Rynek Zdrowia
Autor: oprac. KK
Źródło: PAP - 27 lipca 2023
Czytamy:
"Podpisana przez prezydenta ustawa o świadczeniu wspierającym zakłada przebudowę dotychczasowego systemu świadczeń dla osób z niepełnosprawnościami i modyfikację warunków przyznawania świadczenia pielęgnacyjnego - podkreśla MRiPS. Polityka świadczeń będzie ukierunkowana na upodmiotowienie osoby z niepełnosprawnością.
Prezydent Andrzej Duda podpisał ustawę wprowadzającą świadczenie wspierające dla osób z niepełnosprawnościami. System świadczeń dla tych osób zostanie przebudowany od 1 stycznia 2024 roku.
Ustawa wprowadza ważne zmiany w przyznawaniu świadczenia pielęgnacyjnego. Osoby opiekujące się niepełnosprawnymi dziećmi do 18. roku życia będą miały prawo do świadczenia bez ograniczeń w podejmowaniu pracy zarobkowej.
Wprowadzono zwiększenie kwoty świadczenia pielęgnacyjnego w przypadku, gdy opiekun sprawuje opiekę nad więcej niż jednym dzieckiem z niepełnosprawnościami.
Świadczenie będzie podwyższane o 100 proc. dla każdego kolejnego dziecka".
***
Rynek Zdrowia
Autor: oprac. ML
Źródło: PAP 27 lipca 2023
Czytamy:
"Rodzice i opiekunowie osób niepełnosprawnych, na które przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, będą mogli pracować bez jakichkolwiek ograniczeń - poinformował wiceszef Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej Paweł Wdówik. Dodał, że ustawa o świadczeniu wspierającym całkowicie likwiduje jakikolwiek mechanizm wiązania pracy ze świadczeniem.
Przepisy wejdą w życie od 1 stycznia 2024 r.
Jak zastrzegł wiceminister, ustawa jest realizacją postulatu, żeby rodzice dzieci z niepełnosprawnością mogli podejmować pracę podczas pobierania świadczenia pielęgnacyjnego.
- Ta ustawa całkowicie likwiduje jakikolwiek mechanizm wiązania pracy ze świadczeniem. Czyli rodzice i opiekunowie osób, na które przysługuje świadczenie pielęgnacyjne, będą mogli pracować bez jakichkolwiek ograniczeń - powiedział.
- To jest wielka zmiana, bardzo wyczekiwana i bardzo chwalona przez rodziców dzieci z niepełnosprawnością - ocenił.
Świadczenie na każde dziecko
Paweł Wdówik przypomniał, że od tej pory świadczenie wspierające będzie przyznawane na każde dziecko z niepełnosprawnością.
- Są takie rodziny, gdzie dzieci (z niepełnosprawnością) jest dwoje, a czasem niestety nawet więcej. Do tej pory przysługiwało jedno świadczenie, niezależnie od liczby dzieci. Od 1 stycznia, kiedy ta ustawa wejdzie w życie, na każde dziecko będzie wypłacane odrębne świadczenie pielęgnacyjne - poinformował.
- Ważna zmiana polega też na tym, że świadczenie pielęgnacyjne jest wypłacane do ukończenia 18 roku życia. Czyli w momencie, kiedy człowiek z niepełnosprawnością uzyskuje pełnoletność, świadczenie, które pobierają rodzice się kończy, on w tym momencie nabywa prawa do innych świadczeń: do renty socjalnej, do świadczenia uzupełniającego, do nowego świadczenia, jakim jest świadczenie wspierające - wyjaśnił.
Podkreślił, że świadczenie wspierające oparte jest nie o genezę niepełnosprawności lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności, ale o poziom potrzeby wsparcia.
- Ludzie, mimo posiadania tej samej niepełnosprawności, tego samego stopnia, różnią się między sobą - i to częstokroć bardzo te różnice są widoczne - w zakresie pomocy, jakiej potrzebują. To świadczenie jest dopasowane w taki sposób, żeby odpowiadać na potrzeby. Im większe potrzeby, tym większe świadczenie - stwierdził.
Zaznaczył, że do oceny będzie używana specjalna skala, która obecnie jest przygotowywana i testowana.
- Ogłosimy ją w ustawowym terminie, dzięki czemu będziemy mogli zapewnić najwyższą jakość tej oceny i dopasowanie świadczenia - zapewnił.
Wdówik przypomniał, że zagwarantowana w ustawie wysokość świadczenia wynosi obecnie od 40 proc. renty socjalnej do 220 proc. renty socjalnej. - Czyli od mniej więcej 700 zł dla osób, które potrzebują tego wsparcia relatywnie mniej, aż do 3,5 tys. zł dla osób potrzebujących tego wsparcia najwięcej - zapowiedział".
***
Rzeczpospolita 29 z dnia 19.07.2023 r.
Katarzyna Wójcik
Czytamy fragmenty publikacji:
"Apelujemy o zawetowanie rządowej ustawy o świadczeniu wspierającym, która dyskryminuje i wyklucza całe grupy osób z niepełnosprawnościami - piszą do prezydenta ich opiekunowie.
Ustawa o świadczeniu wspierającym zdaniem apelujących o weto wkrótce pozbawi środków do życia rodziców osób z niepełnosprawnościami. Sejm przyjął ją bez konsultacji społecznych i bez diagnozy potrzeb osób z niepełnosprawnością.
- Przyjechałam z Poznania do Warszawy, aby wziąć udział w pracach sejmowej Komisji Zdrowia. Nie zostałam jednak wpuszczona. Osoby z niepełnosprawnością i opiekunowie zgłaszali poprawki do ustawy, ale Sejm je odrzucił - mówi Małgorzata Mikołajczyk, inicjatorka apelu o weto.
Pod petycją zbierane są podpisy.
Nowe świadczenie wspierające ma być przyznawane w sześciu różnych kwotach w zależności od tego, jak bardzo osoba z niepełnosprawnościami potrzebuje pomocy innych. Ma być kierowane do osób z niepełnosprawnościami po 18. roku życia. Na młodsze osoby ich rodzice otrzymają wynoszące obecnie 2458 zł świadczenie pielęgnacyjne. Jednocześnie opiekunowie mogą bez ograniczeń podejmować aktywność zawodową".
Następny fragment:
"Na wejściu przepisów w życie kosztem innych zyskają nieliczne grupy, czyli nieotrzymujący dotąd świadczenia pielęgnacyjnego opiekunowie niepełnosprawnych dzieci oraz dorosłych osób, które nie są w stanie wykonać podstawowych czynności. Trudno ustawę ocenić jednoznacznie źle, bo niektórym pomoże. Nie tak powinno jednak działać państwo, które ma urzeczywistniać zasadę solidaryzmu społecznego - mówi Alicja Loranc z Fundacji Po Mojemu w Krakowie.
Inicjatorka petycji to także pracująca matka dziecka z niepełnosprawnościami".
Ostatni fragment:
"W petycji podkreśla się, że większość dorosłych osób z niepełnosprawnościami otrzyma zaledwie ok. 640 zł zamiast świadczenia pielęgnacyjnego, które dziś wynosi blisko 2,5 tys. zł, a od stycznia 2024 r. wyniesie ponad 3 tys. zł.
Sami przedstawiciele rządu przyznają, że świadczenie wspierające trafi tylko do 50 proc. osób z niepełnosprawnością w stopniu znacznym.
Jak jednak można przeczytać na stronie internetowej Ministerstwa Rodziny, osoby z niepełnosprawnością intelektualną nie zostaną pokrzywdzone, ponieważ przy ocenie zdolności do samodzielnego wykonania czynności uwzględniana będzie również zdolność do podejmowania decyzji i świadomość skutków swoich działań.
Pod numerem telefonu 22-245-61-00 można uzyskać informacje o świadczeniu wspierającym".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 12.07.2023
Autor: Mateusz Różański
Czytamy fragmenty publikacji:
"Przed wejściem do gmachu Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej stoją uczestnicy protestu z transparentami. Na transparentach napisano m.in.
2119 szablą odbierzemy (napisowi towarzyszy rysunek szabelki),
Dlaczego politycy "za życiem" nie dają żyć,
Nic nas nie zagłuszy, nic nas nie powstrzyma, godne życie nie tylko dla bogaczy,
Stop przemocy finansowej,
Protest 2119.
11 lipca przed budynkiem Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej odbyła się kolejna manifestacja Protestu 2119, który od września ubiegłego roku domaga się umożliwienia osobom pobierającym świadczenie pielęgnacyjne zarabiania. Miała temu służyć ustawa o świadczeniu wspierającym, która wprowadza jednak bardzo wiele nowych rozwiązań budzących obawy rodzin osób z niepełnosprawnością.
- Zapowiedzi dotyczące ustawy o świadczeniu wspierającym były sensowne, a kierunek wyznaczonych zmian dobry, bo wpisywały się w ideę podmiotowości osób z niepełnosprawnością - mówiła podczas manifestacji jedna z liderek protest Karolina Kosecka, która wskazała, że jej ostateczny kształt jest daleki od oczekiwanego przez opiekunów, ale też od tego, co w rozmowach z protestującymi przedstawiało Ministerstwo".
I dalej:
"13 poprawek strony społecznej
Szczególne kontrowersje wywołał zapis o tym, że po osiągnięciu przez osobę z niepełnosprawnością 18 roku życia jej opiekun nie będzie mógł pobierać świadczenia pielęgnacyjnego.
Podczas prac w Senacie dodano aż 76 poprawek, które w zdecydowanej większości zostały odrzucone przez Sejm.
- Strona rządowa sama wskazała, że najprawdopodobniej wiele osób nie otrzyma tego świadczenia, jeżeli próg, od którego będzie ono przyznawane, wyniesie 70 punktów. My mówimy o tym, że powinno być to 50 punktów - podkreślił Adam Zawisny z Instytutu Niezależne Życia, który wspiera protest m.in. w staraniach o ustawę o asystencji osobistej.
Do obecnego kształtu ustawy strona społeczna dodała 13 poprawek dotyczących m.in. właśnie obniżenia progu punktowego i ustalenia sposobu oceniania skali potrzeby wsparcia. Pozostałe z 13 poprawek zgłoszonych przez stronę społeczną. Dotyczyły na przykład możliwości łączenia świadczenia pielęgnacyjnego z emeryturą, ale też tego by świadczenia wspierającego nie wliczano do limitu, do którego darmowe są usługi opiekuńcze.
Ustawa będzie krzywdzić
- Ta ustawa bez poprawek, będzie krzywdzić wiele osób z niepełnosprawnością. Wiele osób nie wie, co będzie z nimi, gdy osoby z niepełnosprawnością ukończą 18. rok życia. Przesłanki do niepokoju są takie, że najniższa kwota świadczenia wspierającego to 700 złotych. A mówimy o osobach ze znacznym stopniem niepełnosprawności - podkreśliła Katarzyna Kosecka, mama Karoliny i współorganizatorka protestu. W praktyce będzie to prowadzić do tego, że osoba z niepełnosprawnością całe świadczenie wspierające będzie przeznaczać na opłacenie usług opiekuńczych - podkreśliła Katarzyna Kosecka.
Odniosła się ona do wypowiedzi dyrektora Departamentu Polityki Rodzinnej w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej Olgierda Podgórskiego, który podczas posiedzenia Senackiej Komisji Rodziny, Polityki Senioralnej i Społecznej poinformował, że co najmniej połowa osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności otrzyma nowe świadczenie, a dla większości z nich będzie ono niższe niż świadczenie pielęgnacyjne.
Zdaniem protestujących takie podejście generuje duże oszczędności dla budżetu, ale zarazem ogromne straty dla osób z niepełnosprawnością i ich rodzin".
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie.
***
Rzeczpospolita 27 z dnia 05.07.2023 r.
Nadia Senkowska
Czytamy fragmenty publikacji:
"Świadczenie pielęgnacyjne powinno trafiać do tych, którzy faktycznie zajmują się osobą niepełnosprawną, mimo że nie są jej rodzicami.
Sprawa rozpatrywana przez Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku dotyczyła kobiety, której odmówiono przyznania wsparcia na opiekę nad ciężko niepełnosprawnym pasierbem".
I dalej:
"Sąd uchylił zaskarżoną decyzję. Wskazał, że po wyroku Trybunału Konstytucyjnego (sygn. SK 7/11) należy uznać, że w sytuacjach, w których bliższy krewny osoby wymagającej pomocy sprawuje już opiekę nad kimś innym, prawo do świadczenia przechodzi na innego członka rodziny.
Komentując tę sprawę, radca prawny Michał Urban zwraca również uwagę, że ważne jest, by organy orzekające w takich sprawach orientowały się w orzecznictwie sądów administracyjnych i TK oraz znały regulujące te kwestie przepisy. Konieczne jest też ustalenie wszystkich okoliczności.
- Po lekturze przedmiotowego orzeczenia nie sposób oprzeć się też wrażeniu, iż zasadniczo organy zaangażowane w przyznawanie świadczeń pielęgnacyjnych dążą w jakiś niezrozumiały sposób do jak największego obciążenia obowiązkami opiekunów osób z niepełnosprawnością - zauważa specjalista. - Organy nie do końca radzą sobie ze złożoną materią tego zagadnienia, ale to nie oznacza, że opiekunowie mają za to odpowiadać.
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 27.07.2023
Autor: dr Michał Urban
Czytamy obszerne fragmenty informacji:
"Ustawa z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, która została ogłoszona w Dzienniku Ustaw w dniu 5 maja 2023 r. (Dz.U. z 2023 r. poz. 852) uchyla art. 15h tzw. ustawy covidowej1, który z mocy prawa przedłużał ważność orzeczeń w czasie stanu epidemii, a następnie w stanie zagrożenia epidemicznego. Przepisy dotyczące ważności orzeczeń wynikające z ustawy o ochronie konkurencji wejdą w życie 6 sierpnia 2023 r.
Zgodnie z zapisami art. 23 pkt 1-3 ustawy z 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw orzeczenia, które utraciły moc w czasie pandemii lub w stanie zagrożenia epidemicznego, ale dotąd były automatycznie przedłużane przez tzw. ustawę covidową, będą ważne w następujących datach:
- do 31 grudnia 2023 r. - jeśli ich ważność upłynęłaby do 31 grudnia 2020 r.
- do 31 marca 2024 r. - jeśli ich ważność upłynęłaby w okresie od 1 stycznia 2021 r. do 31 grudnia 2021 r.
- do 30 września 2024 r. - jeśli ich ważność upłynęłaby w okresie od 1 stycznia 2022 r. do 5 sierpnia 2023 r. (czyli do dnia, który poprzedzi wejście w życie nowych przepisów: 6 sierpnia 2023 r.).
Wszystkie orzeczenia będą jednak ważne nie dłużej niż do dnia wydania nowego ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności".
Następny fragment:
"Wydanie orzeczenia "na stałe" nie oznacza bowiem w aspekcie prawnym wydanie go na "na zawsze". Dlatego należy zawsze przygotować się bardzo dokładnie do złożenia wniosku (wykonać dokładny opis, zgromadzić dokumentację medyczną itp.). Przede wszystkim trzeba będzie wykazać we wniosku oprócz kwestii medycznych (dokumentacja medyczna) także nasz stan funkcjonalny, czyli jak z danym schorzeniem funkcjonujemy na co dzień. Orzekanie o niepełnosprawności to bowiem nie tylko kwestie zdrowotne, ale także sfera funkcjonalna. Orzecznictwo o niepełnosprawności bierze pod uwagę nie tylko stan medyczny (zdrowotny), ale także stan funkcjonowania psychicznego, fizycznego oraz to jak pełnimy przypisane nam role społeczne, mając jednocześnie określone schorzenie, które wpływa na nasz stan funkcjonalny. Nasze funkcjonowanie wskazuje nam czy spełniamy określone cechy charakteryzujące np. dany stopień niepełnosprawności. Zawsze zalecam więc oprócz złożenia wniosku na druku wymaganym przez Powiatowy Zespół ds. Orzekania o Niepełnosprawności, załączenie do wniosku także szczegółowego opisu funkcjonowania osoby, która ubiega się o orzeczenie oraz dokumentów to potwierdzających. Załączone dokumenty dokładnie sprawdzajmy w zakresie ich treści, czy potwierdzają to co napisaliśmy we wniosku. W jaki sposób przygotować wniosek można dowiedzieć się z artykułu Orzeczenie dziecka.
Jak skutecznie odwołać się od decyzji komisji na niepelnosprawni.pl?
Jeżeli w wyniku złożenia wniosku o nowe orzeczenie będziemy musieli odwoływać się, to pamiętajmy, że uprawomocnienie się nowego orzeczenia (np. w wyniku przekroczenia terminu do odwołania), spowoduje, że zacznie obowiązywać nowe np. mniej korzystne dla nas orzeczenie. Wtedy oznacza to, że nasze poprzednie orzeczenie covidowe nie będzie już obowiązywać do 30 września 2024 r. (czyli do terminu wskazanego w ustawie). W jego miejsce wejdzie nowe ostateczne prawomocne orzeczenie, o które złożyliśmy wniosek. Nie będzie więc w takiej sytuacji możliwe używanie orzeczenia covidowego z dłuższym terminem. Wiązać będzie nas tu data wydania nowego ostatecznego orzeczenia, a dokładnie data jego uprawomocnienia się, które może nastąpić wcześniej, czyli przed 30 września 2024 r."
Jeszcze fragment:
"Zmiana decyzji w ww. przypadku, nie wymaga przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego ani jego aktualizacji.
Powyższe oznacza, iż świadczenia z pomocy społecznej związane z niepełnosprawnością należy wypłacać do czasu ważności orzeczeń określonych w art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw. Organ nie może absolutnie żądać składania przez osobę wniosku o nowe orzeczenie. Podobnie sytuacja wygląda w zakresie świadczeń rodzinnych i innych wymienionych w ustawie. Zgodnie z art. 26 ww. ustawy decyzje, na mocy których przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności świadczeń rodzinnych, świadczeń z funduszu alimentacyjnego, zasiłków dla opiekunów albo świadczeń lub dodatków na pokrycie kosztów utrzymania dziecka lub osoby pełnoletniej w rodzinnej pieczy zastępczej, wydane na podstawie orzeczeń o niepełnosprawności lub stopniu niepełnosprawności, których okres ważności uległ przedłużeniu na podstawie art. 15h tzw. ustawy covidowej, zmienia się w zakresie okresu, na jaki przyznano prawo do tych świadczeń, zasiłków albo dodatków, z uwzględnieniem określonego w art. 23 ustawy z dnia 9 marca 2023 r. o zmianie ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów oraz niektórych innych ustaw, terminu ważności orzeczenia o niepełnosprawności albo orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Zmiana decyzji, o których mowa wyżej następuje z urzędu. Wszczęcie postępowania w sprawie zmiany decyzji, o których mowa wyżej nie wymaga zawiadamiania strony.
Nie ma więc możliwości, aby organ odmówił wypłaty świadczenia z uwagi na to, że osoba nie złożyła wniosku o nowe orzeczenie. Ustawa jasno określa, w jakich zakresach czasowych ważne są konkretne orzeczenia o niepełnosprawności i stopniu niepełnosprawności i w związku z tym, gdy orzeczenie jest ważne, nie ma możliwości odmówienia przez organ wypłaty świadczenia. W tym zakresie ustawa nałożyła na organ określone w art. 25 i 26 obowiązki.
Należy pamiętać, że zakres czasowy ważności orzeczenia wpływa na wydane decyzje, na mocy których przyznano prawo do uzależnionych od niepełnosprawności świadczeń. Związane jest to ze wspomnianą wcześniej ewentualną kwestią wydania nowego ostatecznego orzeczenia o niepełnosprawności lub orzeczenia o stopniu niepełnosprawności. Gdy otrzymamy nowe ostateczne orzeczenie, wejdzie ono w miejsce dotychczasowego. Jeżeli będzie mniej korzystne może spowodować zaprzestanie wypłaty przyznanych świadczeń".
Cała publikacja pod adresem wskazanym na wstępie. e
Sygnatura akt: II SA/Gd 172/23
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 25.07.2023
Autor: oprac. MR
Źródło: pfron.org.pl
Czytamy informację:
"1 sierpnia o godzinie 10:00 rozpocznie się druga tura naboru do programu Samodzielność - Aktywność - Mobilność!" Mobilność osób z niepełnosprawnością, która potrwa do 31 sierpnia do godz. 23:59.
Decyzją Rady Nadzorczej PFRON wprowadzono nowe zasady składania i rozpatrywania wniosków o dofinansowanie.
Dofinansowanie do zakupu samochodu osobowego to element programu PFRON "Samodzielność - Aktywność - Mobilność!". Może je uzyskać osoba z niepełnosprawnością, która nie może poruszać się bez użycia wózka i posiada ważne orzeczenie o znacznym stopniu niepełnosprawności albo orzeczenie o niepełnosprawności ze wskazaniem konieczności stałej lub długotrwałej opieki lub pomocy innej osoby w związku ze znacznie ograniczoną możliwością samodzielnej egzystencji.
Do czego można otrzymać dofinansowanie
Dofinansowanie dotyczy części kosztów zakupu dostosowanego samochodu osobowego. tj. pojazdu, w którym dokonano technicznych dostosowań pod kątem indywidualnych potrzeb kierowcy lub pasażera z niepełnosprawnością wymagającą poruszania się na wózku inwalidzkim. Dostosowania powinny być wykonane w sposób, który umożliwia zajęcie miejsca kierowcy lub pasażera bez konieczności przesiadania się z wózka. Przy takim rozwiązaniu zarówno kierowca, jak i pasażer korzystają z dostosowanego samochodu podróżując na wózku inwalidzkim. Dofinansowanie może być przeznaczone na zakup nowego dostosowanego samochodu osobowego lub używanego dostosowanego samochodu osobowego po spełnieniu warunków.
Nowe zasady
Pierwsza tura naborów wniosków do programu odbyła się w marcu. Ogromne zainteresowanie programem sprawiło, że władze Funduszu podjęły decyzję o uruchomieniu drugiej tury naborów.
Według nowych zasad po upływie terminu składania wniosków w danej turze naboru wniosków, w każdym oddziale PFRON tworzy się listę rankingową złożonych wniosków, ułożoną według sumy liczby punktów za spełnianie poszczególnych kryteriów.
Kryteria punktowe według których podejmowane będą decyzje o przyznaniu dofinansowana są następujące:
- osoby z niepełnosprawnością w wieku do 65 roku życia - 1 punkt
- osoby z niepełnosprawnością w wieku od 4 roku życia - 1 punkt
- we wspólnym gospodarstwie domowym są co najmniej dwie osoby niepełnosprawne spełniające warunki udziału w programie, a samochód zostanie dostosowany do ich wspólnego podróżowania - 1 punkt
- 1 punkt uzyskają także osoby w wieku powyżej 65 roku życia, jeżeli są aktywne zawodowo. W takim przypadku złożą one oświadczenie, że są zatrudnione na okres nie krótszy niż 12 miesięcy, a zatrudnienie rozpoczęło się, co najmniej na sześć miesięcy przed złożeniem wniosku oraz że w tym okresie nie przebywały na urlopie bezpłatnym. Analogiczne oświadczenie złożą także osoby prowadzące działalność gospodarczą.
W przypadku gdy więcej niż jeden wniosek uzyska taką samą liczbę punktów wnioski z taką samą liczbą punktów szereguje się na liście rankingowej według kolejności złożenia wniosków. Dofinansowanie przyznawane jest, po pozytywnym rozpatrzeniu wniosku, według kolejności z listy rankingowej do wyczerpania puli środków będącej w dyspozycji danego oddziału PFRON.
Co ważne beneficjentami programu nie mogą być osoby umieszczone w domu pomocy społecznej, zakładzie opiekuńczo-leczniczym, zakładzie pielęgnacyjno-opiekuńczym, placówce zapewniającej całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, o której mowa w przepisach o pomocy społecznej, zakładzie karnym, zakładzie poprawczym, areszcie śledczym albo schronisku dla nieletnich.
Jak złożyć wniosek
Składanie wniosków o udział w programie odbywa się wyłącznie w formie elektronicznej w Systemie Obsługi Wsparcia (SOW) na stronie:
https://sow.pfron.org.pl/
przez teletransmisję danych lub w Oddziale PFRON przy pomocy pracownika Funduszu. Aby złożyć wniosek trzeba posiadać kwalifikowany podpis lub profil zaufany oraz mieć założone wcześniej konto na platformie SOW. Sposób składania wniosków i ich rozpatrywanie określone są w załączniku do programu, przy czym wnioski nierozpatrzone pozytywnie w turze wcześniejszej lub, które nie uzyskały dofinansowania ze względu na wyczerpanie środków w danej turze mogą być składane ponownie w kolejnej turze. Również osoby, które brały udział w pierwszej turze naboru wniosków, muszą składać nowe wnioski.
Kwoty dofinansowania
Wysokość dofinansowania samochodu będzie uzależniona od ceny zakupu dostosowanego samochodu osobowego. Progi cenowe zakupu dostosowanego samochodu osobowego będą dofinansowywane (poniższe wartości dofinansowania mogą się kumulować) w następującej wysokości:
1) dla samochodów dostosowanych do ich prowadzenia przez osobę niepełnosprawną:
a) do kwoty 150.000,00 zł - 80 proc. ceny samochodu,
b) nadwyżka ponad kwotę 150.000,00 zł do kwoty 250.000,00 zł - 50 proc. nadwyżki,
c) nadwyżka ponad kwotę 250.000,00 zł do kwoty 300.000,00 zł - 30 proc. nadwyżki,
d) nadwyżka ponad kwotę 300.000,00 zł - 0 proc.
2) dla samochodów dostosowanych do podróży osoby z niepełnosprawnością jako pasażera:
a) do kwoty 130.000,00 zł - 85 proc. ceny samochodu,
b) nadwyżka ponad kwotę 130.000,00 zł do kwoty 200.000,00 zł - 50 proc. nadwyżki,
c) nadwyżka ponad kwotę 200.000,00 zł do kwoty 230.000,00 zł - 30 proc. nadwyżki,
d) nadwyżka ponad kwotę 230.000,00 zł - 0 proc.
Więcej informacji na temat Programu i szczegóły dotyczącego wniosku można znaleźć na stronie PFRON".
***
E-informator portalu www.niepelnosprawni 27.07.2023
Autor: oprac. MR
Źródło: secure.avaaz.org
Czytamy:
"Art. 29 Konwencji ONZ o Prawach Osób z Niepełnosprawnościami mówi, że osoby z niepełnosprawnościami mają takie samo prawo jak inni do udziału w polityce i życiu publicznym. W związku ze zbliżającym się wyborami parlamentarnymi Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich wystosowało apel o to, by równość i powszechność wyborów dotyczyło również osób z niepełnosprawnością.
Apel jest rezultatem debaty, która odbyła się 29 marca tego roku "Wybory dostępne dla wszystkich?" Podpisujemy go przekonani, że wszyscy możemy sprawić, by wybory stały się bardziej dostępne dla osób z niepełnosprawnościami.
Apel skierowany jest do:
- instytucji, które mają wpływ na wybory dostępne dla wszystkich
- komitetów wyborczych o dostępne dla wszystkich materiały, o spotkania w miejscach dostępnych, o uwzględnienie na listach osób z niepełnosprawnościami
- mediów o dostępność debat i materiałów informacyjnych
- organizacji społecznych o prowadzenie akcji informacyjnych
- obywatelek i obywateli o wrażliwość na potrzeby osób z naszego najbliższego otoczenia: sąsiadów, znajomych, rodzin
- osób z niepełnosprawnościami. Ważny jest Wasz głos i zaangażowanie. Dostępne wybory to nasza wspólna sprawa.
By dołączyć do koalicji na rzecz dostępnych wyborów podpisz Apel "Wybory dostępne dla wszystkich!
Apel podpisali:
- dr hab. Marcin Wiącek, prof. UW - Rzecznik Praw Obywatelskich
- Edward Bolak - członek inicjatywy Nasz Rzecznik
- Krzysztof Dobies - Dyrektor Generalny Fundacji Avalon
- Michał Kiśluk - Dyrektor Zarządzający Międzynarodowego Instytutu Społeczeństwa Obywatelskiego
- Krzysztof Kotyniewicz - Prezes Zarządu Głównego Polskiego Związku Głuchych
- dr Krzysztof Kurowski - Przewodniczący Polskiego Forum Osób z Niepełnosprawnościami
- Bartosz Marganiec - działacz na rzecz praw Głuchych
- Ewa Pawłowska - Prezes Fundacji Integracja
- dr Monika Szczygielska - specjalistka ds. dostępności, Uniwersytet Warszawski
- Robert Więckowski - Wiceprezes Zarządu Fundacji Kultury bez Barier
- dr Monika Zima-Parjaszewska - Prezeska Zarządu Głównego Polskiego Stowarzyszenia na rzecz Osób z Niepełnosprawnością Intelektualną (PSONI).
Główne postulaty:
Potrzebujemy uwzględnienia osób z niepełnosprawnościami wśród kandydatów na posłów i senatorów. Nic o nas, bez nas!
Potrzebujemy informacji o programach komitetów wyborczych i kandydatach.
Komitety wyborcze powinny zadbać o:
- przygotowanie materiałów, także stron internetowych z uwzględnieniem języka prostego i różnych sposobów porozumiewania się osób z niepełnosprawnościami
- organizowanie spotkań wyborczych w miejscach dostępnych z udziałem tłumacza polskiego języka migowego.
Nadawcy telewizyjni i radiowi powinni dbać:
- o dostępność programów informacyjnych w jak największym zakresie
- o przygotowanie audycji, materiałów i transmisji debat wyborczych w taki sposób, żeby osoby z różnymi niepełnosprawnościami mogły z nich korzystać i rozumieć ich treść. Język debat powinien być wolny od stereotypów i uprzedzeń
- o wysoką jakość usług audiodeskrypcji, napisów dla osób niesłyszących i tłumaczenia w polskim języku migowym - zgodnie z obowiązującymi standardami.
Tutaj pomocne będą stanowiska Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.
Osoby prowadzące debaty powinny zapraszać do udziału w nich osoby z niepełnosprawnościami.
Potrzebujemy informacji o uprawnieniach przysługujących osobom z niepełnosprawnościami i wyjaśnienia, jak z nich korzystać.
Państwowa Komisja Wyborcza powinna przeprowadzić szeroką kampanię informacyjną o rozwiązaniach skierowanych do osób z niepełnosprawnościami. Do tego można wykorzystać różne kanały komunikacyjne, np. strony internetowe, radio, telewizję czy ulotki informacyjne. W kampanii można informować o alternatywnych formach głosowania, takich jak głosowanie przez pełnomocnika czy głosowanie korespondencyjne, a także o możliwości korzystania z nakładki w alfabecie Braille'a.
Władze lokalne powinny szeroko informować o sprawach organizacyjnych: siedzibach lokali wyborczych, siedzibach lokali dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami,
procedurach udziału w głosowaniu i ważnych terminach. Mogą przygotować dodatkowe materiały i wykorzystać różne sposoby dotarcia do wyborców i wyborczyń.
Ważne jest, żeby osoby wykluczone cyfrowo miały też dostęp do wszystkich informacji.
Organizacje społeczne mogą prowadzić ogólnopolskie i lokalne kampanie informacyjne o wyborach. W materiałach powinny zwracać uwagę na różne potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Potrzebujemy dostępnych lokali wyborczych oraz uważności na potrzeby osób z niepełnosprawnościami.
Władze lokalne mają obowiązek:
- przygotować lokale obwodowych komisji wyborczych dostosowane do potrzeb wyborców z niepełnosprawnościami zgodnie z kryteriami wskazanymi w Rozporządzeniu Ministra Infrastruktury i odpowiednio wcześnie skontrolować ich dostępność, poinformować o lokalizacjach dostosowanych lokali
- zapewnić dostępność nakładek do głosowania w alfabecie Braille'a.
Władze lokalne mogą również:
- likwidować bariery w bezpośredniej okolicy lokali wyborczych
- upewnić się, że nie będzie prac remontowych, dopilnować, by w dniu głosowania była otwarta szeroka brama itp.
- zadbać o dostępność pozostałych lokali wyborczych (innych niż te, które gminy wskazały jako dostępne dla osób z niepełnosprawnościami)
- zadbać o sprawną i godną obsługę osób z niepełnosprawnościami podczas głosowania.
Administracja wyborcza powinna podczas szkoleń członkiń i członków obwodowych komisji wyborczych:
- uwzględniać szerzej tematykę potrzeb wyborców z różnymi niepełnosprawnościami
- wskazać właściwe sposoby komunikowania się z osobami z niepełnosprawnościami, które przyjdą na głosowanie
- zwrócić szczególną uwagę na warunki, jakie musi spełniać lokal dostosowany do potrzeb wyborców z niepełnosprawnościami
- informować o tym, w jaki sposób kontrolować dostosowanie lokalu wyborczego do potrzeb wyborców z niepełnosprawnościami
- informować o tym, jak podjąć skuteczną interwencję w razie stwierdzenia niedostosowania.
Społeczni obserwatorzy wyborów oraz mężowie zaufania powinni zwracać uwagę na kwestię dostępności lokali wyborczych.
Oto przykłady głosów z debaty "Wybory dostępne dla wszystkich?"
- Wybory to święto. Chcę w tym dniu być z innymi.
- Brakuje programów politycznych w formacie łatwym do czytania i rozumienia (ETR). Są one potrzebne osobom z niepełnosprawnością intelektualną.
- Gdy w telewizji nie ma napisów i tłumacza polskiego języka migowego - nie rozumiem, co mówią politycy. Nie mogę podejmować własnych decyzji.
- Składaliśmy pisma do komitetów wyborczych - ale nie było dialogu. Czujemy się traktowani jak dzieci, które muszą pogodzić się z brakiem dostępu do informacji.
Apel można podpisać na stronie avaaz.org