*** 
   
 wyborcza.pl 
   
          Czytamy fragment publikacji: 
  "- Musimy odejść od orzekania o niepełnosprawności na  rzecz orzeczeń, co człowiek jeszcze może robić. Czyli nie opierać się na  grupach niepełnosprawności, jej stopniu, ale wskazać w orzeczeniu, gdzie  człowiek może jeszcze funkcjonować na rynku pracy - mówi prof. Gertruda Uścińska,  prezes ZUS. 
          Dziś osoby dostające rentę mają wydawane orzeczenie o  całkowitej lub częściowej niezdolności do pracy. Po zmianach każdy będzie miał  wpis "zdolny do pracy". Będzie też wskazanie, w jakim zakresie  człowiek nadaje się do dalszej aktywności, czyli co jeszcze może robić - np.  pracować przy komputerze, ale nie fizycznie, przenosząc towary. 
          Jak orzekać o niepełnosprawności 
          Zmiany miałyby dotyczyć wszystkich nowych decyzji  rentowych. Najprawdopodobniej będą ustalone konkretne procenty naszej  przydatności do pracy, typu zdolny w 20 czy 40 proc. Może być też ustalona  konkretna granica procentowa przydatności do pracy, poniżej której będzie  przysługiwać renta - prawo do niej miałby np. każdy, kto będzie zdolny do pracy  tylko w 30 proc." 
          Taka jest propozycja, ale od propozycji do realizacji może  być daleka droga. Dlatego informacja ta nie powinna ani cieszyć, ani martwić.  Jest na to zbyt wcześnie. 
   
   *** 
   
 Mateusz Różański 
          E-informator portalu www.niepelnosprawni.pl 26.04.2017 
   
          Czytamy fragmenty obszernej publikacji: 
  "Opublikowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej  (MEN) projekt rozporządzenia dotyczącego nauczania indywidualnego wyklucza możliwość  organizowania takiego rodzaju nauczania w szkole lub przedszkolu. Propozycja  resortu wywołała burzę wśród rodziców dzieci z niepełnosprawnością. 
          - Tak naprawdę, jeśli to rozporządzenie wejdzie w życie,  oznacza to zamknięcie w domach dzieci z niepełnosprawnościami - powiedziała w  rozmowie z radiem Tok FM Agnieszka Kossowska, mama 7-letniego Frania z  autyzmem, który w przedszkolu miał część zajęć indywidualnych, a część z grupą  rówieśniczą". 
          I dalej: 
  "Rozporządzenie MEN w sprawie indywidualnego obowiązkowego  rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci  i młodzieży krytycznie ocenia też Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom z Ukrytymi  Niepełnosprawnościami im. H. Aspergera "Nie-Grzeczne Dzieci". 
  "Wiemy, że wiele dzieci z niepełnosprawnościami  korzysta z nauczania indywidualnego na terenie placówek oświatowych - czytamy  na facebookowym profilu projektu "Wszystko jasne" realizowanego przez  to stowarzyszenie. - Planowane zmiany uważamy za niekorzystne, będziemy w trybie  konsultacji zgłaszać nasze uwagi". 
          Kolejny fragment: 
  "Na wątpliwości i obawy rodziców ministerstwo  odpowiedziało 26 kwietnia 2017 r. oficjalnym komunikatem. 
  "Naszym priorytetem jest stworzenie takiego systemu  edukacji, który zapewni maksymalne wsparcie dla tych uczniów w szkole - czytamy  w nim. - Uczeń ma funkcjonować w społeczności szkolnej. Uczeń, jeśli stan jego  zdrowia pozwala, powinien się uczyć ze swoimi rówieśnikami a nauczyciel  powinien dostosować metody pracy z tym uczniem do jego potrzeb a szkoła zapewnić  wsparcie. Na tym polega edukacja włączająca i MEN do tego dąży. Mamy narzędzia  by taka edukacja odbywała się w każdej szkole i będziemy je doskonalić, a  jednocześnie musimy usuwać wszystkie bariery, które to utrudniają". 
          Jeszcze jeden fragment: 
  "W swoim komunikacie Ministerstwo Edukacji Narodowej  wyraźnie sugeruje, że rodzice dzieci z niepełnosprawnością i media w swoich  doniesieniach na temat projektu rozporządzenia mylą nauczanie indywidualne z  indywidualnym tokiem nauczania. 
  "Indywidualne nauczanie organizowane jest wyłącznie  dla dzieci i młodzieży, którym stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia  uczęszczanie do szkoły - czytamy w komunikacie. 
          - Organizuje się je na czas określony - do chwili, aż stan  zdrowia ucznia poprawi się i będzie mógł chodzić do szkoły. Jeśli stan zdrowia  niepełnosprawnego ucznia uniemożliwia lub znacznie utrudnia mu chodzenie do  szkoły, uczeń ten obejmowany będzie indywidualnym nauczaniem w domu rodzinnym.  W indywidualnym nauczaniu realizuje się obowiązkowe zajęcia edukacyjne  wynikające z ramowego planu nauczania danego typu i rodzaju szkoły, dostosowane  do potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych  ucznia". 
   Jest to projekt  rozporządzenia, a więc nie można jeszcze przewidzieć, jaka będzie jego  ostateczna wersja. Jednak już wiadomo, że regulacja ta może mieć duży wpływ na  warunki rozwojowe i edukacyjne niektórych dzieci z uszkodzonym wzrokiem. 
          Osoby zainteresowane mogą zapoznać się z całą publikacją  pod adresem wymienionym na wstępie. 
   
          ***
   
 Tomasz  Przybyszewski 
          E-informator portalu niepelnosprawni.pl 18.04.2017 
   
   Czytamy: 
   "Komputery,  smartfony i telewizory, usługi bankowe, zakupy przez internet - wszystko to ma  być dostępne dla osób z różnymi niepełnosprawnościami. Trwają prace nad  Europejskim Aktem o Dostępności". 
          I dalej: 
  "W ten sposób rozpoczęły się prace nad Europejskim  Aktem o Dostępności, który ma obejmować zasady dostosowania m.in. usług  bankowych i bankomatów, komputerów i oprogramowania, telefonów, urządzeń  telewizyjnych i usług audiowizualnych, handlu elektronicznego, a po części  także transportu". 
          Kolejny fragment: 
  "- To, co w tej chwili widzimy w propozycji, będzie  miało największy wpływ na usługi bankowe, komputery i wszystkie usługi  telekomunikacyjne - będą one dostosowane. To trzy dziedziny, na które  oddziaływanie będzie największe. Produkty, np. telekomunikacyjne, także będą  musiały być dostosowane. Dostępny tak naprawdę będzie musiał być każdy produkt  wprowadzony na rynek. Będzie to więc bardzo duża zmiana - dodał w rozmowie z  nami w grudniu 2016 r. węgierski europoseł Ádám Kósa, który pracuje nad tym  Aktem w Parlamencie". 
          Ostatni fragment: 
  " - Europejski Akt o Dostępności (po angielsku:  European Accessibility Act, w skrócie: EAA) ma być aktem prawnym w formie  dyrektywy. 
          - Obowiązywać ma w każdym kraju członkowskim Unii  Europejskiej. 
          - Ma zapewnić wspólne, jednakowe wymogi dostępności  wybranych produktów i usług. 
          - Celem rynkowym dyrektywy jest poprawa funkcjonowania  jednolitego rynku Unii Europejskiej poprzez usuwanie istniejących i  zapobieganie powstawaniu nowych barier, które mogą wynikać z różnorodnych  przepisów, norm i wytycznych dotyczących dostępności produktów i usług w  poszczególnych państwach Unii Europejskiej. 
          - Celem społecznym dyrektywy jest natomiast większe  włączenie społeczne oraz umożliwienie prowadzenia niezależnego życia przez  osoby z różnymi niepełnosprawnościami (przy okazji także np. osoby  starsze)". 
          Cała, obszerna publikacja: 
          E-informator portalu niepelnosprawni.pl 18.04.2017 
   
          ***
   
Katarzyna Wójcik, oprac.: GR (Rzeczpospolita (2017-04-13) 
   
          Czytamy: 
  "Opiekunowie niepełnosprawnych dzieci będą mogli  otrzymać dofinansowanie na podjęcie działalności gospodarczej. To bezzwrotne  środki z Funduszu Pracy do wysokości sześciokrotnego przeciętnego  wynagrodzenia, czyli ponad 25 tys. zł. Rodzice prowadzący działalność będą też  mieli prawo do preferencyjnych pożyczek. 
          Takie zmiany przewiduje projekt nowelizacji niektórych  ustaw w związku z realizacją programu "Za życiem". Pierwsze elementy  programu weszły w życie od stycznia tego roku. Chodzi o 4 tys. zł zapomogi  związanej z urodzeniem nieuleczalnie chorego dziecka oraz objęcie rodziny  wsparciem asystenta. Następne formy pomocy mają wejść w życie od lipca. W tym  celu ma zostać zmieniona m.in. ustawa o promocji zatrudnienia i instytucjach  rynku pracy. 
          Zgodnie z projektem pracodawca, który zdecyduje się przyjąć  opiekuna niepełnosprawnego dziecka do pracy na minimum pół etatu, będzie mógł  otrzymać refundację części kosztów jego zatrudnienia przez sześć miesięcy. Inną  formą wsparcia będzie specjalny finansowy grant na stworzenie stanowiska  telepracy dla opiekuna (do 12-krotności minimalnego wynagrodzenia). Ponadto  opiekunowie niepełnosprawnych poszerzą katalog osób znajdujących się w  szczególnej sytuacji na rynku pracy. Zaliczenie do tej grupy pozwoli im uzyskać  pierwszeństwo w skierowaniu do udziału w programach specjalnych. 
          Celem projektu jest też zwiększenie liczby miejsc opieki  dla niepełnosprawnych dzieci. Prowadzący żłobek lub klub dziecięcy z miejscami  dla nich lub świadczący usługi rehabilitacyjne w miejscu ich zamieszkania  otrzymają dofinansowanie na doposażenie stanowiska pracy bezrobotnego, który  będzie się zajmował niepełnosprawnym dzieckiem. 
          Zmiany są też przewidziane w ustawie o pomocy społecznej.  Jedna z modyfikacji dotyczy mieszkań chronionych. Projekt przewiduje ich  podział na dwa typy: treningowe i wspomagające. Pierwszy ma pomagać w  całkowitym usamodzielnieniu, drugi zaś w usamodzielnieniu w miarę możliwości  niepełnosprawnego". 
          Więcej w Rzeczpospolitej z 13 kwietnia 2017 r. 
   
          ***
   
 PAP/Rynek Zdrowia  13 kwietnia 2017 r. 
   
   Czytamy: 
   "Szefowa  MRPiPS Elżbieta Rafalska zachęca samorządy i organizacje pozarządowe do udziału  w polityce senioralnej i deklaruje współpracę. W czwartek (13 kwietnia) w  Gorzowie Wlkp. wzięła udział w konferencji nt. wprowadzonej w mieście Karty  Seniora". 
          I dalej: 
  "Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej  Rafalska przypomniała, że w Polsce społeczeństwo się starzeje i seniorów będzie  przybywać. Podała, że zgodnie z prognozami w 2050 roku ponad 40 proc. Polaków  będzie miało co najmniej 60 lat. 
          - Polityka senioralna na pewno jest polityką  międzyresortową (...) ale drugim ważnym realizatorem polityki senioralnej musi  być samorząd - podkreśliła Rafalska. Wśród jego zadań wymieniła prowadzenie  domów opieki społecznej i tworzenie domów dziennego pobytu. Zaznaczyła, że  usługi opiekuńcze trzeba rozwijać, a inne organizacje pozarządowe powinny w tym  wspierać władze lokalne. 
          - Ważnym partnerem w realizacji polityki senioralnej jest  sektor trzeci, a więc organizacje, fundacje, które mają tu duże doświadczenie i  sprawnie realizują różne elementy polityki społecznej. Jest tu też ważna rola  dla Kościoła i związków wyznaniowych, a na koniec na pewno istotna rola dla nas  wszystkich, budowania przyjaznego otoczenia i zrozumienia dla osób starszych -  powiedziała Rafalska". 
          Całą informację publikuje Rynek Zdrowia z 13 kwietnia 2017  r. 
   
          ***
   
 PAP 10.04.2017 
   
          Dodatkowe 45 mln zł uzyskało Ministerstwo Rodziny, Pracy i  Polityki Społecznej na wsparcie organizacji pracujących na rzecz osób z  niepełnosprawnością - dowiedziała się PAP w resorcie. Pieniądze trafią do PFRON  i wesprą prawie 100 tys. osób z niepełnosprawnościami. 
          Wiceminister rodziny, pracy i polityki społecznej,  Krzysztof Michałkiewicz, Pełnomocnik Rządu ds. Osób Niepełnosprawnych,  powiedział PAP w piątek, 7 kwietnia 2017 r., że komisja finansów na jego  wniosek, poparty przez Radę Funduszu, zgodziła się na uruchomienie dodatkowych  środków dla PFRON - 57 mln zł. Większość - 45 mln zł - zostanie przeznaczona na  konkurs "Kurs na samodzielność", skierowany do organizacji  pozarządowych, które zajmują się wsparciem osób z niepełnosprawnościami. W tym  roku chce w nim wziąć udział rekordowo dużo organizacji - wpłynęło 550  wniosków, czyli o 40 proc. więcej niż w ubiegłych latach". 
   Cała informacja: 
          E-informator portalu niepelnosprawni.pl 18.04.2017 
   
          ***
   
Michalina Topolewska, oprac.: GR (Dziennik Gazeta Prawna  (2017-04-11) 
   
   Czytamy: 
   "Zmianę  przepisów w tym zakresie przewiduje projekt nowelizacji ustawy o spółdzielniach  socjalnych. Obecnie jest tak, że na fundusz płacą pracodawcy, którzy nie mają  6-proc. wskaźnika pracowników z dysfunkcjami. Jednak należną z tego tytułu  kwotę mogą obniżyć, jeśli zakupią produkty lub usługi od pracodawcy, który ma  prawo do udzielania ulg. Zgodnie z art. 22 ustawy z 27 sierpnia 1997 r. o  rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych  (t.j. Dz.U. z 2016 r. poz. 2046 ze zm.) takie uprawnienie przysługuje  pracodawcom, którzy spełniają dwa warunki. Pierwszym z nich jest zatrudnianie  co najmniej 25 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Natomiast drugi wymóg  jest taki, aby 30 proc. osób miało znaczny stopień niepełnosprawności lub  umiarkowany i jedno z wymienionych w przepisach schorzeń, np. epilepsję czy  chorobę psychiczną. 
          Projekt nowelizacji zakłada zmianę w odniesieniu do  pierwszego z tych warunków. Sprowadza się ona do tego, że prawo do udzielania  ulg będą miały spółdzielnie socjalne mające mniej niż 25 zatrudnionych. Ta  modyfikacja, która miałaby wejść w życie od 1 stycznia 2018 r., mogłaby pomagać  spółdzielniom w pozyskiwaniu klientów. Możliwość wykorzystania ulgi jest bowiem  istotną zachętą do zakupu produktów lub usług przez firmy, które muszą płacić  na PFRON. 
          Propozycja budzi jednak zastrzeżenia ze strony  pracodawców". 
          Więcej w Dzienniku Gazecie Prawnej z 11 kwietnia 2017 r.