E-informator  portalu www.niepelnosprawni.pl 13.12.2018 
          Ewa Szymczuk, doradca socjalny Centrum Integracja w  Warszawie 
   
          Zamieszczamy całą informację, gdyż może ona  zainteresować wiele osób. 
   "Świadczenia,  zasiłki, zniżki, turnusy... Do Centrów Integracja zgłaszają się osoby  sprawujące opiekę nad dziećmi lub dorosłymi osobami z niepełnosprawnością, by  dowiedzieć się, co im za tę opiekę przysługuje. Tłumaczymy. 
          Opiekun. Kim jest prawnie? 
          W potocznym rozumieniu - opiekunem jest osoba  pomagająca osobie z niepełnosprawnością w codziennych czynnościach, podróży itp.  Natomiast w rozumieniu prawa definicja opiekuna jest różna w zależności od  podopiecznego. 
   Dziecko z  niepełnosprawnością 
   W przypadku  dziecka z niepełnosprawnością - opiekunami są: rodzice lub inne osoby  przewidziane przepisami Kodeksu rodzinnego. To oni równolegle pełnią funkcje  opiekuńcze wobec dziecka (podejmują decyzje dotyczące podopiecznego) oraz są  przedstawicielami prawnymi dziecka (reprezentują je przed urzędami itp.). 
          Warto wiedzieć, że osoby w wieku od 13 do 18 lat mogą  samodzielnie podejmować tylko niektóre, ściśle określone przepisami czynności,  np. zrobić zakupy, a część działań mogą dokonywać tylko za zgodą swych  przedstawicieli ustawowych, którymi są najczęściej rodzice. 
   Osoba z  niepełnosprawnością po 18. roku życia 
   W przypadku  osób pełnoletnich rozróżnia się dwie sytuacje: 
          1.         Osoba  z niepełnosprawnością jest zdolna do czynności prawnych, natomiast wymaga  wsparcia w codziennych czynnościach. To oznacza, że osoba z niepełnosprawnością  sama podejmuje wszelkie decyzje, może m.in. ustanowić pełnomocnika, który  będzie ją np. reprezentował przed urzędami. W tym przypadku opiekunem określa  się osobę pomagającą osobie z niepełnosprawnością w codziennych czynnościach,  opiekującą się czy towarzyszącą w podróży. 
          2.         Osoba  z niepełnosprawnością nie jest zdolna do czynności prawnych - ze względu na  stan zdrowia, np. chorobę psychiczną, chorobę Alzheimera, demencję. Osoba z  niepełnosprawnością nie jest w stanie samodzielnie podejmować rozmaitych  decyzji czy być swoim reprezentantem przed urzędami, bankami itp. Wówczas taka  osoba może zostać ubezwłasnowolniona. Taka osoba z niepełnosprawnością wymaga  wsparcia w codziennym funkcjonowaniu, ale także kogoś, kto będzie jej  przedstawicielem prawnym. W tej sytuacji może być tak, że jedna osoba pomaga w  codziennym funkcjonowaniu, a druga osoba jest jej przedstawicielem prawnym. 
          a.          Podopieczny  może być ubezwłasnowolniony całkowicie: to zupełne pozbawienie osoby z  niepełnosprawnością zdolności do czynności prawnych - zamiast tej osoby  czynności prawne podejmuje opiekun. Osoba ubezwłasnowolniona całkowicie nie  może samodzielnie dokonywać m.in. żadnych transakcji (zakupów, darowizn itp.),  z wyjątkiem drobnych, bieżących sprawunków, np. osoba taka może kupić gazetę. 
          b.         Osoba  ubezwłasnowolniona częściowo może osobiście podejmować czynności prawne -  jednak zgodę na konkretną transakcję musi wyrazić jej kurator. Osoba  ubezwłasnowolniona częściowo może samodzielnie rozporządzać swoim zarobkiem  oraz przedmiotami oddanymi do jej swobodnego użytku (np. może sprzedać otrzymane  radio, rower itp.). 
   
          Uprawnienia opiekunów 
   
          1.         Świadczenia  finansowe z tytułu rezygnacji z zatrudnienia w celu sprawowania osobistej  opieki 
   Świadczenie  pielęgnacyjne 
   Świadczenie  pielęgnacyjne z tytułu rezygnacji z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej  przysługuje: 
          -           matce  albo ojcu dziecka z niepełnosprawnością, 
          -           opiekunowi  faktycznemu dziecka, 
          -           osobie  będącej rodziną zastępczą spokrewnioną, w rozumieniu ustawy z dnia 9 czerwca  2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej, 
          -           innym  osobom, na których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. -  Kodeks rodzinny i opiekuńczy ciąży obowiązek alimentacyjny, z wyjątkiem osób o  znacznym stopniu niepełnosprawności. 
          Warunkiem otrzymania świadczenia jest niepodejmowanie  lub rezygnacja z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej w celu sprawowania  opieki nad: 
          - osobą legitymującą się orzeczeniem o  niepełnosprawności, łącznie ze wskazaniami: 
          - o        konieczności  stałej lub długotrwałej opieki, lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie  ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji 
          - oraz konieczności stałego współudziału na co dzień  opiekuna dziecka w procesie jego leczenia, rehabilitacji i edukacji 
          - lub osobą legitymującą się orzeczeniem o znacznym  stopniu niepełnosprawności. 
          Świadczenie to przysługuje, jeżeli niepełnosprawność  osoby wymagającej opieki powstała: 
  ·           nie  później niż do ukończenia 18. roku życia lub 
  ·           w  trakcie nauki w szkole lub w szkole wyższej, jednak nie później, niż do  ukończenia 25. roku życia. 
          Wnioski o świadczenie pielęgnacyjne składa się w  wyznaczonej jednostce urzędu miasta/gminy zajmującej się wypłacaniem świadczeń  rodzinnych. 
          Świadczenie pielęgnacyjne w 2018 r. wypłacane jest w  kwocie 1477 zł netto miesięcznie. Od 2019 r. będzie to 1583 zł "na  rękę". 
          Przeczytaj więcej o świadczeniu pielęgnacyjnym na  naszym portalu. 
   
          Specjalny zasiłek opiekuńczy 
   
          Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje osobom, na  których zgodnie z przepisami ustawy z dnia 25 lutego 1964 r. - Kodeks rodzinny  i opiekuńczy (Dz. U. z 2012 r. poz. 788 i 1529 oraz z 2013 r. poz. 1439) ciąży  obowiązek alimentacyjny, a także małżonkom, jeżeli: 
          - nie podejmują zatrudnienia lub innej pracy  zarobkowej lub 
          - rezygnują z zatrudnienia lub innej pracy zarobkowej 
          - w celu sprawowania stałej opieki nad osobą  legitymującą się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo  orzeczeniem o niepełnosprawności, łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej  lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie  ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego  współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia,  rehabilitacji i edukacji. 
          Specjalny zasiłek opiekuńczy przysługuje, jeżeli  łączny dochód rodziny osoby sprawującej opiekę oraz rodziny osoby wymagającej  opieki w przeliczeniu na osobę - nie przekracza kwoty kryterium dochodowego  wynoszącego zł netto (na podstawie dochodów z roku poprzedzającego okres  zasiłkowy z uwzględnieniem utraty i uzyskania dochodu). 
          Od 1 listopada 2018 r. specjalny zasiłek opiekuńczy  przysługuje w kwocie 620 zł netto miesięcznie. Wcześniej przez wiele lat było  to 520 zł. 
          Więcej informacji o specjalnym zasiłku opiekuńczym  znaleźć można na naszym portalu. 
   
          Ważne! 
          Do Centrum Integracja zgłaszają się osoby, które  uzyskały informacje, że w związku z orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 21  października 2014 r. (sygn. akt K 38/13) mogą ubiegać się o wyższą kwotę  świadczenia pielęgnacyjnego, zamiast specjalnego zasiłku opiekuńczego. Istotne  jest, że sądy wydają orzeczenia w sprawach indywidualnych - zatem nie można  zakładać, że każda z osób, która zwróci się do sądu, uzyska pozytywne  orzeczenie. Warto jednak przeczytać artykuł o możliwości uzyskania świadczenia  pielęgnacyjnego w wysokości 1477 zł, zamiast 620 zł specjalnego zasiłku  opiekuńczego. 
   
          2.         Zasiłek  rodzinny 
          Rodzice, opiekunowie dzieci z niepełnosprawnością  mogą ubiegać się o zasiłki rodzinne. 
          Zasiłek rodzinny przysługuje do ukończenia przez  dziecko: 
          - 18. roku życia lub 
          - nauki w szkole, jednak nie dłużej, niż do  ukończenia 21. roku życia, albo 
          - 24. roku życia, jeżeli kontynuuje naukę w szkole  lub w szkole wyższej i legitymuje się orzeczeniem o umiarkowanym albo znacznym  stopniu niepełnosprawności. 
          Przyznanie prawa do zasiłku rodzinnego uzależnione  jest m.in. od spełnienia kryterium dochodowego. W przypadku, gdy członkiem  rodziny jest dziecko legitymujące się orzeczeniem o niepełnosprawności lub  orzeczeniem o umiarkowanym albo o znacznym stopniu niepełnosprawności - zasiłek  rodzinny przysługuje, jeżeli przeciętny miesięczny dochód rodziny w  przeliczeniu na osobę albo dochód osoby uczącej się nie przekracza kwoty 764  zł. 
   
          3.         Zasiłek  opiekuńczy 
          Zasiłek opiekuńczy przysługuje osobie, która jest  zwolniona od wykonywania pracy, by opiekować się: 
          - dzieckiem, które nie ukończyło 8 lat 
          - dzieckiem z niepełnosprawnością (tj. dzieckiem  legitymującym się orzeczeniem o znacznym stopniu niepełnosprawności albo  orzeczeniem o niepełnosprawności łącznie ze wskazaniami: konieczności stałej  lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie  ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji oraz konieczności stałego  współudziału na co dzień opiekuna dziecka w procesie jego leczenia,  rehabilitacji i edukacji), które nie ukończyło 18 lat, 
          - chorym dzieckiem z niepełnosprawnością, które nie  ukończyło 18 lat 
          - chorym dzieckiem 
          - innym niż dziecko chorym członkiem rodziny. 
          Zasiłek przysługuje nie dłużej niż przez: 
          - 60 dni w roku kalendarzowym, w celu zapewnienia  opieki nad dzieckiem do lat 8 lub chorym dzieckiem do lat 14, w tym także  dzieckiem z niepełnosprawnością w podanym wieku, 
          - 14 dni w roku kalendarzowym, w celu zapewnienia  opieki nad dzieckiem w wieku ponad 14 lat lub innym chorym członkiem rodziny, 
          - 30 dni w roku kalendarzowym, w celu zapewnienia  opieki nad chorym dzieckiem z niepełnosprawnością, które ukończyło 14 lat, ale  nie ukończyło 18 lat, albo dzieckiem z niepełnosprawnością, które ukończyło 8  lat, ale nie ukończyło 18 lat, jeśli w wyniku porodu, choroby albo pobytu w  szpitalu małżonka lub rodzica dziecka, którzy stale opiekują się dzieckiem, nie  mogą oni opiekować się dzieckiem z niepełnosprawnością. 
          Szczegółowe informacje dotyczące wypłacania zasiłku  można uzyskać w ZUS oraz na stronach ZUS. 
   
          4.         Urlop  wychowawczy 
          Zgodnie z przepisami Kodeksu pracy, pracownik  zatrudniony przez co najmniej 6 miesięcy ma prawo do urlopu wychowawczego w  celu sprawowania osobistej opieki nad dzieckiem w wymiarze do 36 miesięcy.  Natomiast w przypadku dziecka posiadającego orzeczenie o niepełnosprawności lub  stopniu niepełnosprawności, które wymaga osobistej opieki pracownika,  niezależnie od ww. urlopu może być udzielony urlop wychowawczy w wymiarze do 36  miesięcy, jednak na okres nie dłuższy niż do ukończenia przez dziecko 18. roku  życia. Urlop wychowawczy jest udzielany nie więcej niż w pięciu częściach. 
   
          5.         Program  500+ 
          W ramach Programu 500+ wsparcie otrzymują m.in.  rodzice pierwszego lub jedynego dziecka z niepełnosprawnością pod warunkiem  dochodu nieprzekraczającego 1200 zł miesięcznie na jednego członka rodziny. 
          Więcej informacji można otrzymać w jednostkach urzędu  miasta lub gminy wpłacających świadczenia rodzinne lub m.in. na stronie  poświęconej Programowi 500+. 
   
          6.         Program  "Za życiem" 
   Jednorazowe  świadczenie 
   Od 1 stycznia  2017 r. z tytułu urodzenia się żywego dziecka z ciężkim i nieodwracalnym  upośledzeniem albo nieuleczalną chorobą zagrażającą życiu przysługuje prawo do  jednorazowego świadczenia w wysokości 4000 zł, przyznawanego na podstawie  przepisów ustawy z dnia 4 listopada 2016 r. o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin  "Za życiem". 
          Jednorazowe świadczenie przysługuje bez względu na  osiągane dochody, a wniosek o jego wypłatę należy złożyć w terminie 12 miesięcy  od dnia narodzin dziecka. Wniosek złożony po terminie zostanie pozostawiony bez  rozpoznania. 
          Podstawowym warunkiem do uzyskania tego świadczenia  jest posiadanie przez dziecko zaświadczenia lekarskiego, potwierdzającego  ciężkie i nieodwracalne upośledzenie albo nieuleczalną chorobę zagrażającą  życiu, które powstały w prenatalnym okresie rozwoju dziecka lub w czasie  porodu. Zaświadczenie takie powinno być wystawione przez: 
          - lekarza, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł  umowę o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej albo 
          - lekarza, który jest zatrudniony lub wykonuje zawód  w przychodni, z którą NFZ zawarł umowę o udzielanie świadczeń opieki  zdrowotnej, posiadającego specjalizację II stopnia lub tytuł specjalisty w  dziedzinie: położnictwa i ginekologii, perinatologii lub neonatologii. 
          Obowiązujące przepisy nie przewidują sformalizowanego  wzoru takiego zaświadczenia. 
          Wniosek należy złożyć w urzędzie miasta/gminy lub  ośrodku pomocy społecznej w miejscu zamieszkania (w niektórych gminach może to  być inna jednostka organizacyjna gminy wyznaczona przez wójta, burmistrza lub  prezydenta miasta). 
   
          Elastyczne zatrudnienie 
   Obecnie  zostały zmienione przepisy Kodeksu pracy - wprowadzają możliwość korzystania z  elastycznych form zatrudnienia, w tym z ruchomych godzin pracy (także pracy  przerywanej) i telepracy (praca w domu) na wniosek wiążący pracodawcę (co do  zasady nie będzie mógł odmówić takiej formy zatrudnienia). 
          Prawo do korzystania z nowych przepisów otrzymuje: 
          - pracownik-małżonek albo pracownik-rodzic dziecka w  fazie prenatalnej, w przypadku ciąży powikłanej, 
          - pracownik-rodzic dziecka posiadającego  zaświadczenie o ciężkim i nieodwracalnym upośledzeniu albo nieuleczalnej  chorobie zagrażającej życiu, które powstały w prenatalnym okresie jego rozwoju  lub w czasie porodu, 
          - pracownik-rodzic dziecka z niepełnosprawnością lub  ze szczególnymi potrzebami edukacyjnymi. 
          Dodatkowo, pracownikom-rodzicom, którzy mogą podjąć  elastyczne zatrudnienie - nowelizacja przyznaje prawo wykonywania pracy w  formie telepracy, na podstawie wniosku wiążącego pracodawcę. 
          Po zmianie przepisów możliwe jest również  zastosowanie telepracy na podstawie wniosku niewiążącego pracodawcę, także u  tych pracodawców, u których nie zawarto w tej sprawie formalnego porozumienia z  przedstawicielstwem załogi. 
          Co ważne, uprawnienia te mają przysługiwać rodzicom  również po ukończeniu przez dziecko 18. roku życia. Słusznie przyjęto, że  niepełnosprawność ma charakter trwały. 
          Pracodawca będzie mógł odmówić uwzględnienia  wiążącego wniosku o elastyczne zatrudnienie wyłącznie wtedy, gdy nie będzie on  możliwy do spełnienia ze względu na organizację pracy lub rodzaj pracy  wykonywanej przez pracownika. 
   
          7.         Odliczenia  podatkowe 
          Osoby z niepełnosprawnością oraz ich opiekunowie mogą  w ramach tzw. ulgi rehabilitacyjnej odliczać rozmaite wydatki poniesione na  m.in. adaptację mieszkań, zakup leków czy sprzętu rehabilitacyjnego. Informacje  dotyczące tych odliczeń można znaleźć m.in. na portalu Niepelnosprawni.pl. 
          Z odliczeń mogą korzystać osoby z niepełnosprawnością  oraz podatnicy, na utrzymaniu których pozostają następujące osoby z  niepełnosprawnością: 
          - współmałżonek, 
          - dzieci własne i przysposobione, 
          - dzieci obce przyjęte na wychowanie, 
          - pasierbowie, 
          - rodzice, 
          - rodzice współmałżonka, 
          - rodzeństwo, 
          - ojczym, macocha, 
          - zięciowie i synowe, 
          - jeżeli w roku podatkowym dochody tych osób z  niepełnosprawnością nie przekraczają 12-krotności kwoty renty socjalnej,  określonej w ustawie z dnia 27 czerwca 2003 r. o rencie socjalnej (Dz. U. z  2018 r. poz. 1340), w wysokości obowiązującej w grudniu roku podatkowego. Do  dochodów, o których mowa w zdaniu pierwszym, nie zalicza się alimentów na rzecz  dzieci oraz zasiłku pielęgnacyjnego. 
   
          8.         Ulgi  w komunikacji 
   Ulgi w  komunikacji miejskiej 
   Ulgi te  ustalane są w drodze uchwały rady miasta/gminy. Dlatego w różnych miastach mogą  być one różne. 
          W wielu miejscowościach opiekunowie dzieci, młodzieży  oraz osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności oraz osób niewidomych mogą  korzystać z bezpłatnych przejazdów wraz z podopiecznym lub podróży po  uprawnionego lub po odwiezieniu uprawnionego wyłącznie na trasie od miejsca  zamieszkania do placówki rehabilitacyjno-terapeutycznej (m.in. do szkoły,  ośrodka wsparcia, placówki terapii i rehabilitacji, środowiskowego domu samopomocy,  klubu aktywności dziennej, na warsztaty terapii zajęciowej). 
          Szczegółowe informacje dotyczące ulg w przejazdach  można znaleźć na stronach miejscowych zakładów komunikacyjnych czy jednostek  miejskich. 
   
          Ulgi w komunikacji PKP/PKS 
   Osoba  towarzysząca podczas podróży - w określonym przez ustawodawcę celu, m.in. do  szkoły, ośrodka szkolno-wychowawczego, turnusu rehabilitacyjnego itp. koleją  lub autobusem dalekobieżnym - dziecku posiadającemu orzeczenie o  niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności jest uprawniona do zakupu  ulgowego biletu ze zniżką 78 proc. 
          Natomiast osoba towarzysząca: 
          - osobie niezdolnej do samodzielnej egzystencji, 
          - osobie niewidomej, której opiekunem może być osoba  pełnoletnia, a przewodnikiem osoby niewidomej - osoba, która ukończyła 13 lat,  albo pies - przewodnik 
          jest uprawniona do zakupu biletu ze zniżką 95 proc. 
          Więcej informacji m.in.: 
          - PKP Intercity (tabela ulg ustawowych - plik PDF,  520,6 KB) 
          - Przewozów Regionalnych (taryfy przewozowe) 
   
          9.         Karta  parkingowa 
          Karta parkingowa to jedyny dokument uprawniający  osoby z niepełnosprawnością do parkowania na tzw. kopertach oraz niestosowania  się do niektórych znaków drogowych. Z uprawnień tych może też korzystać  kierujący pojazdem, jeśli przewozi osobę o znacznie ograniczonej możliwości  samodzielnego poruszania się, tj. posiadającą kartę parkingową. Karta taka jest  wydawana na osobę (nie na samochód). Oznacza to, że jeśli osoba z  niepełnosprawnością jedzie samochodem, np. taksówką, to kierujący może nie  stosować się w wymienionych w przepisach znaków drogowych. 
   Uwaga! 
   Bardzo często  dzwonią do nas osoby zbulwersowane tym, że z uprawnień wynikających z  posiadania karty parkingowej korzystają osoby pełnosprawne, np.  współmałżonkowie, dorosłe dzieci i wnuki. 
          Nie jest niezgodne z przepisami, jeśli kierowca  samochodu (mąż, wnuk czy sąsiad) zaparkuje na "kopercie", jeśli  przywiózł osobę z niepełnosprawnością do urzędu, sklepu czy przychodni i na tę  osobę np. oczekuje. Jest także zgodne z przepisami, jeśli w miejscu zamieszkania  posiadacza karty parkingowej samochód jest zaparkowany na "kopercie",  chociaż kierowcą (czy użytkownikiem auta) jest osoba pełnosprawna - samochód w  praktyce służy jednak osobie z niepełnosprawnością. 
          Natomiast niezgodne z przepisami jest, jeśli np.  rodzic dziecka z niepełnosprawnością po odwiezieniu dziecka do szkoły jedzie do  pracy i tam parkuje na "kopercie", wykładając kartę parkingową  dziecka. Niezgodne z prawem jest też korzystanie z karty parkingowej  wystawionej na niepełnosprawną np. babcię przez jej pełnosprawnego wnuczka w  codziennym użytkowaniu samochodu, gdy nie służy to właścicielce karty. 
          Więcej informacji na temat karty parkingowej można  znaleźć na portalu Niepelnosprawni.pl. 
   
          10.       Wstęp  do muzeów 
          W muzeach państwowych m.in. renciści, renciści  socjalni oraz osoby niepełnosprawne wraz z opiekunami są uprawnieni do  korzystania z zakupu ulgowych biletów do muzeów. Dokumentem potwierdzającym  uprawnienie do korzystania z ulgi w opłacie za wstęp do muzeów jest legitymacja  emeryta-rencisty lub legitymacja dokumentująca niepełnosprawność (stopień  niepełnosprawności). Wysokość ulgi oraz dzień wstępu bez opłaty ustala dla  każdego muzeum jego dyrektor. 
          Natomiast w innych muzeach (prowadzonych przez inne  podmioty, np. samorządy) i placówkach kulturalnych zniżki ustalane są przez  organ prowadzący. W wielu z nich także osoby z niepełnosprawnością oraz ich  opiekunowie mogą korzystać z ulgowych biletów wstępu. 
   
          11.       Wstęp  na basen czy na wydarzenia lokalne 
          Organizator imprezy czy organ prowadzący np. basen  ustalają ceny biletów oraz regulaminy. Bardzo często osoby z  niepełnosprawnością i ich opiekunowie mają przyznane prawo do ulgowych biletów.  Dlatego warto przed zakupem biletów sprawdzić, czy przewidziano zniżki. 
          Dobrym przykładem zapewnienia ulg jest wprowadzona  ostatnio w Radomiu Karta Rodziny Osoby z Niepełnosprawnością. 
   
          12.       Dofinansowanie  do turnusu rehabilitacyjnego dla opiekuna 
          W myśl obowiązujących przepisów ustawy o  rehabilitacji zawodowej, osoba z niepełnosprawnością może uczestniczyć w  turnusie rehabilitacyjnym wraz z opiekunem. Opiekun osoby z niepełnosprawnością  może uzyskać również dofinansowanie do uczestnictwa w turnusie - w wysokości 20  proc. przeciętnego wynagrodzenia. 
          Warunkiem otrzymania dofinansowania do uczestnictwa w  turnusie opiekuna osoby z niepełnosprawnością jest: 
          - zalecenie  lekarza wskazujące na konieczność obecności opiekuna na turnusie 
          - niepełnienie przez opiekuna funkcji członka kadry  na tym turnusie 
          - opiekun nie może być osobą z niepełnosprawnością  wymagającą opieki innej osoby 
          - ukończenie przez opiekuna 18 lat, albo ukończenie  lat 16 i bycie wspólnie zamieszkującym członkiem rodziny osoby z  niepełnosprawnością. 
          Więcej informacji dotyczących turnusów  rehabilitacyjnych można znaleźć m.in. na portalu Niepelnosprawni.pl. 
   
          13.       Zwolnienia  z opłat za abonament RTV 
          Przepisy przewidują, że rozmaite osoby są zwolnione z  obowiązku wnoszenia opłat za abonament RTV. Są to m.in. osoby, które otrzymują  świadczenie pielęgnacyjne oraz zasiłek dla opiekuna, określony w ustawie z dnia  4 kwietnia 2014 r. o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów (Dz.U. 2014.  567). 
          Pełną listę osób, które mogą korzystać ze zwolnień w  opłatach za abonament RTV, można znaleźć na stronach Krajowej Rady Radiofonii i  Telewizji". 
   
   *** 
   
 10.05.2018 
          Mateusz Różański 
          Źródło: rynek-kolejowy.pl 
   
          Być może nie wszyscy posiadacze psów asystujących  wiedzą, że nie muszą płacić za przewóz swego psa pociągami PKP Intercity.  Dlatego przytaczamy całą informację, chociaż opublikowana była w maju 2018 r. 
  "Do tej pory osoby z niepełnosprawnością  korzystające z pomocy psa asystenta musiały kupować dla niego bilet - w  przeciwieństwie do osób niewidomych i niedowidzących, które na bilet dla swoich  psich przewodników miały 95-procentową zniżkę. Teraz największy polski  przewoźnik zdecydował się zrezygnować z opłat za przejazd certyfikowanych psów  asystujących. 
          W kwietniu tego roku PKP Intercity przestało pobierać  opłaty za przejazd psów asystujących. 
          - Od 26 kwietnia osoby z niepełnosprawnością  podróżujące pociągami PKP Intercity mogą bez dodatkowych opłat zabrać w podróż  certyfikowanego psa asystującego. Aby skorzystać z tej możliwości, wystarczy  mieć ze sobą podczas podróży certyfikat, potwierdzający status psa asystującego  oraz jego aktualne świadectwa szczepienia, o które konduktor może poprosić  podczas kontroli biletów - powiedziała portalowi Rynek Kolejowy Agnieszka  Serbeńska, rzeczniczka przewoźnika. 
          O wprowadzenie takiej zmiany apelowała m.in. Helsińska  Fundacja Praw człowieka. 
          Za darmo tylko z certyfikatem 
          Wcześniej certyfikowane psy asystujące (o ile  jednocześnie nie pełniły roli psa przewodnika osoby niewidomej) mogły być  przewożone na podstawie biletu na przewóz psa, którego koszt wynosił 15,20 zł. 
          Wprowadzona w ostatnich dniach kwietnia zmiana  zwolniła certyfikowane psy asystujące z tej opłaty. Wciąż jednak pies  przewodnik osoby niewidomej, jeżeli nie jest certyfikowanym psem asystującym,  jest przewożony przez osobę niewidomą na podstawie biletu z ulgą ustawową 95  proc. Dokumentami poświadczającymi tę ulgę są dokumenty osoby niewidomej". 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018) 
          Magdalena Majkowska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Zakup laptopa  ułatwiającego osobie niepełnosprawnej wykonywanie podstawowych czynności  życiowych może być zaliczony do wydatków na cele rehabilitacyjne - czytamy w  Dzienniku Gazecie Prawnej". 
          A oto odpowiedź na pytanie  i uzasadnienie potrzeby komputera młodej osoby niepełnosprawnej: 
  ""Argumenty te  przekonały dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (interpretacja indywidualna  z 22 listopada 2018 r., nr 0112-KDIL3-2.4011.419.2018.1.JK). Uznał, że laptop  będzie w pełni zindywidualizowany do potrzeb niepełnosprawnego podatnika.  Wydatek na taki komputer można więc zaliczyć do wydatków poniesionych na cele  rehabilitacyjne, o których mowa w art. 26 ust. 7a pkt 3 ustawy o PIT -  potwierdził dyrektor KIS". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 4 grudnia 2018 r. 
   
   *** 
   
 E-informator  portalu www.niepelnosprawni.pl 13.12.2018 
          tp 
   
          Czytamy fragmenty publikacji: 
   "Od  początku 2019 r. ma zacząć działać Fundusz Solidarnościowy. W pierwszym roku  jego budżet ma wynieść ok. 560 mln zł. Michał Pelczarski, dyrektor Biura  Pełnomocnika Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych, zaprezentował spis potrzeb,  które środki te będą zaspokajać. 
          Kolejny fragment: 
  "Na budżet Funduszu Solidarnościowego składają  się głównie: część składki odprowadzanej od wynagrodzeń na Fundusz Pracy oraz  tzw. danina solidarnościowa - zbierana od osób, których dochody przewyższają 1  mln zł rocznie. 
          Środki z daniny zaczną trafiać do Funduszu od 2020 r.  Natomiast w przyszłym roku jego budżet ma wynieść ok. 560 mln zł i opierać się  będzie głównie na środkach z Funduszu Pracy. Ponieważ Fundusz Solidarnościowy  wraz ze swoimi programami dopiero się tworzy, prognozuje się, że w 2019 r. uda  się z niego wydać ponad 400 mln zł. 
          Na co przeznaczone będą środki? 
          Pieniądze te realizować mają część założeń drugiego  filaru określonego w "Mapie drogowej budowy systemu wsparcia osób  niepełnosprawnych i ich rodzin", ogłoszonej w tym roku. Na pierwszym  etapie finansowane więc będą przede wszystkim: 
          - dodatek do emerytury tzw. EWK dla rodziców  opiekujących się osobami z niepełnosprawnością, 
          - opieka wytchnieniowa, czyli zwiększony dostęp do  usług w domu i okresowy pobyt podopiecznych w dostosowanych placówkach. 
          W 2019 r. kolejne rozwiązania 
          Środki z Funduszu Solidarnościowego oraz pieniądze  unijne miałyby także zacząć wspierać usługi asystenta osoby z  niepełnosprawnością. 
          W przyszłym roku będzie także procedowana ustawa o  zatrudnieniu wspomaganym, która wprowadzać będzie trenera pracy wspierającego  osoby z niepełnosprawnością, które mają trudności z samodzielnym wejściem na  otwarty rynek pracy i funkcjonowaniem na nim. Za ok. dwa tygodnie mają się  rozpocząć konsultacje publiczne projektu ustawy. 
          W 2019 r. opracowywane ma być także nowe rozwiązanie,  które miałoby być czymś pomiędzy warsztatami terapii zajęciowej a  środowiskowymi domami samopomocy. 
          Początek przyszłego roku to także propozycje związane  ze zmianami w obszarze turnusów rehabilitacyjnych". 
   Cała  publikacja pod wyżej wskazanym adresem. 
   · 
   *** 
   
 Dziennik  Gazeta Prawna Z dnia 04.12.2018 roku 
          Grzegorz Osiecki, Marek Chądzyński 
   
   Czytamy  fragmenty publikacji: 
   "Dopiero  teraz po dołku wywołanym obniżeniem wieku emerytalnego świadczenia zaczynają  wracać do poziomu z zeszłego roku. Ale, zdaniem ekspertów, pomysły polityków  mogą się obrócić przeciwko nam. 
          Przeciętna nowa kobieca emerytura to w tym roku  prawie 1628 zł - o 18 zł więcej niż w ubiegłym. Gorzej mają panowie. Ich  przeciętne świadczenia nadal są niższe. Obecnie wynoszą 2633 zł - o 37 zł mniej  niż rok temu. 
          Mimo wszystko widać pewien postęp, bo jeszcze wiosną  w obu grupach średnie emerytury były wyraźnie niższe niż te ubiegłoroczne. Na  przykład w maju pierwsza nowa wypłata dla kobiet wynosiła 1532 zł, a dla mężczyzn  2555 zł". 
          Jeszcze jeden fragment: 
  "Odłożenie decyzji o zakończeniu kariery  zawodowej o rok podbija świadczenie przeciętnie o ok. 8 proc. Skoro przeciętny  wiek ubiegających się o emeryturę jest niższy, to i świadczenie może być  niższe". 
          Cała publikacja pod wyżej wskazanym adresem. 
   
   *** 
   
 E-informator  portalu www.niepelnosprawni.pl 11.12.2018 
          oprac. tp. 
   
          Czytamy: 
  "Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie  ustawy o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych oraz  niektórych innych ustaw, przedłożony przez ministra rodziny, pracy i polityki  społecznej. Rząd zdecydował, że od marca 2019 r. emerytury i renty zostaną  objęte waloryzacją kwotowo-procentową, a najniższe gwarantowane świadczenia  emerytalno-rentowe zostaną podniesione. 
          W rezultacie wszystkie emerytury i renty zostaną  podniesione o wynikający z ustawy wskaźnik waloryzacji (chodzi o wskaźnik  inflacji powiększony o 20 proc. realnego wzrostu płac z poprzedniego roku  kalendarzowego) - nie mniej niż o 70 zł brutto. 
          Szacuje się, że w 2019 r. wskaźnik waloryzacji  wyniesie 103,26 proc. Oznacza to, że najniższe świadczenia zostaną w przyszłym  roku podwyższone o 6,8 proc. - dwa razy więcej, niż gdyby zastosowano ustawowy  prognozowany wskaźnik waloryzacji. W efekcie z jednej strony rząd wdroży zasadę  szczególnej ochrony uboższych emerytów i rencistów, z drugiej - będzie  respektował pełną ochronę realnej wartości wszystkich wypłacanych świadczeń emerytalno-rentowych. 
          Ile wyniosą renty? 
          Najniższe gwarantowane świadczenia emerytalno-rentowe  zostaną podniesione do: 
          - 1100 zł brutto w przypadku najniższej emerytury,  renty z tytułu całkowitej niezdolności do pracy, renty rodzinnej i renty  socjalnej (obecnie świadczenia te wynoszą 1029,80 zł brutto) oznacza to, że  świadczenia te wzrosną o 25 proc. w stosunku do 2016 r., 
          - 825 zł brutto w przypadku najniższej renty z tytułu  częściowej niezdolności do pracy (obecnie wynosi ona 772,35 zł brutto)". 
   Cała  publikacja pod adresem wskazanym na wstępie. 
   
   *** 
   
 Dziennik  Gazeta Prawna z dnia 28.11.2018 roku 
          Tomasz Żółciak 
   
          Czytamy: 
  "Będą grzywny za niedostosowanie budynków czy  usług do potrzeb osób niepełnosprawnych". 
          I kolejny fragment Gazeta Prawna podaje, że dotarła  do 
  "projektu ustawy o dostępności, który  przygotowało Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju (MIR). To przekucie w przepisy  rządowego programu "Dostępność plus", przyjętego w lipcu. 
          Najważniejsza propozycja dotyczy wprowadzenia systemu  certyfikacji i kar finansowych. Instytucje publiczne (np. urzędy centralne i  samorządowe, uczelnie, przychodnie, muzea) będą miały obowiązek zapewnić  "dostępność" swoim klientom. Chodzi o umożliwienie osobom z  niepełnosprawnościami korzystania z tych miejsc i świadczonych tam usług w  sposób możliwie samodzielny. To usuwanie barier architektonicznych, instalacja  specjalistycznych urządzeń, obsługa osób głuchych i głuchoniewidomych czy  zapewnienie - na żądanie danej osoby - komunikacji w formie wnioskowanej. 
          Potwierdzeniem wywiązania się z obowiązku będą  certyfikaty dostępności. Ich przyznawaniem zajmą się organizacje pozarządowe,  akredytowane przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych  (PFRON). Brak certyfikatu będzie oznaczać karę finansową. Instytucja wpłaci  kilkanaście tysięcy złotych, które zasilą PFRON i będą przeznaczane na rzecz  dostępności. Każdy niepełnosprawny, któremu nie zapewni się dostępności, będzie  mógł złożyć skargę do PFRON, a ten będzie miał prawo nakazać wprowadzenie zmian  pod groźbą grzywny w celu przymuszenia - do 50 tys. zł, a w przypadku jednostek  organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jak np. Lasy Państwowe -  do 200 tys. zł". 
          I dalej: 
  "W przypadku podmiotów prywatnych MIR zamiast  systemu kar proponuje zachęty. Firmy będą mogły ubiegać się o certyfikat  dostępności, a te z nich, które zatrudniają min. 25 pracowników i płacą składki  na PFRON, dzięki posiadanemu certyfikatowi będą mogły liczyć na obniżenie wpłat  o 5 proc. 
          Szykowanych zmian jest więcej. I tak np. do roku 2028  aż 95 proc. (w odniesieniu do kwartalnego czasu nadawania programu) audycji  telewizyjnych będzie musiało mieć zapewnioną audiodeskrypcję i napisy. Dojście  do tego stanu ma być stopniowe: w 2025 r. - 60 proc., w 2026 r. - 70 proc., a w  2027 r. - 80 proc. Zgodnie z dzisiejszym brzmieniem ustawy o radiofonii i  telewizji, od stycznia 2019 r. nadawcy programów telewizyjnych mają obowiązek  zapewnić taką dostępność audycji na poziomie co najmniej 50 proc. (z  wyłączeniem reklam i telesprzedaży). 
          Na zmiany powinny się też szykować banki. Projekt  ustawy zakłada, że osoba niepełnosprawna będzie mogła otrzymać ogólne warunki  umów oraz regulaminów w takich formach, jak: nagranie audio, nagranie wizualne  treści w polskim języku migowym, wydruk w systemie Braille'a lub z dużą  czcionką wygodną do czytania. 
          Wszelkie środki komunikacji publicznej (autobusy,  tramwaje, pociągi) mają też być bezwzględnie dostępne dla niepełnosprawnych. 
          Wypracowany ma być też system jednakowych,  uniwersalnych rozwiązań zapewniających dostępność niepełnosprawnym. Dziś np.  ścieżki dotykowe dla osób niewidomych są instalowane w różny sposób w  zależności od tego, kto je montuje - inaczej wyglądają w przestrzeni miejskiej,  inaczej na obszarze będącym własnością kolei, a jeszcze inaczej w budynkach  użyteczności publicznej". 
          Ostatni fragment: 
  "W MIR słyszymy, że to pierwszy dokument, który  kompleksowo reguluje sprawy dotyczące ułatwień i uprawnień dla  niepełnosprawnych. 
          - Obecnie kwestie związane z dostępnością regulowane  są przez kilkadziesiąt różnych ustaw, które wprowadzają rozwiązania branżowe,  m.in. różny poziom ulg czy definicje uprawnionych. W wielu miejscach występują  luki w prawie, a osoby z niepełnosprawnościami i ich szczególne potrzeby rzadko  kiedy są dostrzegane - przekonuje minister inwestycji i rozwoju Jerzy  Kwieciński". 
   Cała  publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 28 listopada 2018 r. 
   
   *** 
   
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
   Czytamy: 
   "Podmiot, który otrzyma dofinansowanie z  Solidarnościowego Funduszu Wsparcia Osób Niepełnosprawnych, będzie musiał w  ciągu 30 dni od zakończenia zadania przedstawić rozliczenie wydatków, w tym  historię rachunku bankowego, który służył do ich obsługi - donosi Dziennik  Gazeta Prawna. 
          Takie rozwiązanie  przewiduje projekt rozporządzenia ministra rodziny, pracy i polityki społecznej  w sprawie gospodarki finansowej SFWON. Jego wydanie jest związane z wchodzącą w  życie za niecały miesiąc ustawą z 23 października 2018 r. (Dz.U. poz. 2192),  powołującą nowy fundusz. Jego powstanie jest efektem majowego protestu rodziców  i ich niepełnosprawnych dzieci w Sejmie, a mają być z niego finansowane różne  formy pomocy dla osób z dysfunkcjami zdrowotnymi. Co do zasady na SFWON będą  trafiać środki z dwóch źródeł - części składki odprowadzanej na Fundusz Pracy  oraz daniny solidarnościowej, płaconej przez osoby zarabiające powyżej 1 mln zł  rocznie. 
          Zgodnie z projektem jego  plan finansowy ma być elementem ustawy budżetowej na dany rok, tak jak ma to  miejsce w przypadku FP oraz PFRON. O pieniądze ze SFWON będą mogły się starać  różne podmioty, w tym samorządy czy organizacje pozarządowe w ramach naboru  wniosków lub otwartych konkursów ofert, które będą mogli ogłaszać wojewodowie,  NFZ, minister rodziny, pracy i polityki społecznej oraz inni ministrowie. Po  otrzymaniu od nich dofinansowania będą musiały potem przedstawić rozliczenie  wydatkowania środków. Projekt zakłada, że wspomniane podmioty będą miały na to  30 dni od dnia zakończenia realizacji zadania finansowanego przez SFWON". 
          Sz 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 4 grudnia 2018 r. 
   
   *** 
   
Baza Wiedzy:/Dziennik Gazeta Prawna (2018 
          Magdalena Majkowska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Resort finansów nie  planuje rozszerzać zwolnienia z VAT dla usług opiekuńczych nad osobami w  podeszłym wieku - poinformował wiceminister finansów Filip Świtała w odpowiedzi  z 6 listopada 2018 r. na interpelację poselską nr 26924 - czytamy w Dzienniku  Gazecie Prawnej. 
          Chodziło o art. 43 ust. 1  pkt 23 ustawy o VAT. Zwolnienie określone w tym przepisie obejmuje wyłącznie  usługi świadczone w miejscu zamieszkania beneficjentów. Zdaniem wiceministra  nie ma konieczności rozszerzania tej regulacji na usługi świadczone poza  miejscem zamieszkania podopiecznych. Taką preferencję można bowiem wywieść z  art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT. Przepis ten zwalnia z podatku usługi pomocy  społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w  przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, a także dostawę towarów i  świadczenie usług ściśle z tymi usługami związanych, na rzecz beneficjenta tej  pomocy. Dotyczy to usług wykonywanych przez ściśle określone podmioty, tj.: 
          - regionalne ośrodki  polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy  społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji  kryzysowej, 
          - wpisane do rejestru  prowadzonego przez wojewodę: domy pomocy społecznej, placówki  opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze, 
          - placówki  specjalistycznego poradnictwa, 
          - inne placówki  zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub  osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru  prowadzonego przez wojewodę, 
          - specjalistyczne ośrodki  wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie. 
          Należy zatem uznać, że  usługi opiekuńcze, w tym również świadczone poza miejscem zamieszkania  beneficjentów, są zasadniczo objęte zwolnieniem - podsumował Filip  Świtała". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 18 grudnia 2018 r. 
   
   *** 
   
 PAP/Rynek  Zdrowia 19 grudnia 2018 
   
   Czytamy  fragment informacji: 
   "Malag z  wykształcenia jest pedagogiem i menadżerem oświaty. Trzykrotnie uzyskała  ogólnopolskie wyróżnienie Samorządowy Lider Edukacji. Przed objęciem stanowiska  wicewojewody była wicestarostą ostrowskim, a wcześniej - zastępcą prezydenta  Ostrowa Wielkopolskiego. Odpowiadała za sprawy społeczne, oświatę i kulturę. 
          Cała informacja pod wyżej wymienionym adresem. 
   
   *** 
   
 Baza  Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Nie można finansować  pracownikom z dysfunkcjami zdrowotnymi kosztów dojazdu do pracy komunikacją  zbiorową z pieniędzy ZFRON - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Tak wynika z interpretacji  indywidualnej wydanej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób  Niepełnosprawnych dla jednego z pracodawców (DW.050.12.2018.IGR).  Przedsiębiorstwo zadało kilka pytań związanych z zasadami wydatkowania  pieniędzy gromadzonych w ZFRON, które reguluje rozporządzenie ministra pracy i  polityki społecznej z 19 grudnia 2007 r. (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 1023).  Zgodnie z jego par. 2 ust. 1 pkt 7 środki funduszu mogą być przeznaczone na  dowożenie do i z pracy niepełnosprawnych. Wątpliwości przedsiębiorcy dotyczą  tego, czy w tym przepisie mieści się zwracanie pracownikom kosztów przejazdu,  gdy korzystają z komunikacji zbiorowej - publicznej i niepublicznej. 
          PFRON wyjaśnia, że  refundacja jest możliwa tylko wtedy, gdy pracodawca zapewnia dowóz własnym  środkiem transportu albo wynajmuje firmę zewnętrzną. Natomiast dowożeniem nie  będzie dojazd komunikacją publiczną. Uzasadnia to tym, że "dowożenie"  i "dojazd" to dwa różne pojęcia, które mają inne znaczenie. Dlatego  przedsiębiorca nie może wydawać pieniędzy z ZFRON na zwrot kosztów biletów. 
          Inne pytanie odnosi się do  wydatkowania pieniędzy ZFRON w ramach pomocy indywidualnej. Par. 2 ust. 1 pkt  11 lit. n rozporządzenia wskazuje, że wsparcie z tych środków może być  przyznane na dojazdy niepełnosprawnych, które mają trudności w korzystaniu z  publicznych środków transportu. W takich okolicznościach firma może zwracać im  koszt dojazdu własnym samochodem. Przedsiębiorca chciał się dowiedzieć, czy  taka pomoc może być przyznana, jeśli utrudnienia nie wiążą się wprost z  niepełnosprawnością pracownika, ale są wynikiem np. braku dostępności połączeń,  nieprzystosowania środków transportu do przewozu osób z dysfunkcjami czy  znacznej odległości od przystanków. Również w tym przypadku odpowiedź była  negatywna. Fundusz wyjaśnia, że musi istnieć związek pomiędzy wspomnianymi  trudnościami a stanem zdrowia. Przepis ten dotyczy bowiem sytuacji, gdy osoba  niepełnosprawna ma problemy w korzystaniu z publicznych środków transportu, a  gdyby nią nie była, poruszałaby się nimi do pracy. Tego warunku nie spełnia  chociażby wskazywany przez firmę brak komunikacji publicznej. 
          Wreszcie przedsiębiorca  zapytał o możliwość finansowania kosztów transportu z pieniędzy ZFRON  przeznaczanych na indywidualne programy rehabilitacji. PFRON podkreśla, że nie  można tego robić, jeśli konieczność ponoszenia wydatków nie wynika z  opracowanego IPR oraz nie jest uzasadniona spodziewanym zmniejszeniem  ograniczeń zawodowych, związanych z niepełnosprawnością. Dlatego każdy  przypadek musi być rozpatrywany indywidualnie i nie można przyjąć generalnej  zasady, że może być finansowany w ramach każdego IPR". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 19 grudnia 2018 r. 
   
   *** 
   
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Spółdzielnia  socjalna będzie mogła wnioskować o pieniądze na utworzenie stanowiska pracy dla  bezrobotnej osoby niepełnosprawnej lub na pokrycie kosztów jej wynagrodzenia -  donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Szczegółowe warunki  ubiegania się o te formy wsparcia określa projekt rozporządzenia ministra  rodziny, pracy i polityki społecznej, który został skierowany do konsultacji.  Zgodnie z obowiązującym od 31 marca br. art. 26g ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o  rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.) spółdzielnia socjalna może otrzymać  dofinansowanie na stworzenie stanowiska pracy w dwóch kwotach: do wysokości  sześciokrotności przeciętnej pensji, jeżeli zobowiąże się do zatrudnienia  niepełnosprawnego przez 12 miesięcy, lub do jej piętnastokrotności, jeśli okres  ten będzie wynosił 24 miesiące. Pieniądze na pokrycie kosztów wynagrodzenia  mogą być przyznane spółdzielni do wysokości najniższej pensji i przysługują  przez sześć miesięcy. 
          Obydwa instrumenty  wsparcia są finansowane ze środków PFRON przekazywanych powiatom w ramach  algorytmu. Do tej pory brakowało jednak przepisów wykonawczych, które  regulowałyby zasady ich uzyskiwania. Zostały one właśnie określone we  wspomnianym projekcie, który wskazuje m.in., co powinien zawierać wniosek  składany przez spółdzielnię socjalną do powiatowego urzędu pracy. W przypadku  ubiegania się o pieniądze na utworzenie stanowiska pracy musi ona podać w  szczególności zakładany wymiar czasu pracy osób niepełnosprawnych oraz  kalkulację wydatków obejmującą koszt zakupu środków trwałych, maszyn czy  urządzeń dla tych miejsc pracy". 
          Osoby zainteresowane  znajdą więcej informacji na ten temat w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 grudnia  2018 r. 
   
   *** 
   
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Jeżeli  przedsiębiorstwo powiązane staje się niezależną spółką, to we wniosku o  dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników z dysfunkcjami zdrowotnymi powinno  wykazywać wyłącznie swój stan zatrudnienia za wcześniejsze 12 miesięcy - donosi  Dziennik Gazeta Prawna. 
          Tak wynika z odpowiedzi  udzielonej przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych dla  Ogólnopolskiej Bazy Pracodawców Osób Niepełnosprawnych". 
          Przedsiębiorcy znajdą  więcej informacji na ten temat w Dzienniku Gazecie Prawnej z 3 grudnia 2018 r. 
   
   *** 
   
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "Pracodawcy, którzy w  tym roku dokonywali wpłat na rzecz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób  Niepełnosprawnych, muszą złożyć deklarację podsumowującą ostatnie 12 miesięcy.  Termin upływa 20 stycznia 2019 r. - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          Obowiązek ten dotyczy  wszystkich podmiotów, które wypełniły i przesłały do funduszu w 2018 r.  jakikolwiek druk z serii DEK. Wśród nich są głównie zakłady pracy zobligowane  do płacenia na PFRON z uwagi na to, że nie osiągają odpowiedniego wskaźnika  zatrudnienia osób z dysfunkcjami zdrowotnymi. Chodzi tutaj o firmy oraz  jednostki budżetowe, które mają minimum 25 pracowników, ale mniej niż 6 proc.  niepełnosprawnych podwładnych, oraz podmioty wymienione w art. 21 ust. 2b  ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz  zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z 2018 r. poz. 511 ze zm.).  Należą do nich m.in. przedszkola, szkoły czy uczelnie, o ile wskaźnik  podwładnych z dysfunkcjami nie przekracza u nich 2 proc. Dodatkowo do PFRON  wpływają też wpłaty od pracodawców z tytułu nieprawidłowości przy wydatkowaniu  pieniędzy z zakładowego funduszu rehabilitacji osób niepełnosprawnych czy  części ulg podatkowych, z których korzystają. Aby rozliczyć się z funduszem,  zakłady pracy powinny wypełnić druk DEK-R. Jego wzór jest określony w  rozporządzeniu z 22 czerwca 2016 r. w sprawie ustalenia wzorów deklaracji  składanych zarządowi PFRON przez pracodawców zobowiązanych do wpłat na rzecz  funduszu (Dz.U. poz. 956 ze zm.). 
          Kolejną grupą podmiotów,  która musi złożyć rozliczenie za 2018 r. do 20 stycznia 2019 r., są te  zwolnione z płacenia na PFRON, wymienione w art. 21 ust. 2, 2a, 2b oraz 2e  ustawy o rehabilitacji. Poza zakładami pracy, które mają 2 proc. lub 6 proc.  niepełnosprawnych pracowników, są to również domy pomocy społecznej, hospicja,  zakłady opiekuńczo-lecznicze oraz publiczne i niepubliczne jednostki  organizacyjne, jeśli wyłącznym przedmiotem ich działalności jest rehabilitacja  społeczna i zawodowa, edukacja lub opieka nad osobami z dysfunkcjami  zdrowotnymi. W ich przypadku konieczne jest wypełnienie druku INF-2. Jego wzór  znajduje się w rozporządzeniu z 27 września 2018 r. w sprawie określenia wzorów  miesięcznych oraz rocznych informacji o zatrudnieniu, kształceniu lub  działalności na rzecz osób niepełnosprawnych (Dz.U. poz. 1863)". 
          Osoby zainteresowane  znajdą więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 6 grudnia 2018 r. 
   
   *** 
   
Baza Wiedzy/Dziennik Gazeta Prawna (2018) 
          Michalina Topolewska, oprac.: GR 
   
          Czytamy: 
  "PFRON domaga się od  pracodawców zwrotu dopłat do pensji pracowników z dysfunkcjami, jeśli efekt  zachęty związany z ich zatrudnieniem wykazywali nie w miesiącu podpisania umowy  o pracę, ale w momencie jej faktycznego rozpoczęcia - donosi Dziennik Gazeta  Prawna. 
          Osiąganie efektu zachęty  jest jednym z warunków, od których zależy uzyskiwanie przez firmy dofinansowań  do wynagrodzeń. Można go uzyskać metodą ilościową poprzez wykazanie, że w  miesiącu przyjęcia pracownika doszło do wzrostu zatrudnienia ogółem w  porównaniu z przeciętną liczbą pracowników z poprzednich 12 miesięcy, lub  jakościową - jeśli podwładny podjął pracę na wakacie zwolnionym przez inną  osobę we wskazanych przepisami okolicznościach". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie  Prawnej z 6 grudnia 2018 r.