Logo 1%

PrzekaĆŒ 1% naszej organizacji

Logo OPP


Logo 1%
Dołącz do nas na Facebooku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PRAWO I NIEPEŁNOSPRAWNI Pazdziernik 2023

 

Ciocia niepełnosprawnego dziecka bez świadczenia

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 19 października 2023
 
Czytamy fragmenty publikacji:
"Prawo do świadczenia pielęgnacyjnego ma osoba będąca rodziną zastępczą spokrewnioną z dzieckiem.To uprawnienie nie może zostać rozszerzone na inne typy rodzin zastępczych - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
Wniosek o przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego złożyła kobieta, która pełni rolę rodzica zastępczego niezawodowego dla dziecka swojej siostry. Jednak wójt gminy wydał decyzję odmawiającą świadczenia, która została potem utrzymana w mocy przez samorządowe kolegium odwoławcze. Organ odwoławczy stwierdził, że ciotka niepełnosprawnego małoletniego nie jest uprawniona do świadczenia pielęgnacyjnego w świetle art. 17 ust. pkt 3 ustawy z listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z r. poz. 390 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem świadczenie pielęgnacyjne przysługuje osobie będącej rodziną zastępczą spokrewnioną w rozumieniu ustawy z czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej (t.j. Dz.U. z r. poz. 1426 ze zm.). Stosownie zaś do jej art. 41 ust. 2 rodzinę zastępczą spokrewnioną tworzą małżonkowie lub osoba samotna, którzy są wstępnymi lub rodzeństwem dziecka.
Następny fragment:
"Sąd jednak orzekł, że skarga nie zasługuje na uwzględnienie. Jak podkreślił, bezsporne jest, że kobieta oraz jej mąż na mocy postanowienia sądu zostali ustanowieni rodziną zastępczą niezawodową dla niepełnosprawnego małoletniego, a nie są rodziną zastępczą spokrewnioną, uprawnioną do świadczenia pielęgnacyjnego.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Kielcach uznał (wyrok z sierpnia 2023 r., sygn. akt II SA/Ke 350/23), że pomoc finansowa nie może zostać przyznana skarżącej na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy, który stanowi, że świadczenie może otrzymać inna osoba niż matka, ojciec, opiekun faktyczny lub rodzic zastępczy spokrewniony, jeśli ciąży na niej obowiązek alimentacyjny względem osoby niepełnosprawnej. Przesądza o tym brzmienie art. 128 kodeksu rodzinnego opiekuńczego, który wskazuje, że obowiązek dostarczania środków utrzymania i wychowania (obowiązek alimentacyjny) obciąża krewnych w linii prostej i rodzeństwo. Z tej regulacji wynika więc, że kobieta, która jest siostrą matki dziecka, nie spełnia przesłanki określonej w art. ust. 1 pkt 4.
Dodał, że przepisy kodeksu rodzinnego i opiekuńczego nie kreują obowiązku alimentacyjnego na skutek umieszczenia dziecka w pieczy zastępczej. Rozstrzygnięcie w tym zakresie stanowi bowiem wyłącznie formę ograniczenia władzy rodzicielskiej, a przepisy ustawy o świadczeniach rodzinnych, które co do zasady wykluczają możliwość przyznania świadczenia pielęgnacyjnego rodzinie zastępczej, czynią wyjątek jedynie dla rodzin zastępczych spokrewnionych z uwagi na istnienie obowiązku alimentacyjnego między tworzącymi ją osobami a dzieckiem. Sąd przyznał też, że znane jest mu orzecznictwo, na które powoływała się skarżąca, ale nie podziela zawartego w nim poglądu, który pozwala na uzupełnienie katalogu osób uprawnionych do świadczenia pielęgnacyjnego o inne rodziny zastępcze (mimo że ich wykluczenie budzi wątpliwości natury społecznej), bo jest to kompetencją ustawodawcy".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 października 2023 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Słaby start ogólnopolskiej wypożyczalni sprzętu

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 19 października 2023 r.
 
Czytamy:
"Do PFRON wpłynęło 208 wniosków o udostępnienie technologii wspomagającej. Najwięcej z nich dotyczyło wypożyczenia łóżka rehabilitacyjnego, tabletu oraz koncentratora tlenu - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
4 września została uruchomiona centralna wypożyczalnia sprzętu dla osób niepełnosprawnych. I chociaż w jej zasobach znajduje się ponad 14 tys. urządzeń wspomagających widzenie, słyszenie, poruszanie czy komunikowanie się, to na razie nie cieszy się ona dużym zainteresowaniem. Świadczą o tym dane przekazane przez PFRON, realizujący specjalny program, w ramach którego funkcjonuje wypożyczalnia. Wynika z nich, że do tej pory zostało złożonych tylko 208 wniosków o wypożyczenie, a technologie trafiły do 33 osób.
Ogólnopolska wypożyczalnia sprzętu ma być w założeniu sposobem na rozwiązanie problemu z dostępnością dla osób niepełnosprawnych do specjalistycznego sprzętu oraz technologii wspomagających, które pozwalają im osiągnąć większą samodzielność w codziennym życiu. Takie urządzenia są zwykle drogie - wprawdzie istnieje możliwość uzyskania dofinansowania na ich zakup z pieniędzy PFRON lub NFZ, ale pokrywa ono tylko część kosztów, co więcej, są i takie, które w ogóle nie są objęte finansowym wsparciem. Z kolei niepełnosprawne dzieci wraz z wiekiem wyrastają z użytkowanego sprzętu, np. wózka, co oznacza konieczność zakupu nowego. Dlatego właśnie powstanie wypożyczalni miało spowodować, że osoby niepełnosprawne i ich rodziny zamiast ponosić wydatki związane z kupnem sprzętu, mogą go wypożyczyć, płacąc jedynie zwrotną kaucję na początku jego użytkowania.
Jednak jak pokazują dane dotyczące działalności wypożyczalni, na razie niewiele osób postanowiło skorzystać ze zgromadzonego w niej asortymentu. Jak wylicza Matylda Piątkowska, rzecznik PFRON, na wspomnianą liczbę 208 wniosków pozytywnie zostały rozpatrzone 74, kolejne 77 jest obecnie w trakcie analizy, a 21 rozpatrzono negatywnie. Ponadto 10 wniosków wymaga poprawienia, a 26 zostało wycofanych.
Okazuje się, że nie wszystkie urządzenia, w które została zaopatrzona wypożyczalnia, są dostępne. Na razie nie są udostępniane aparaty słuchowe. Natomiast gdy już wniosek zostanie zaakceptowany i odpowiedni sprzęt będzie dobrany dla danej osoby niepełnosprawnej, jego dostarczeniem zajmuje się Rządowa Agencja Rezerw Strategicznych. Ta zaś dotychczas wykonała dostawę 33 urządzeń.
Zdaniem Arkadiusza Grądkowskiego, prezesa Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Wyrobów Medycznych POLMED, liczba wniosków jest bardzo mała, na co duży wpływ ma to, jak doszło do powstania wypożyczalni. Przypomina, że rząd tworzył ją bez konsultacji i rozeznania wśród dostawców sprzętu co do tego, jakie urządzenia kupować, aby odpowiadały faktycznym potrzebom osób niepełnosprawnych. Co istotne, przez długi czas nie było nawet wiadomo, jakie technologie znalazły się na wyposażeniu wypożyczalni, bo ich lista była tajna".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 18 października 2023 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

 Jak skorzystać z rehabilitacji leczniczej Zakładu Ubezpieczeń Społecznych

 E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 11.10.2023
Autor: inf.prasowa
 
 Zamieszczamy informację z pominięciem danych odnoszących się do województwa opolskiego. Czytamy:
 "Z programu rehabilitacji leczniczej możesz skorzystać, jeśli jesteś zagrożony długotrwałą utratą zdolności do pracy. Warunkiem jest zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych w ZUS.
 
ZUS pokrywa koszty
Wniosek o skierowanie na rehabilitację będzie zasadny, gdy np. lekarz orzecznik ZUS stwierdzi taką potrzebę podczas kontroli zwolnienia lekarskiego bądź gdy starasz się o świadczenie rehabilitacyjne lub rentę z tytułu niezdolności do pracy".
 Następny fragment:
"- Sebastian Szczurek, regionalny rzecznik prasowy ZUS. W przypadku większości schorzeń rehabilitacja lecznicza, na którą kieruje ZUS odbywa się stacjonarnie, czyli na zasadzie całodobowego pobytu w ośrodku. Placówki, z którymi ZUS podpisał umowę na świadczenie takich usług znajdują się w całej Polsce, głównie na Podkarpaciu i nad Bałtykiem. W systemie ambulatoryjnym (codzienne dojazdy do miejsca rehabilitacji) leczy się głównie schorzenia narządu ruchu oraz układu krążenia.
Ile trwa turnus?
Rehabilitacja trwa zwykle 24 dni z opcją przedłużenia bądź skrócenia turnusu. O tym może zdecydować ordynator ośrodka rehabilitacyjnego. Po zakończonej rehabilitacji w ośrodku otrzymasz kartę informacyjną z jej przebiegu z informacją o stanie zdrowia.
 
Gotowy formularz
Wniosek o rehabilitację (Wniosek PR-4) powinien wypełnić lekarz pierwszego kontaktu bądź specjalista, u którego się leczysz, a można go złożyć w najbliższej placówce ZUS. Jeśli lekarz wystawi wniosek o rehabilitację w trakcie wystawiania zwolnienia lekarskiego (e-ZLA) na Platformie Usług Elektronicznych ZUS, to takiego dokumentu nie trzeba zanosić osobiście do ZUS-u, ponieważ lekarz prześle go w formie elektronicznej bezpośrednio do ZUS-u.
We wniosku należy wskazać swoje dane czyli:
- imię i nazwisko,
- PESEL,
- adres zamieszkania i numer telefonu,
- rozpoznanie medyczne w języku polskim,
- opinię, czy po przeprowadzeniu rehabilitacji istnieje pozytywne rokowanie odzyskania zdolności do pracy,
- dokumentację medyczną leczenia (np. karty informacyjne leczenia szpitalnego, USG itp.),
- informację, że dotyczy rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS.
 
Co obejmuje program rehabilitacji leczniczej?
Lekarz w ośrodku rehabilitacyjnym ustali indywidualnie zabiegi i zajęcia z zakresu:
- różnych form rehabilitacji fizycznej, czyli kinezyterapii indywidualnej, zbiorowej i ćwiczeń w wodzie,
- fizykoterapii (ciepłolecznictwa, krioterapii, hydroterapii, leczenia polem elektromagnetycznym wielkiej i niskiej częstotliwości, leczenia ultradźwiękami, laseroterapii, masażu klasycznego i wibracyjnego),
- rehabilitacji psychologicznej, w tym między innymi psychoedukacji i treningów relaksacyjnych,
- edukacji zdrowotnej w zakresie:
- zasad prawidłowego żywienia,
- znajomości czynników ryzyka w chorobach cywilizacyjnych,
- znajomości czynników zagrożenia dla zdrowia w miejscu pracy,
- podstawowych praw i obowiązków pracodawcy oraz pracownika,
- kontynuacji rehabilitacji w domu po zakończeniu turnusu rehabilitacyjnego".
 
 ***
 

 Złagodzone wymogi dla mieszkań treningowych i wspomaganych

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 18 października 2023r.
 
Czytamy fragment publikacji:
W projekcie przepisów wprowadzających standardy lokalowe dla mieszkań treningowych i wspomaganych zrezygnowano z określania minimalnej powierzchni, jaką musi mieć łazienka - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak wynika z nowej wersji projektu rozporządzenia ministra rodziny i polityki społecznej w sprawie mieszkań treningowych i wspomaganych. Zastąpią one mieszkania chronione, które obecnie są formą pomocy przygotowującą m.in. osoby niepełnosprawne czy opuszczające pieczę zastępczą do prowadzenia samodzielnego życia lub wspierające je w niezależnym funkcjonowaniu. W projekcie zostały zawarte wymagania, jakie muszą spełniać lokale przeznaczone na mieszkania treningowe i wspomagane, a jednym z nich było posiadanie łazienki o minimalnej powierzchni 4 mkw. Jednak w trakcie konsultacji samorządy zgłaszały, że osiągnięcie tego standardu może być problemem, bo większość mieszkań dostępnych na rynku, w szczególności w nowym budownictwie, ma łazienki o mniejszej niż 4 mkw. wielkości. Okazuje się, że Ministerstwo Rodziny i Polityki Społecznej postanowiło uwzględnić uwagi zgłaszane w tej kwestii, bo w zmienionym projekcie nie ma wskazania dotyczącego minimalnej powierzchni łazienki".
Cała publikacja w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 października 2023 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Trzeci sektor przeciw zmianom w wykorzystaniu pieniędzy z UE na deinstytucjonalizację

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
Dgp/Baza Wiedzy 12 października 2023 r.
 
Czytamy:
"Organizacje pozarządowe alarmują, że MRiPS chce zmienić wytyczne dotyczące wykorzystania środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus na finansowanie opieki wytchnieniowej, co wykluczy je z możliwości ich uzyskania - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak wynika z pisma, jakie przedstawiciele kilkudziesięciu stowarzyszeń i fundacji zajmujących się usługami społecznymi wysłali do Komisji Europejskiej.
Opieka wytchnieniowa jest formą wsparcia dla opiekunów osób niepełnosprawnych, którzy z różnych powodów czasowo nie mogą się nimi zajmować (np. potrzebują odpoczynku lub mają problemy zdrowotne wymagające pobytu w szpitalu). Problem w tym, że - jak wskazują sygnatariusze wspomnianego pisma - forsowane przez MRiPS rozwiązania zmierzają do tego, aby wsparcie wytchnieniowe o charakterze całodobowym było realizowane i finansowane w konkursach z udziałem pieniędzy EFS+ w tych placówkach, które podlegają nadzorowi administracji rządowej, czyli wojewody. Na tej zmianie, w ich opinii, skorzystają przede wszystkim domy pomocy społecznej, natomiast zostaną poszkodowane trzeci sektor oraz małe ośrodki pomocy społecznej, które oferują opiekę wytchnieniową w warunkach domowych.
Druga sprawa, która jest poruszona w piśmie do KE, dotyczy informacji, jakie dotarły do organizacji obywatelskich o trwających uzgodnieniach między Brukselą a MRIPS oraz Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie aneksu do wytycznych EFS+.
Organizacje pozarządowe zwracają się do KE o zablokowanie takich rozwiązań oraz włączenie do dialogu w sprawie aneksu, tak aby wspólnie zostały wypracowane regulacje, które będą wspierały rzeczywistą deinstytucjonalizację, a nie prowadziły do wykorzystania pieniędzy EFS+ na działania, które nie sprzyjają niezależnemu życiu. Podkreślają przy tym, że podejmowane w ostatnim czasie przedsięwzięcia zaczynają zmierzać w stronę wzmacniania placówek całodobowych. To zaś może zaprzepaścić możliwość efektywnego wykorzystania środków UE na realizację prawdziwej, zgodnej z międzynarodowymi standardami i praktykami polityki rozwoju środowiskowych usług społecznych".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 października 2023 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Związki krytycznie o emeryturach w budżecie

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 5 października 2023 r.
 
Czytamy:
"Związki zawodowe uważają, że emerytury i renty powinny być waloryzowane na podstawie wskaźnika inflacji zwiększonego o co najmniej 50 proc. realnego wzrostu przeciętnej płacy w r. Taki postulat zgodnie zgłaszają Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych i NSZZ"Solidarność" w opiniach do projektu budżetu państwa na 2024 r. Projekt ustawy w tej sprawie, przyjęty w ubiegłym tygodniu przez rząd, wpłynął już do Sejmu, ale najpewniej rozpatrzy go już nowy parlament po wyborach - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Zdaniem OPZZ przewidziany przez rząd mechanizm waloryzacji, w którym wskaźnik inflacji zwiększa się o proc. realnego wzrostu przeciętnej płacy w r., nie pozwala na zachowanie adekwatności wysokości świadczeń - zwłaszcza w obliczu rosnących kosztów życia związanych z wysoką inflacją i niską siłą nabywczą wynagrodzeń.
Dodatkowo, zdaniem OPZZ, należy wprowadzić drugą warunkową waloryzację, obowiązującą od 1 września w sytuacji, gdy wskaźnik inflacji dla pierwszego półrocza roku, w którym jest przeprowadzana waloryzacja, przekroczy 5 proc. A mechanizm jej ustalania powinien zostać wypracowany w Radzie Dialogu Społecznego.
Związkowcy w dalszym ciągu krytykują też projektowaną na przyszły rok wysokość minimalnego wynagrodzenia, czyli 4242 zł od stycznia i 4300 zł od lipca przyszłego roku. Wskazują na zaniżenie średniorocznej wysokości tej płacy o ok.53 zł".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 4 października 2023 r.
autor: Karolina Topolska, oprac.: GR
 
 ***
 

 Świadczenie nie tylko za opiekę nad osobą leżącą

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 5 października 2023 r.
 
Czytamy:
"Przyznanie świadczenia pielęgnacyjnego nie zostało powiązane z występowaniem niepełnosprawności polegającej na tym, że osoba wymagająca opieki jest osobą leżącą - czytamy w Dzienniku Gazecie Prawnej.
O wsparcie ubiegała się kobieta zajmująca się niepełnosprawną, chorą na nowotwór matką, ale burmistrz miasta wydał decyzję odmowną. Uzasadniał ją tym, że po pierwsze nie został spełniony wymóg określony w art.17 ust. 1b ustawy z listopada 2003 r. o świadczeniach rodzinnych (t.j. Dz.U. z r. poz. 390 ze zm.), wskazujący, że warunkiem uzyskania świadczenia pielęgnacyjnego jest to, aby niepełnosprawność powstała przed ukończeniem 18 lat lub 25 lat (jeśli osoba się uczyła). Natomiast drugim powodem negatywnego rozstrzygnięcia był brak bezpośredniego związku przyczynowo-skutkowego pomiędzy rezygnacją z zatrudnienia lub niepodejmowaniem pracy przez opiekunkę a koniecznością sprawowania opieki nad niepełnosprawną matką.
Samorządowe Kolegium Odwoławcze, uznało, że z uwagi na wyrok Trybunału Konstytucyjnego z października 2014 r. (sygn. akt K 38/13) orzekający o niekonstytucyjności art. 17 ust. 1b ustawy nie jest dopuszczalne oparcie decyzji odmawiającej świadczenia pielęgnacyjnego na tym przepisie. Jednak mimo tego uchybienia SKO wskazało, że decyzja jest zgodna z prawem ze względu na brak spełnienia drugiej przesłanki, na którą powoływał się burmistrz miasta. Zdaniem SKO zakres opieki wykonywanej przez córkę nad matką nie uniemożliwia w zupełny sposób podjęcia pracy zarobkowej, choćby w niepełnym wymiarze czasu pracy. Organ zwrócił uwagę, że matka, chociaż ma orzeczenie zaliczające ją do znacznego stopnia niepełnosprawności, to nie jest osobą cały czas leżącą, niezdolną do samodzielnego spożywania posiłków czy przyjmowania lekarstw. Jednocześnie kobieta nie wykonuje przy niej takich czynności opiekuńczych, które absorbują ją nieustannie i wymagają ciągłej obecności przy chorej w domu, nie pozwalając jej na jakąkolwiek aktywność zawodową.
Córka na decyzję SKO złożyła skargę do WSA, zarzuciła w niej organowi odwoławczemu błędną wykładnię przepisów ustawy oraz to, że nie wzięło pod uwagę, że osoba niepełnosprawna w stopniu znacznym - w zależności od rodzaju schorzenia i aktualnego stanu zdrowia - wymaga opieki stałej lub długotrwałej, ale niekoniecznie całodobowej. Sąd przyznał kobiecie rację i uchylił decyzję kolegium oraz poprzedzającą ją decyzję burmistrza miasta. W jego ocenie organy niższej instancji nie dokonały precyzyjnych ustaleń co do sytuacji zdrowotnej matki skarżącej oraz zakresu czynności opiekuńczych, chociaż dysponowały informacjami pochodzącymi z przeprowadzonego wywiadu środowiskowego. Z jego treści wynika zaś, że matka, choć nie jest osobą leżącą, to nie jest w stanie wykonywać samodzielnie żadnych czynności samoobsługowych, wymaga zmiany opatrunków dwa razy dziennie oraz podawania zastrzyków przeciwzakrzepowych. Organ odwoławczy pominął też to, że skarżąca musi kilka razy w nocy wstawać, aby udzielić niepełnosprawnej matce pomocy. Trudno jest więc oczekiwać od takiej osoby, że będzie rano gotowa do wykonywania pracy. Dlatego WSA w Krakowie (wyrok z września 2023 r., sygn. akt III SA/ Kr 618/23) zobowiązał burmistrza miasta, aby przy ponownym rozpatrzeniu sprawy zostały poczynione ustalenia dotyczące stanu faktycznego, które uwzględnią specyfikę choroby, na którą cierpi matka skarżącej, oraz informacje zawarte w rodzinnym wywiadzie środowiskowym i dopiero na tej podstawie ocenił, czy rezygnacja z zatrudnienia jest uwarunkowana koniecznością sprawowania nad nią opieki".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 4 października 2023 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

Pracodawcy mają wątpliwości w sprawie wykazywania efektu zachęty

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 17 października 2023 r.
 
 Czytamy fragment publikacji:
 "Jeśli umowa o pracę z poprzednim pracownikiem została rozwiązana na podstawie przepisów o zwolnieniach grupowych, ale za porozumieniem stron, to na przyjmowanego na to stanowisko nowego pracownika firma może otrzymywać dofinansowanie do jego wynagrodzenia - donosi Dziennik Gazeta Prawna.
Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez PFRON. Pytanie dotyczyło wykazywania efektu zachęty, który jest jednym z warunków, jakie musi spełniać pracodawca, aby uzyskiwać subsydia płacowe. Zgodnie z przepisami ustawy z sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (t.j. Dz.U. z r. poz. ze zm.) efekt zachęty może być osiągnięty metodą ilościową lub jakościową. W tym pierwszym przypadku do wykazania efektu zachęty dochodzi, gdy zatrudnienie osoby niepełnosprawnej powoduje w miesiącu rozpoczęcia przez nią pracy wzrost zatrudnienia ogółem w stosunku do średniego stanu zatrudnienia z miesięcy poprzedzających ten miesiąc. Z kolei z efektem zachęty osiągniętym metodą jakościową mamy do czynienia, gdy pracodawca zatrudni osobę niepełnosprawną na etat zwolniony w wyniku rozwiązania umowy o pracę z innym pracownikiem, o ile odbyło się w to sposób wskazany w przepisach ustawy o rehabilitacji, w tym m.in. za wypowiedzeniem złożonym przez pracownika, na mocy porozumienia stron lub z uwagi na upływ czasu, na jaki umowa została zawarta".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 17 października 2023 r.
autor: Michalina Topolewska, oprac.: GR
 
 ***
 

 Kiedy zorganizować szkolenie bhp dla osób zatrudnionych zdalnie

Grzegorz Rodziewicz, oprac.: GR
DGP/Baza Wiedzy 6 października 2023
 
Czytamy:
"Czy w związku z wejściem w życie przepisów o pracy zdalnej i obowiązkiem kierowania pracowników wykonujących pracę w tej właśnie formie na obowiązkowe szkolenia okresowe w dziedzinie bhp jest jakiś termin, w którym należy zorganizować pierwsze takie szkolenie? - pyta czytelnik Dziennika Gazety Prawnej.
Jak odpowiada ekspert współpracujący z DGP - przepisy nie precyzują, kiedy należy zapewnić pierwsze szkolenie okresowe pracownikom zatrudnionym w formie zdalnej, którzy do tej pory korzystali ze zwolnienia z takich szkoleń. Można zatem przyjąć, że należy to zrobić niezwłocznie, a więc tak szybko, jak to możliwe.
Stosownie do postanowień art. 2373 par. kodeksu pracodawca jest obowiązany zapewnić przeszkolenie pracownika w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy przed dopuszczeniem go do pracy oraz prowadzenie okresowych szkoleń w tym zakresie. Przy czym szczegółowe zasady organizowania i przeprowadzania powyższych szkoleń zostały określone w przepisach rozporządzenia ministra gospodarki i pracy w sprawie szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy. I tak zgodnie z par. 6 ww. aktu wykonawczego szkolenia z dziedziny bhp są prowadzone jako szkolenia wstępne i szkolenia okresowe.
Szkolenie wstępne, na które składają się instruktaż ogólny oraz instruktaż stanowiskowy, powinno się odbyć przed dopuszczeniem pracownika do pracy, natomiast częstotliwość przeprowadzania szkoleń okresowych pracodawca ustala po konsultacji z pracownikami lub ich przedstawicielami - respektując zarazem wytyczne wynikające z par. 15 ust. 1 i 2 r.s.b.h.p. Oznacza to, że szkolenia okresowe powinny się odbywać nie rzadziej niż:
- co roku dla stanowisk, na których są wykonywane prace szczególnie niebezpieczne
- co trzy lata dla stanowisk robotniczych
- co pięć lat dla stanowisk kierowniczych, inżynieryjno-technicznych, pracowników służby bhp i innych osób wykonujących zadania tej służby, a także pozostałych stanowisk, których charakter pracy wiąże się z narażeniem na czynniki szkodliwe dla zdrowia, uciążliwe lub niebezpieczne albo z odpowiedzialnością w zakresie bhp
- co sześć lat dla stanowisk administracyjno-biurowych".
Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 5 października 2023 r.
autor: Maciej Ambroziewicz, oprac.: GR