Grzegorz  Rodziewicz, oprac.: GR 
          DGP/Baza Wiedzy 1 lipca 2022 
   
   Czytamy  tę miłą informację: 
   "Od  1 lipca obowiązują ważne zmiany podatkowe, które dotyczą emerytów i rencistów.  Na zmianach zyska około 3,1 mln osób, które za cały 2022 rok zapłacą niższy  podatek niż na zasadach z ubiegłego roku. Świadczenie wielu osób wzrośnie nawet  o ponad 100 zł na rękę. 
          Zmiany przepisów, które wejdą w życie 1  lipca, oznaczają dla emerytów i rencistów, a także dla osób pobierających  zasiłki przede wszystkim dalszą obniżkę podatków. - Stawka podatku dochodowego  od osób fizycznych (PIT) w pierwszym przedziale skali podatkowej zostanie  obniżona z 17 do 12 proc. i będzie dotyczyć przychodów uzyskanych od 1 stycznia  tego roku - podkreśla prof. Gertruda Uścińska, prezes ZUS. 
          Od lipca wypłata emerytury i renty  będzie potrącana o zaliczkę na PIT według stawki 12 proc., pomniejszanej o 1/12  kwoty zmniejszającej podatek. Na zmianach zyska około 3,1 mln emerytów i  rencistów. Przeciętnie rocznie będzie to dla nich 726 zł więcej. 
          Ze świadczeń w wysokości do 2500 zł  brutto miesięcznie wciąż nie będzie odprowadzana zaliczka na podatek. - Kwota  wolna od podatku w skali roku to wciąż 30 tys. zł - wskazuje prezes ZUS. - Z  kolei osoby, które pobierają emeryturę w wysokości między 2,5 a 9,3 tys. zł, otrzymają  w lipcu wypłatę na rękę wyższą o kilkadziesiąt złotych niż w czerwcu.  Przykładowo, jeśli ktoś miał emeryturę w wysokości 3000 zł, zyska 25 zł. Osoby  ze świadczeniem 4500 zł otrzymają w lipcu wypłatę wyższą o 100 zł. Najwięcej  zyskają świadczeniobiorcy, którzy miesięcznie otrzymują 4920 zł. W lipcu mogą  liczyć na wyższy przelew nawet o 121 zł - wylicza prof. Uścińska. 
          Emeryci i renciści zyskają także na  zmianach, jeśli chodzi o wysokość podatku za cały 2022 rok. - To właśnie z  rozliczenia rocznego widać, jakie finalnie są nasze obciążenia podatkowe. Z  naszych obliczeń wynika, że emerytury i renty osób zyskujących na zmianie  przepisów mieszczą się w granicach 2,5-16 tys. zł. Na przykład osoba ze  świadczeniem 3000 zł miesięcznie zapłaci o 2095 zł mniej podatku za cały  bieżący rok. Z kolei osoba otrzymująca co miesiąc emeryturę lub rentę w  wysokości 4500 zł, może liczyć na niższy podatek o 1606 zł - wyjaśnia szefowa  ZUS. 
          ZUS (2022-06-30) 
          autor: nieznany, oprac.: GR 
   
   *** 
   
 E-informator  portalu www.niepelnosprawni.pl 27.07.2022 
          Autor: oprac. MR 
  Źródło: brpo.gov.pl 
   
   Czytamy: 
   "System  ocen zachowania naraża uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi na gorsze  traktowanie w porównaniu z pozostałymi. Szczególnie krzywdzące mogą być  przyjmowane przez niektóre szkoły systemy punktowe, gdzie ocena zachowania  wynika z sumy punktów zdobytych w roku za konkretne zachowania i aktywności.  Tymczasem uczniowie ze specjalnymi potrzebami często nie są w stanie podjąć  działań, za które punkty są przyznawane. Choćby z powodu rodzaju i stopnia ich  niepełnosprawności. W niektórych przypadkach może to stanowić nawet ich  pośrednią dyskryminację. Sprawą zajął się Rzecznik Praw Obywatelskich (RPO). 
          W ramach współpracy z samorzecznikami w  spektrum autyzmu prof. Marcinowi Wiąckowi przedstawiono problem stosowania w  klasach IV-VIII szkoły podstawowej oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia.  Mając na względzie również dzieci i młodzież z innymi niepełnosprawnościami niż  wynikające ze spektrum autyzmu - bezpośrednio przekładającymi się na zachowanie  się w szkole - samorzecznicy postulują zastąpienie obecnych rozwiązań opisowym  modelowaniem postaw prospołecznych. 
   
  "Trudne" zachowania 
   
          Zdaniem samorzeczników obecny sposób  oceniania zachowania przepisy nie uwzględnia specyfiki funkcjonowania w szkole  uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi i nie służy realizacji założeń  edukacji włączającej. Wynika to m.in. z tego, że zachowania wynikające  bezpośrednio z niepełnosprawności, a mogące być odebrane jako trudne i  "niegrzeczne" przez nauczycieli i innych pracowników szkół, mogą  zaważyć na ostatecznej ocenie zachowania na świadectwie szkolnym. 
          Ponadto Samorzecznicy zwracają uwagę,  że wewnątrzszkolne systemy oceniania często nie uwzględniają wprost sytuacji  uczniów z niepełnosprawnościami, mimo że obowiązek taki wynika z  rozporządzenia. W tych wypadkach szczególnie krzywdzące mogą być przyjmowane  przez niektóre placówki systemy punktowe, w których ocena zachowania wynika z  sumy zdobytych w ciągu roku szkolnego punktów przyznawanych za konkretne  zachowania i aktywności uczniów. 
   
          Potencjalna dyskryminacja 
   
          Tymczasem uczniowie ze specjalnymi  potrzebami edukacyjnymi często nie są w stanie w ogóle podjąć działań, za które  punkty są przyznawane. Może to wynikać z rodzaju i stopnia ich  niepełnosprawności - w tym wypadku są traktowani gorzej w porównaniu z  pozostałymi uczniami. W niektórych przypadkach może to stanowić nawet ich  pośrednią dyskryminację ze względu na niepełnosprawność. 
          Jednocześnie orzeczenie o potrzebie  kształcenia specjalnego nie zawsze odnosi się kompleksowo do wpływu  niepełnosprawności na zachowanie. To przekłada się na niepełny obraz trudności,  z jakimi dana osoba zmaga się w środowisku szkolnym. Tymczasem uczniowie,  którzy nie uzyskali co najmniej bardzo dobrej rocznej oceny klasyfikacyjnej  zachowania, mają mniejsze szanse na dostanie się do wybranej szkoły  ponadpodstawowej. A zatem już na etapie rekrutacji do szkoły ponadpodstawowej  ich szanse na dostanie się do wybranej placówki są mniejsze niż uczniów bez  tego rodzaju niepełnosprawności. Ocena z zachowania jest również brana pod  uwagę przy udzielaniu stypendium za wyniki w nauce lub za osiągnięcia sportowe. 
   
          Lepsza ocena opisowa 
   
          Osoby w spektrum autyzmu wskazują, że  obecny system oceniania nie spełnia wymogu elastyczności. Wydaje się nie  odnotowywać zwłaszcza postępów poszczególnych osób, nie motywuje do dalszej  pracy oraz nie zapewnia wystarczającej informacji o problemach lub szczególnych  uzdolnieniach. 
          Narzędziem pozwalającym na  uwzględnienie indywidualnych potrzeb i trudności ucznia oraz umożliwiającym  nauczycielom doskonalenie organizacji i metod pracy dydaktyczno-wychowawczej  jest ocena opisowa. Z tego względu słusznym kierunkiem dalszej reformy systemu  oświaty, zmierzającym do pełnego wdrożenia edukacji włączającej, wydaje się  zastąpienie systemu oceniania zachowania opartego o stopnie opisowym  modelowaniem postaw prospołecznych, który jest stosowany w klasach I-III szkoły  podstawowej. 
          Rzecznik praw obywatelskich Marcin  Wiącek zgłasza problem ministrowi edukacji i nauki Przemysławowi Czarnkowi i  prosi go o stanowisko w sprawie zastąpienia ocen zachowania oceną opisową na  każdym etapie edukacyjnym. 
          Pismo do ministra Przemysława Czarnka i  więcej informacji można znaleźć na stronie Biura Rzecznika Praw  Obywatelskich". 
   
   *** 
   
E-informator portalu  www.niepelnosprawni.pl 15.07.2022 
          Autor: Inf. pras. 
   
   Czytamy  fragment publikacji: 
   "Koalicja-Porozumienie  Głuchych zgłosiła się z prośbą do Premiera RP, Rady Ministrów oraz Rady Dialogu  Społecznego o podjęcie się prac legislacyjnych nad nowelizacją ustawy z dnia 17  grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych  poprzez podwyższenie w 2023 r. tj. najniższych świadczeń emerytalno-rentowych  do 1650 zł brutto. 
   
          Najniższe świadczenia  emerytalno-rentowe 
   
          Najniższe świadczenia  emerytalno-rentowe od 1 marca 2022 r. wynoszą 1338,44 zł brutto, jak wiemy  wysokość najniższych świadczeń emerytalno-rentowych jest kwotą, która nie  zaspokaja podstawowych potrzeb życiowych osób starszych i osób z  niepełnosprawnościami. 
          Osoby starsze i osoby z  niepełnosprawnościami znaczną część tej kwoty przeznaczają na specjalistyczną  rehabilitację, na zakup leków, opłacenie czynszu, energii elektrycznej, gazu  czy też na codzienne potrzeby życiowe, w tym zakup żywności, która jest coraz  droższa z powodu gwałtownej inflacji w Polsce - pisze Koalicja-Porozumienie  Głuchych w postulacie do Premiera RP i RDS. 
          Zaproponowana przez Rząd RP waloryzacja  emerytur i rent w 2023 r. na poziomie nie mniejszym niż 9,6 proc. w takiej  sytuacji najniższe świadczenia emerytalno-rentowe wzrosłyby o ponad 128 zł,  jest nieadekwatna do bieżących potrzeb tej grupy społeczeństwa w dobie  gwałtownie rosnącej inflacji i drożyzny, doprowadzi do znacznej pauperyzacji  tejże grupy osób". 
          Cała publikacja pod adresem wskazanym  na wstępie. 
   
   *** 
   
 Grzegorz  Rodziewicz, oprac.: GR 
          DGP/Baza Wiedzy 27 lipca 2022 
   
   Czytamy: 
   "Były  żołnierz nie musi rezygnować z pobierania wojskowej renty inwalidzkiej, aby od  dodatkowych zarobków nie płacić podatku dochodowego - czytamy w Dzienniku  Gazecie Prawnej. 
          Mężczyzna ukończył już 65. rok życia i  nabył już wcześniej uprawnienia do emerytury, o której mowa w ustawie z 10  grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin  (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 520 ze zm.). 
          Pobierał już ją nawet, ale z uwagi na  przyznaną mu grupę inwalidzką, zrezygnował z pobierania emerytury i otrzymuje  obecnie wojskową rentę inwalidzką, o której mowa w tej samej ustawie. 
          Spytał, czy gdyby zawarł umowę o pracę  lub zlecenia, to będzie zwolniony z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 154  ustawy o PIT. Zwolnienie to obejmuje przychody do wysokości 85 528 zł rocznie.  Podatek jest tylko od nadwyżki, z tym że u osób opodatkowanych według skali PIT  w grę wchodzi dodatkowo jeszcze kwota dochodu wolnego od podatku, czyli 30 tys.  zł. 
          Były żołnierz chciał się upewnić, że  pobieranie wojskowej renty nie będzie przeszkodą do korzystania z tego zwolnienia. 
          Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej  (interpretacja indywidualna z 14 lipca 2022 r., sygn.  0115-KDIT2.4011.184.2022.1.HD) rozwiał jego obawy. Za kluczowe uznał trzy  kwestie. Po pierwsze, z tytułu umowy o pracę lub zlecenia mężczyzna podlegałby  ubezpieczeniom społecznym w rozumieniu ustawy o systemie ubezpieczeń  społecznych (t.j. Dz.U. z 2022 r. poz. 1009 ze zm.). To warunek, o którym mowa  wprost w art. 21 ust. 1 pkt 154 ustawy o PIT. Po drugie, uzyskiwane przychody  byłyby opodatkowane na zasadach określonych w art. 27 ustawy o PIT, czyli  według skali podatkowej. 
          Były żołnierz spełniłby też trzeci  warunek, ponieważ nie pobierałby: - emerytury lub renty rodzinnej, o których  mowa w ustawie o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin  (Dz.U. z 2020 r. poz. 586 i 2320), ani - świadczeń, o których mowa w art. 30  ust. 1 pkt 4a ustawy o PIT, czyli otrzymywanych po zwolnieniu ze służby  stałej". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 27  lipca 2022 r. 
          autor: Katarzyna Jędrzejewska, oprac.:  GR 
   
   *** 
   
 Grzegorz  Rodziewicz, oprac.: GR 
          DGP/Baza Wiedzy 25, lipca 2022 
   
          Czytamy: 
  "Dodatkowe 400 mln zł rocznie  otrzyma PFRON na działania wspierające zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami  - donosi Dziennik Gazeta Prawna. 
          To efekt uchwały Rady Dialogu  Społecznego podjętej w tej sprawie przez strony pracowników oraz pracodawców.  Apelowali oni o zmianę ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz  zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z r. poz. 573 ze zm.). 
          - Partnerzy społeczni wykorzystali  przysługujące RDS uprawnienie do zgłaszania rządowi własnych projektów ustaw -  wyjaśnia Marek Kowalski, przewodniczący Federacji Przedsiębiorców Polskich,  która była jednym z inicjatorów uchwały. 
          Miała ona wymusić na rządzie  wprowadzenie w drodze ustawowej stałego mechanizmu gwarantującego adekwatny  poziom finansowania realizowanych przez PFRON zadań związanych ze wspieraniem  zatrudnienia osób z niepełnosprawnościami. W tym celu partnerzy postulowali  nowelizację art. 46a ust. 1 pkt 1 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej  oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych. Zgodnie z tym przepisem PFRON  otrzymuje dotacje celowe z budżetu państwa na zadanie, o którym mowa w art.26a  (tj. dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych) - w wysokości  do 30 proc. środków zaplanowanych na jego realizację na dany rok. Oznacza to,  że przewidziana została jedynie górna granica wysokości dotacji. Partnerzy  społeczni chcieli, aby dotacja została określona w wysokości co najmniej 30  proc. kosztów realizacji tego zadania". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 21  lipca 2022 r. 
          autor: Paulina Szewioła, oprac.: GR 
   
   *** 
   
E-informator portalu  www.niepelnosprawni.pl 15.07.2022 
          Autor: PAP 
   
          Czytamy: 
   "Pierwsze  posiedzenie Zespołu ds. asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami,  powołanego przez szefa Kancelarii Prezydenta RP, odbyło się w środę. Zespół  zajmie się przygotowaniem rozwiązań legislacyjnych dla inicjatywy ustawodawczej  prezydenta Andrzeja Dudy, dotyczącej tej grupy obywateli. 
   
          Kto wziął udział w pierwszym  posiedzeniu? 
   
          W pierwszym posiedzeniu wziął udział  zastępca szefa Kancelarii Prezydenta RP Piotr Ćwik. W skład Zespołu weszli  przedstawiciele Kancelarii Prezydenta RP, Biura Pełnomocnika Rządu do Spraw  Osób Niepełnosprawnych, Biura Rzecznika Praw Obywatelskich oraz Departamentu  Pomocy i Integracji Społecznej Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej -  poinformowano na stronie prezydent.pl. 
   
          Organizacja zespołu 
   
          Funkcję przewodniczącego Zespołu pełni  doradca prezydenta Marek Rymsza, funkcję sekretarza Zespołu Paulina  Malinowska-Kowalczyk, doradca prezydenta. Nadzór nad pracami Zespołu pełni  zastępca szefa Kancelarii - Minister Piotr Ćwik. 
          Powołany przez szefa Kancelarii  Prezydenta RP Grażynę Ignaczak-Bandych międzyinstytucjonalny zespół zajmie się  przygotowaniem rozwiązań legislacyjnych dla inicjatywy ustawodawczej prezydenta  Andrzeja Dudy, dotyczącej asystencji osobistej osób z niepełnosprawnościami. 
   
          Zadania zespołu 
   
          Do zadań Zespołu należy m.in. analiza obowiązującego  stanu prawnego, opracowanie rozwiązań legislacyjnych dotyczących asystencji  osobistej osób z niepełnosprawnościami określenie przewidywanych skutków  społecznych, gospodarczych, organizacyjnych, prawnych i finansowych, współpraca  z m.in. instytucjami posiadającymi wiedzę w zakresie asystencji osobistej osób  z niepełnosprawnościami oraz zasięganie ich opinii". 
   
   *** 
   
E-informator portalu  www.niepelnosprawni.pl 12.07.2022 
          Autor: PAP 
   
   Czytamy: 
   "W  poniedziałek do konsultacji publicznych trafił projekt noweli ustawy o zmianie  ustawy o pomocy społecznej oraz ustawy o działalności leczniczej. Nowelizacja  dotyczy świadczeń zdrowotnych oferowanych przez domy pomocy społecznej. 
   
          O projekcie 
   
          Projekt zmienia przepisy dwóch aktów -  ustawy z 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej i ustawy z 15 kwietnia 2011 r. o  działalności leczniczej. 
          - Z uwagi na postępujące zmiany  demograficzne, podlegające m.in. na zwiększającej się liczbie osób starszych  (przy jednocześnie spadającej licznie osób młodych) oraz kulturowe i społeczne  polegające m.in. na coraz większej liczbie jednoosobowych gospodarstw domowych,  systemy pomocy społecznej oraz ochrony zdrowia stają przed coraz większymi  wyzwaniami - podkreślono w uzasadnieniu projektu. 
   
          Działalność lecznicza wykonywana przez  domy pomocy społecznej 
   
          Projektowane przepisy przewidują  możliwość wykonywania przez domy pomocy społecznej (niezależnie od ich formy  organizacyjnej) działalności leczniczej. 
          DPS będzie mógł wystąpić do wojewody z  wnioskiem o wpis do tego rejestru. Jeśli DPS spełni warunki wykonywania  działalności leczniczej, zostanie wpisany do rejestru i będzie mógł podjąć  działalność leczniczą. 
          W projekcie nowelizacji wskazano  również, że DPS będący podmiotem leczniczym będzie udzielał ambulatoryjnych  świadczeń zdrowotnych. Świadczenia te byłyby wykonywane w ambulatorium będącym  zakładem leczniczym DPS-u. 
          Po wprowadzeniu zmian DPS będzie mógł  zawierać umowy z Narodowym Funduszem Zdrowia. Na ich podstawie będzie udzielał  świadczenia opieki zdrowotnej dla swoich mieszkańców. 
   
          Status prawny pielęgniarek  zatrudnionych w DPS-ach 
   
          Proponowane przepisy pośrednio  uregulują status prawny pielęgniarek zatrudnionych obecnie w DPS-ach. Teraz  pielęgniarki udzielają świadczeń zdrowotnych, choć placówki te nie są  podmiotami leczniczymi. Regulacja wyeliminuje niespójność przepisów i umożliwi  traktowanie pielęgniarek zatrudnionych w DPS-ach jako osób wykonujących zawód  medyczny, które udzielają świadczeń zdrowotnych w podmiotach leczniczych. 
          Jak zaznaczono w uzasadnieniu,  proponowane przepisy mają na celu umożliwienie DPS-om udzielanie  ambulatoryjnych świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców tych domów, którzy tych  świadczeń wymagają". 
   
   *** 
   
E-informator portalu  www.niepelnosprawni.pl 27.07.2022 
          Autor: Anita Siemaszko 
  Źródło: Integracja 2/2022 
   
   Czytamy: 
   "Jestem  osobą z niepełnosprawnością, mam pierwszą grupę. Chciałbym założyć działalność  gospodarczą. Czego mogę oczekiwać (ulgi, profity, dofinansowania) i jak to  wszystko zacząć, żeby pracować na swoim? Artur K. 
          Osoby niepełnosprawne, zgodnie z ustawą  o rehabilitacji z dnia 27 sierpnia 1997 r., mogą skorzystać z trzech  instrumentów pomocowych, których celem jest ułatwienie im podjęcia i  prowadzenia działalności gospodarczej: 
          - przyznane jednorazowo środki na  podjęcie działalności gospodarczej (wysokość dofinansowania może wynieść  maksymalnie 15-krotność przeciętnego wynagrodzenia), 
          - refundacja składek na ubezpieczenie  emerytalne i rentowe, 
          - dofinansowanie do kredytu bankowego,  (www.pfron.org.pl/osoby-niepelnosprawne/dofinansowanie-  działalności-gospodarczej). 
   
          Dofinansowanie z PFRON przysługuje  osobom z niepełnosprawnością, które są zarejestrowane w urzędzie pracy jako  osoby bezrobotne/poszukujące pracy. Nie można korzystać z innych bezzwrotnych  środków publicznych wspierających ten cel. Aby ubiegać się o dofinansowanie z  PFRON na założenie firmy, należy złożyć wniosek u starosty właściwego ze  względu na miejsce zamieszkania. Przyznanie dotacji zależy od oceny zakładanej  firmy i od tego, czy w powiecie są środki z PFRON na ten cel. Decyzję w sprawie  realizacji zadania podejmuje rada powiatu. Maksymalna wysokość takiego wsparcia  finansowego to 15-krotność przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale.  Jest to pomoc bezzwrotna pod warunkiem utrzymania firmy przez co najmniej 24  miesiące. 
          A zatem w ciągu 2 lat od założenia  firmy nie można jej zlikwidować ani zawiesić. Ponadto należy spełniać wszelkie  warunki z umowy o dofinansowanie. Złamanie któregokolwiek z zapisów może  skutkować cofnięciem dotacji oraz koniecznością zapłaty odsetek.  Zarejestrowania działalności gospodarczej należy dokonać dopiero po przyznaniu  dotacji na jej rozpoczęcie. 
          Jeśli ta kolejność nie zostanie  zachowana, wniosek o przyznanie środków finansowych PFRON nie będzie  rozpatrzony. Jeżeli niepełnosprawny przedsiębiorca opłaca składki społeczne,  może starać się o refundację składek emerytalnych i rentowych z PFRON. Aby było  to możliwe, należy spełnić kilka warunków formalnych, tj. 
          - dokonać rejestracji w ewidencji  prowadzonej przez PFRON 
          - przekazać wymagane przez PFRON  dokumenty (można je znaleźć w broszurze informacyjnej znajdującej się na  stronie pfron.org.pl) 
          - opłacać terminowo składki ZUS. 
          Wysokość refundacji jest zależna od  stopnia niepełnosprawności przedsiębiorcy i tak w przypadku orzeczonego  znacznego stopnia niepełnosprawności można liczyć na zwrot 100 proc. składek na  ubezpieczenie emerytalne i rentowe". 
          Artykuł pochodzi z numeru 2/2022  magazynu "Integracja". 
   
   *** 
   
Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR 
          DGP/Baza Wiedzy 1 lipca 2022 
   
          Czytamy: 
  "Jeśli pracodawca chce korzystać  ze zwolnienia z podatku od nieruchomości, to treść zaświadczenia lekarskiego  powinna jednoznacznie potwierdzać, że u danego pracownika stwierdzono chorobę  psychiczną - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej. 
          Tak wynika z odpowiedzi PFRON  udzielonej Ogólnopolskiej Bazie Pracodawców Osób Niepełnosprawnych. Organizacja  zapytała o sytuację pracodawcy, który ma status ZPChr i chciałby skorzystać z  uprawnienia przewidzianego w art. 33 ust. 1 pk1 lit. a ustawy z 27 sierpnia  1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób  niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. poz. 573 ze zm.), czyli zwolnienia z podatku od  nieruchomości. Aby to było możliwe, musi on spełniać wymóg wskazany w art. 28  ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy dotyczący osiągania wskaźnika zatrudnienia minimum  30 proc. osób niewidomych, psychicznie chorych lub upośledzonych umysłowo,  zaliczonych do znacznego albo umiarkowanego stopnia niepełnosprawności.  Pracodawca nie jest jednak pewny, czy zaświadczenia od lekarza specjalisty  (psychiatry), które przedstawili mu pracownicy, można uznać za potwierdzające  występowanie u nich choroby psychicznej i w efekcie może ich wliczyć do  wskaźnika 30 proc. Na tych dokumentach umieszczone zostały bowiem kody ICD-10,  czyli Międzynarodowej Statystycznej Klasyfikacji Chorób i Problemów  Zdrowotnych, a mianowicie: F41.0 - zaburzenia lękowe z napadami, F41.1 -  zaburzenia lękowe uogólnione i F41.2 - zaburzenia depresyjne i lękowe mieszane. 
          PFRON wyjaśnia, że występowanie chorób  psychicznych może być dokumentowane orzeczeniem o niepełnosprawności z symbolem  przyczyny niepełnosprawności 02-P lub innym dokumentem, z którego treści ten  fakt będzie wynikał w sposób jasny i zrozumiały dla osób bez przygotowania  medycznego. Dodaje, że zgodnie z ICD-10 wymienione na zaświadczeniach  zaburzenia zalicza się do zaburzeń nerwicowych, związanych ze stresem i pod  postacią somatyczną. Oparcie się wyłącznie na opisach zawartych w ICD-10 nie  daje odpowiedzi na pytanie, czy te zaburzenia zalicza się do chorób  psychicznych. Kompetencji do takiego stwierdzenia nie ma ani pracodawca, ani  PFRON. Ma je lekarz specjalista z dziedziny psychiatrii na podstawie karty  pacjenta i przeprowadzonego wywiadu lekarskiego". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 30  czerwca 2022 r. 
          autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR