/Baza Wiedzy (2020-08-24) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Firma nie moze wystawic kontrahentowi druku  zawierajacego kwote obnizenia we wplacie na PFRON, jesli nie zostala zaplacona  cala naleznosc za kupiony produkt lub usluge - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Tak wynika z odpowiedzi funduszu udzielonej Ogólnopolskiej  Bazie Pracodawców Osób Niepelnosprawnych. Zapytala ona o sytuacje firmy, której  klient zaplacil zaliczke na poczet uslug, które zostaly zrealizowane dopiero po  kilku miesiacach. Nabywca otrzymal wiec najpierw fakture zaliczkowa, a dopiero  potem koncowa. Obydwie zostaly zaplacone w wyznaczonym terminie. Pytanie  dotyczylo tego, czy juz w momencie oplacenia pierwszej faktury jest mozliwosc  wystawienia klientowi druku INF-U z wysokoscia obnizenia. 
          PFRON wyjasnia, ze zgodnie z art. 22 ust. 2 pkt 2 ustawy  z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i spolecznej oraz zatrudnianiu  osób niepelnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 426 ze zm.) jednym z warunków  obnizenia wplaty jest uregulowanie naleznosci za zakup produkcji lub uslugi w  terminie okreslonym na fakturze. Data platnosci jest tez kluczowa ze wzgledu na  termin wystawienia informacji o kwocie ulgi. W tym przypadku przepisy  przewiduja, ze dochodzi do tego niezwlocznie po terminowym oplaceniu naleznosci  (ale nie pózniej niz do ostatniego dnia nastepnego miesiaca, w którym przypadal  termin platnosci). 
          To oznacza, ze na fakturze dokumentujacej zakup  uprawniajacy do ulgi we wplacie musi byc podana data platnosci. Jej brak  skutkuje tym, ze nie mozna wystawic druku INF-U. Dlatego obowiazek jego przekazania  kontrahentowi powstaje dopiero po wystawieniu faktury koncowej". 
          Wiecej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 24 sierpnia 2020  r.